در شماره پیش به نقش جوانان به عنوان موتور محرک انقلاب اسلامی در گام دوم اشاره شد. در این شماره به بررسی یکی از شاخص‌های مهم جوانان پرداخته می‌شود که از دیدگاه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور است. این ظرفیت، جوانان مستعد و مؤمنی هستند که نظریه‌پردازان توسعه آنان را افراد متعهد و متخصص می‌دانند.

معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مورد این شاخص مهم جوانان می‌فرمایند: «مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیت جوان زیر ۴۰ ‌سال که بخش مهمی از آنان نتیجه‌ موج جمعیتی ایجاد شده در دهه‌ ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است... . انبوه جوانانی که با روحیه‌ انقلابی رشد کرده و آماده‌ تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی، فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته مادّی با آن مقایسه نمی‌تواند شد.»

در این یک پاراگراف از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نکته‌های ناب و مهمی نهفته است که مختصر به آنها اشاره می‌شود.

نکته اول اهمیت تخصص و تعهد است که یادآور جمله ارزشمند شهید چمران است که در پاسخ به اهمیت تعهد یا تخصص گفته بود: «هرکس تخصص ندارد کاری را به عهده می‌گیرد، تعهد هم ندارد.» رهبر معظم انقلاب در دعوای نظری میان متعهد بودن یا متخصص بودن افراد همواره تأکیدی میانه و اعتدال‌گرایانه داشته‌اند و آن این است که ظرفیت بالایی از افرادی داریم که هم تخصص دارند و هم تعهد. پس ضرورتی برای طرح چنین دعوایی وجود ندارد.

نکته دوم اشاره به جوانان دهه 60 است. که هنوز پشت سر مدیران و افرادی از نسل‌های گذشته قرار دارند و با همت مسئولان اجرایی و مردم می‌توانند راهگشا و بازکننده بسیاری از گره‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشند.

این افراد با روحیه بالای علمی و جهادی می‌توانند مدیران کارآمد و بااخلاصی باشند که نیازهای آینده مدیریتی کشور را مرتفع کنند. این نکته دقیقاً برخلاف صحبت‌های افرادی است که با روحیه متزلزل، همتی ضعیف و دانشی بسیار کم ادعا می‌کردند که باید مدیرانی از خارج وارد کشور کنیم!

نکته سوم و مهم‌تر این است که این جوانان با این ویژگی‌ها و خصایص مطرح شده اهمیت‌شان از تمام امکانات و تجهیزات مادی والاتر است.

هزینه کردن برای این افراد و خالی کردن جایگاهای مدیریتی برای آنها بسیار ارزشمندتر از داشتن امکانات و تجهیزات است که با هزینه کردن ذخایر کشور وارد می‌شوند. این افراد توانمندی و دانش و ایمان کافی برای خودکفایی کشور در بسیاری از عرصه‌ها و حوزه‌ها را دارند.

 

حسن خدادی