ایران به دام نمی‌افتد

رأی‌الیوم: ایرانی‌ها به سادگی در دام اروپایی‌ها نمی‌افتند. همان‌طور که وقایع و تجربیات سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته نشان داده است، آنها از سعه صدر بالایی برخوردارند و همه شروط خود را نگه داشته‌اند و مشتاق غربی‌ها نیستند و مانند عرب‌ها از قدرت آنها هم هراسی ندارند. ما کاملاً با رهبر عالی ایران که اروپایی‌ها را هم سرسپرده و دنباله‌روی آمریکا برمی‌شمرد، موافقیم؛ امید بستن به آنها به منزله یک متحد یا قدرتی موازی آمریکا که بتوان به آن اعتماد کرد، امیدی اشتباه است.

 

پیروزی بزرگ

فارین‌پالیسی: اشتباهات اخیر ترامپ فرصتی را برای رهبران ایران فراهم کرد تا راهبرد جدیدی را در پیش بگیرند. چنانچه ایرانی‌ها به این باور برسند که مسیر ایده‌آلی برای دست‌یابی به مهم‌ترین هدف سیاست خارجی آنها در دهه‌های گذشته فراهم شده است، تحقق این روز را به بزرگ‌ترین اولویت خود تبدیل خواهند کرد. به این ترتیب، مذاکره با ترامپ برای برداشته شدن تحریم‌ها اهمیت کمتری برای آنها خواهد داشت. در صورتی که ترامپ رویکرد خود را در ادامه تغییر ندهد، پیروزی تاریخی را به رهبران ایران هدیه خواهد داد.

 

وقت اندک بن‌سلمان

لوفیگارو: حرف‌ها و حدیث‌ها درباره سناریوی محمدبن‌سلمان برای عزل پدرش از قدرت بیشتر شده است؛ چرا که ولی‌عهد سعودی به این نیاز دارد که قبل از شکست احتمالی ترامپ در انتخابات پیش‌رو (نوامبر ۲۰۲۰)، آن هم در مقابل یک کاندیدای دموکرات که مخالف ائتلاف با او (بن‌سلمان) است، پادشاه سعودی شود. تحولات اخیر موضع و موقعیت بن‌سلمان را ضعیف کرده؛ از این‌ رو، او به دنبال طرحی است و به نظر می‌رسد ریاض به تازگی به صورت جزئی با پیشنهاد انصارالله یمن، موافقت کرده است.

 

تحریم‌های بی‌اثر

نشنال‌اینترست: راهبرد ایران برای مقابله با آمریکا بسیار کارآمد و مؤثر بوده است. ایران مقاوم در برابر تحریم‌های آمریکا، به دونالد ترامپ نشان داده است قصد ندارد هیچ یک از درخواست‌های آمریکا را بپذیرد، مگر آنکه تحریم‌هایش لغو شوند. این تصور کاخ سفید اشتباه بود که تحت فشار قرار دادن ایران سبب می‌شود تهران در برابر خواسته‌های آمریکا مبنی بر دستیابی به توافقی سختگیرانه‌تر و جامع‌تر کوتاه بیاید.

غرب غافلگیر  می شود

سی ان ان : میزان فوریت رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک برای کاهش خطرات جنگ در خلیج‌فارس، در نیویورک‌ مشهود بود فرانسه تلاش کرد تا رؤسای جمهور ایران و آمریکا را ترغیب به مذاکره کند.چرا که حمله به ایران جنگ پیچیده‌ای به راه خواهد انداخت که غرب و همپیمانان این کشور نمی‌توانند به سادگی در آن پیروز شوند و احتمالاً به سادگی در آن شکست خواهند خورد چرا که ایران غافلگیری های فراوانی در منطقه رو خواهد کرد. هرگونه حمله به ایران از نمایش قدرت غرب به یکباره به آتش تمام عیار و مخرب تبدیل شود و  اسرائیل را خطر قرار دهد بر این اساس مذاکره با ایران ضرورت دارد.

 

 

محاسبات رنگ‌باخته

ایندیپندنت: آنچه آمریکا در منازعات سیاسی به منزله برگ برنده برای ایالات متحده،‌ ناتو و اسرائیل رو می‌کرد، «برتری قابل ملاحظه در قدرت هوایی علیه هر دشمنِ احتمالی» بود؛ این محاسبه‌ رنگ باخته است؛ زیرا اکنون مشخص شده هر کسی با هزینه اندک می‌تواند در قدرت هوایی به یک بازیگر تبدیل شود.