گزارشی از متن و حاشیه پاسداشت بیست سال همراهی صادقانه

شهریور ماه ۱۳۸۹ بود که مراسم ده سالگی صبح صادق را برگزار کردیم. اکنون با ورود به بیستمین سال انتشار هفته‌نامه پس از تغییرات شکلی اساسی در آن و بعد از یکی دو ماه تلاش زیاد و جلسه‌های بسیار قرار بود فردای روزی که اولین نسخه جدید را در قطع مترویی صفحه‌بندی می‎کنیم، میزبان مراسم بزرگداشت شروع 20 سالگی صبح صادق باشیم.

 

نتیجه چند ماه برنامه‌ریزی

شنبه تا پاسی از شب پس از فراغت از صفحه‌بندی نشریه، بچه‌ها هنوز مشغول آماده‌سازی فضا هستند. یکی یکی به منزل می‌روند تا فردا اول صبح هم‌زمان هم محصول کار چند هفته‌ای خود را در قطع جدید ببینند و هم مراسم را برگزار کنند.

 

همه در قاب صبح صادق

نمایشگاهی از مجموعه شماره‌های منتشر شده صبح صادق از ابتدای انتشار در ورودی ساختمان برگزار شد. از طرفی یکسری از بچه‌ها مأمور بودند که در ورودی ساختمان از همه عکس یادگاری بگیرند. مراسم با قرآن و سرود آغاز می‌شود. بعد هم شعرخوانی عبدالمجید فرائی و اجرای سرودی درباره شهید حججی توسط علیرضا بیرانوند، خواننده جوان انقلابی. در میانه هر برنامه هم کلیپی از نظرات برخی پاسداران از نقاط مختلف کشور درباره صبح صادق، نظرات برخی مسئولان کشوری و لشکری در مورد هفته‌نامه و بازتاب مطالب صبح صادق در رسانه‎های خارجی و ضد انقلاب هم پخش شد. در بخشی از مراسم نیز سردار دکتر جوانی به عنوان مدیر مسئول نشریه سخنرانی کردند.

 

جایگزینی برای سایر نشریات

وی بیان کرد. صبح صادق نشریه‌ای بود که جایگزین دیگر نشریات معاونت سیاسی سپاه شد که از ابتدای شکل‌گیری در سال 58 منتشر می‎شدند. نشریه‌ای مثل رویدادها و تحلیل‎ها را داشتیم که به شکل مجله بود؛ گاهی از زمان وقوع رویداد و انتشار و توزیع آن تا رسیدن به دست مخاطب دو ماه طول می‎کشید که در این میان حوادث جدید رخ می‌داد؛ بنابراین معاونت سیاسی سپاه نتیجه گرفت هفته‌نامه تحلیلی نیاز دارد؛ اما بودجه و امکاناتش فراهم نبود. دوستان و همکاران ما تا نیمه‎های شب برای این هفته‌نامه کار می‎کردند تا امروز به اینجا رسیدیم.

سردار جوانی در ادامه گفت: «خدا را شکر می‎کنم که این هفته‌نامه به سرعت توانست در خانواده سپاه و بسیج جای خود را باز کند و مورد توجه قرار گیرد و حقیقتاً نقش‌آفرینی خوبی طی این سال‌ها داشته است و در فضای کنونی و با وجود اینترنت و فضای مجازی که شاید میل و رغبت به نشریات کاغذی کم باشد، هفته‌نامه صبح صادق در کنار توجه به محتوا و محور قرار دادن تحلیل خود را به روزرسانی می‌کند.»

استمرار کار وابسته به تحلیل‌های خوب است

سردار جوانی با بیان اینکه امیدوار هستیم این ماندگاری استمرار داشته باشد، اظهار کرد: «استمرار این هفته‌نامه به تحلیل‌های خوب و جهت‌گیری‌های صحیح است؛ چرا که هفته‌نامه‌ای نیستیم که به دنبال سروصدا و جو دادن باشیم. باید بصیرت‌افزا و روشنگر باشیم و خوشبختانه تحلیل‌های آن در داخل و خارج از کشور بازتاب‌های فراوانی داشته است. همچنین این هفته‌نامه اثر خود را در هدایت‎گری و روشن‌گری و بصیرت‎افزایی داشته که نتیجه کار شبانه‌روزی دوستان ماست.»

 

نقاشی‎ها قشنگ‌تر از خود شماست!

مهمان ویژه مراسم نماینده ولی‌فقیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی است. وی در بدو ورود و پس از بازدید از نمایشگاه پیشنهاد تدوین برنامه و چشم‌انداز بیست ساله نشریه را می‎دهد و بعد از ورود به محل برنامه گزارش سردار جوانی در مورد نشریه را می‌شنود و نوبت به سخنرانی خود ایشان می‎رسد؛ اما یک تجلیل قبل از سخنرانی و یکی هم بعد از سخنرانی انجام می‌شود. تجلیل از راه‌اندازان هفته‌نامه و قدردانی از سردبیران گذشته هفته‌نامه با اهدای تصاویر نقاشی شده آنها که به وسیله نسل جوان دست‌اندرکاران نشریه صورت گرفته است. به تعبیر حاج آقای حاجی‌صادقی نقاشی‌ها از خود صاحبان عکس هم قشنگ‌تر شده است.

 

معتبرترین منبع اسنادی در برخی زمان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی گفت: «به عنوان مخاطب هفته‌نامه صبح صادق عرض می‌کنم که در مقاطع مختلف و به خصوص در برخی از زمان‌ها، جز صبح صادق برای ما هیچ نشریه مستندی که مطمئن باشیم وجود نداشت که اگر مطلبی را نقل می‌کنیم روز بعد از آن بتوانیم جوابگوی آن باشیم. این نشریه اثر گذار است و یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در کارهای فرهنگی، میزان اثربخشی و اثرگذاری آن فعالیت‌هاست. این 20 سالگی را تبریک عرض می‌کنم و آرزو می‌کنم با استفاده از این نیم گام نشریه، نیم گام بعدی را با یک توجه بیشتری انجام دهید.»

 

نباید راضی باشیم

نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: «این هفته‌نامه تا امروز خیلی خوب بوده است؛ اما نباید به آنچه هستیم راضی باشیم و باید مراحل کامل‌تر را ببینیم. سپاه باید در همه ابعاد مختلف، به ویژه در بعد سیاسی نقش هدایتگری و راهبری داشته باشد. در مسیر صراط مستقیم و نباید این حرکت کند شود و از جاده خارج شویم و باید با همان سرعت و روحیه انقلابی، اما در مسیر صراط مستقیم باشیم. صراط مستقیم شاخص‌های روشنی دارد که مهم‌ترین آنها التزام علمی و عملی به مواضع رهبری است. در این ایام محرم و صفر بزرگ‌ترین درسی که از کربلا و حضرت عباس‌بن‌علی می‎گیریم این است که وقتی با ولی حکیم خدا حرکت می‎کنیم دیگر چون و چرا معنا ندارد.»

حاجی‌صادقی در ادامه گفت: «خواهش می‎کنم در کارتان در نشریه به آنچه هستیم نگاه نکنیم و به آنچه دنیای اسلام نیاز دارد، نگاه کنیم. در عصری که دشمن تغییر در ذائقه فرهنگی و ذائقه سیاسی نخبگان را در دستور کار[قرار] داده، اسلام‌هراسی به خصوص برای کشورهای اسلامی جواب نداده و لذا به دنبال ساخت اسلام‎های بدلی هستند تا اسلام ناب کشته و فراموش شود که بصیرت‌افزایی معنای خاصی در اینجا پیدا می‌کند.»

 

مبنای تفکر سیاسی اسلام را قوی کنید

وی تصریح کرد: «صبح صادق به دنبال این باشد که مبانی تفکر سیاسی اسلامی قوی شود. بسیاری از شبهات سیاسی و لغزش‎های سیاسیون به دلیل مشکل‌دار بودن مبانی اعتقادی سیاسی آنهاست. اگر کسی سراغ نظام سیاسی بدون فلسفه سیاسی اسلام برود به جمع‌بندی نمی‎رسد. اسلام در باب سیاست فلسفه‌ای دارد که سیاست را بخشی از هدایت‌گری دین می‌داند؛ در واقع اگر دین را یک دایره فرض کنید، سیاست یک دایره درون آن دایره است که جزء تفکیک‌ناپذیر آن است.»

 

صبح صادق را به سراغ جهان اسلام ببریم

نماینده ولی‌فقیه در سپاه تصریح کرد: «صبح صادق را به سراغ جهان اسلام ببریم و گسترش دهیم و جوانان دنیای امروز را مورد خطاب قرار دهیم. یکی از مهم‎ترین عوامل لغزش‌های ما مسلمان‌ها و ادیان‎های مختلف یک بعدی شدن است. در صبح صادق دنبال ایجاد رشد جامعیت‎ها باشید و سراغ اساتید اخلاقی و مباحث تربیتی بروید. اگر می‌خواهید قدرشناس نعمت ولی امر خاص زمان‌تان باشید، می‎طلبد که حتماً نسبت به تدابیر و مطالبات ایشان شما در صبح صادق برای همه نشریه‌ها محتوا تولید کنید.»

 

صبح صادق جدید رسید...

اما بخش مهم رونمایی از نسخه جدید هفته‌نامه بود. نسخه‌ای در قطع به اصطلاح مترویی. در این میان به ناگاه یکی از بچه‎ها در حرکتی هماهنگ شده با دسته‎‌ای از نشریه جدید می‌پرد داخل سالن و فریاد می‎زند هفته‌نامه، هفته‌نامه،... صبح صادق در قالب جدید منتشر شد، بوسه سردار بر دست سردار... و شروع می‌کند به توزیع نشریه و هم‌زمان سردار جوانی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی از قطع جدید هفته‌نامه رونمایی می‎کنند.

پایان بخش برنامه نیز عکس یادگاری است که راه‌اندازان و سردبیران گذشته را با دست‌اندرکاران فعلی نشریه در یک قاب قرار می‌دهد.

 

زهرا ظهروند

به مناسبت بیستمین سال هفته‌نامه صبح صادق

 

صبح صادق شد جوان

صبح صادق شد جوان، با یاری صاحب زمان

تا چراغ راه باشد، از برای دوستان

زیر چتر رهبری، با قلب مالامال عشق

با قلم باشد رفیق راه، بر رزمندگان

هفته‌نامه نیست او، منشوری از آزادگی است

هر کلامش در حقیقت، خار چشم دشمنان

می‌شود حتماً تناور، این نهال انقلاب

تا ظهور حضرتش ای کاش، باشد جاودان

با «جوانی» که به پیری هم، جوانی می‌کند

پاسدار عرصه فرهنگ باشد بی‌گمان

 

خبرنگار سفیر امید و آزادی است

اگر مراد از این زندگی، نگار نباشد

بشر حضور خداوند، رستگار نباشد

اگر هدف ز خدا، دورتر شود به یقین

نفس کشیدن ما، هیچ افتخار نباشد

کسی که، دل نسپرده، به مهدی زهرا

شبانه‌روز دگر، چشم انتظار نباشد

خلوص و عشق نباشد، رسانه می‌لنگد

زیان کند، اگر انسان هوشیار نباشد

«خبرنگار» سفیر امید و آزادی است

برای اهل قلم، لحظه‌ای قرار نباشد

مدافع وطن خود شود، به هر سنگر

اگر چنین نکند، پس خبرنگار نباشد

من آرزوی سعادت، برای‌تان دارم

امیدوار، خبر تلخ و ناگوار نباشد

«فرائی» آیینه دل، زدوده از زشتی

خدا کند دل آیینه، در غبار نباشد

 

سید پاک اهل قلم

چه کردی؟ چه شد، آسمانی شدی

زمین بودی و، کهکشانی شدی

تو را دین و دل برد، پیر خمین (ره)

تو آماده، جان فشانی شدی

تو‌ای سید پاک اهل قلم

تو دلباخته، از جوانی شدی

سرودی نوشتی تو، از جبهه‌ها

به شهر قلم، جاودانی شدی

روایت‌گر پاکبازان مرد

تو خود، رهبر کاروانی شدی

تو از سرگذشتی، برای خدا

به هر گام خود، امتحانی شدی

تو را همتی بود، والا بلند

برای قلم هم، زبانی شدی

خدا میزبان بود، بر صالحان

تو شایسته میهمانی شدی

تو در کربلا‌ها و فتح‌المبین

برای وطن، دیده‌بانی شدی

تو تصویرساز حقیقت‌پرست

یک ایرانی اما، جهانی شدی

تو آوینی، آئینه بودی، زلال

تو آئینی و آرمانی شدی

به مانند جدت، به محراب عشق

به خود آمدی، ارغوانی شدی

فرود آورد سر، «فرائی» تو را

به علم و عمل، آسمانی شدی

 

شعرخوانی عبدالمجید فرائی، شاعر آئینی و انقلابی در پاسداشت بیستمین سال انتشار صبح صادق