در شماره قبل، در مورد اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی برای‌تان نوشتیم؛ اما شاید هنوز این پرسش در ذهن‌تان وجود داشته باشد که مگر می‌شود با نوشتن در اینترنت پول درآورد!

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید گفت در عصر اطلاعات هر چند شاهد وجود حجم عظیمی از اطلاعات مختلف در سطح اینترنت هستیم؛ اما بخش قابل توجهی از این اطلاعات هیچ‌گاه برای ما مفید و کاربردی نیستند و بیش از آنکه برای ما مفید باشند، موجب سردرگمی ما در دستیابی به اطلاعات کاربردی و مفید می‌شوند.

از سوی دیگر بخش عمده‌ای از اطلاعات تولید شده در فضای وب فارسی صرفاً کلی‌گویی بوده و با گذشت حدود 30 سال از ورود اینترنت به کشورمان هنوز کاربران محدودی را می‌توان یافت که تولیدکننده محتوای مفید و کاربردی برای عموم باشند.

بنابراین در این شرایط اگر شما عزم خود را جزم کرده و با پشتوانه علمی مناسب شروع به تولید محتوای مفید و کاربردی کنید، یک بازار پر مخاطب به حجم حداقل 60 میلیون کاربر در دسترس شما خواهد بود.

جالب اینکه یکی از راهکارهای ساده کسب درآمد، تولید ترافیک مخاطب است و سایت‌های اینترنتی زیادی وجود دارند که تحت عنوان تولیدکننده محتوا حاضرند در قبال تولید مطالب مخاطب‌پسند که منجر به جذب مخاطبان جدید شود به شما مبالغ بالایی را پرداخت کنند.

برای نمونه، DigiKala.ir که امروز یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشورمان است، در ابتدا یک سایت فروشگاهی کمتر شناخته شده بود؛ اما پس از به‌کارگیری تولیدکنندگان محتوا و انتشار مطالب خواندنی در مورد تجهیزات الکترونیکی جدید از جمله دوربین‌های عکاسی و تلفن‌های همراه هوشمند موفق شد کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند.

پس شما هم می‌توانید با همین راهبرد، اقدام به تولید مطالب خواندنی و کاربردی کنید و در کنارش برای خود خلق درآمد کنید!

 

زهرا برهانی

ایده راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی کار سخت و جدیدی نیست؛ اما چه کسی فکرش را می‌کرد که چند جوان خلاق با پرورش این ایده و طراحی و ساخت یک «بازار اجتماعی آنلاین» که مختص معرفی و فروش محصولات ایرانی است، بتوانند علاوه بر ترویج خرید کالای ایرانی، زمینه اشتغال ده‌ها جوان ایرانی دیگر را هم فراهم کنند!

«محمدرضا آقایا» مدیرعامل این استارتاپ موفق ایرانی در مورد ایده خود می‌گوید که پیش از ساخت این سامانه او و دوستانش یک فروشگاه اینترنتی به همین نام داشتند که شکل بازاری نداشت؛ یعنی محصولات را خودشان تهیه و انبار کرده و برای مشتری‌ها ارسال می‌کردند؛ اما نتوانستند در مسابقه با رقبای موفق و معروف خود موفق شوند.

شکست آن فروشگاه، مقدمه‌ای برای تغییر مدل کسب‌وکار این استارتاپ و تبدیل شدنش به یک بازار اجتماعی شد که هر کسی در آن کسب و کار خودش را مستقلاً مدیریت کند و میان خریدار و فروشنده، واسطه‌ای نباشد؛ بنابراین کار طراحی و راه‌اندازی پلتفرم «با سلام» با دریافت چند وام کوچک از پارک علم و فناوری و چند صندوق کارآفرینی آغاز شد.

مدل پیشنهادی با سلام، در ابتدا ناشناخته و غیر قابل اعتماد بود. این استارتاپ به مشتریان پیشنهاد می‌داد که بیایند به صورت مستقیم از کسی که او را ندیده‌اند و در شهر دیگری از ایران برای خودش یک غرفه اینترنتی راه‌اندازی کرده، خرید کنند. گروه با سلام هزینه تبلیغات را تبدیل به تخفیف هزینه ارسال کردند و به مشتریان این امکان را دادند که با ۷۰ درصد تخفیف در هزینه ارسال، محصولات را خریداری کنند.

یکی دیگر از روش‌های موفق تبلیغات با سلام تولید محتواست و به طور خاص، از تکنیک قصه‌گویی و قصه‌نویسی، برای ایجاد اعتماد در مشتریان استفاده شده و به غرفه‌داران با سلام یاد داده‌اند که چطور خیلی ساده قصه‌ کسب‌وکارشان را تعریف کنند.

 

اکبر محمدی

هشتگ HongKong در هفته‌های اخیر به پر بحث‌ترین ترند شبکه‌های اجتماعی جهان بدل شده است؛ اما شاید بد نباشد که در مورد این هشتگ نکات جالب توجهی را بدانید.

هنگ‌کنگ یا «بندر عطرآگین» شهری است در جنوب چین که با وجود ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت به صورت خود مختار، اما تابع کشور چین اداره می‌شود و در دهه‌های اخیر به دلیل رونق گرفتن بازار شرق آسیا به یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان بدل شده است؛ به طوری که حجم تولید ناخالص داخلی این شبه جزیره بیش از 340 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

آمریکا نگران تسلط یافتن چین بر بازارهای مالی جهان است  که بر اساس آن، کاخ سفید دیگر آزادی عمل در سوءاستفاده از حاکمیت خود بر ارز رایج بین المللی‌ـ دلارـ از دست خواهد رفت.

کاخ سفید همان سناریویی را که سال ۸۸ در ایران اجرا کرد و شکست خورد در هنگ‌کنگ در دستور کار قرار داده و با تحریک و تطمیع دل‌باختگان هنگ کنگی خود تظاهرات‌های ضد حکومتی گسترده‌ای را با شعار دموکراسی‌خواهی به راه انداخته است و هم‌زمان علاوه بر ایجاد فشارهای بین‌المللی علیه دولت چین، پکن را به رعایت حقوق بشر آمریکایی دعوت می‌کند!

اما جالب اینجاست که اتاق فکر عملیات روانی هدایت‌کننده اغتشاشات هنگ‌کنگ با هدف الگوسازی برای مخاطب ایرانی در کنار هشتگ تحولات این اَبرشهر چینی، هشتگ FiFaStandUp4Sahar# یا همان «دعوت فیفا به تحریم فوتبال ایران» را هم تبلیغ می‌کرد تا زمینه‌سازی‌های لازم برای سوء‌استفاده از این مسئله را فراهم کند.

HongKongProtest#

 

علیرضا نجفی

به عنوان یک دانشجو، دانش‌آموز یا حتی یک کاربر معمولی حتماً تا به حال مجبور شده‌اید که متنی طولانی را تایپ کنید! مطمئنم قبول دارید که تایپ کردن متن‌های طولانی یکی از سخت‌ترین کارهای قابل تصور در عصر اتم و فناوری است؛ به طوری که موقع تایپ کردن بیشتر انسان‌ها آرزو می‌کنند که ای کاش به جای تایپ کردن فقط حرف می‌زدند!

اما حالا دیگر نگران نباشید!

در این بخش قصد آموزش راهکاری را به شما دارم که از طریق آن می‌توانید به راحتی و تنها با حرف زدن تایپ‌های طولانی خود را انجام دهید.

برای این کار کافی است که در تلفن همراه هوشمند خود یکی از صفحه کلیدهای پیشرفته و هوشمند موجود مانند Gboard و Swiftkey را که قابلیت دریافت فرامین صوتی دارند نصب کنید که البته اولی پیشنهاد بهتری است. در مرحله بعد هم کافی است که در بخش تنظیمات (Setting) این صفحه کلیدها به بخش تنظیمات زبان یا Voice Typing مراجعه کرده و زبان فارسی را به آنها اضافه کنید. پس از انجام این کار کافی است که یکی از نرم‌افزارهای ویرایشگر متن مانند WORD یا DOCS را در گوشی خود باز کرده و پس از ظاهر شدن صفحه کلید در بخش بالایی آن نماد میکروفون را فشار دهید و شروع کنید به گفتن یا خواندن متن مورد نظر خود! اما یادتان باشد در دنیای فناوری اطلاعات «هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیره» پس هیچ وقت از این سرویس‌های آنلاین برای تایپ متون اداری و محرمانه دارای طبقه‌بندی استفاده نکنید.

 

علی احمدی

حسین‌ امیرعبداللهیان: دست‌های خبیث خارجی که سال‌ها برای ناامن‌سازی عراق تلاش کرده‌اند، هم‌اکنون نیز با روشی دیگر درصدد بی‌ثبات‌سازی عراق هستند. نباید اجازه داد دشمنان طرح مطالبات مدنی مردم را منحرف کنند. بی‌تردید صهیونیست‌ها و حامیان تروریسم تکفیری پشت حوادث اخیر عراق قرار دارند. به برکت اربعین حسینی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.

 

سعدالله زارعی: توکل، توسل، اعتماد به نفس، جهاد و امید، رمز جبهه‌ای است که برای «تکلیف» شکل گرفته است. آیا این نوع جبهه فقط در حوزه امنیت به کار می‌آید؟ آیا وقت آن نرسیده است تا از این تجربه در حوزه‌های دیگر که در آنها با مشکلاتی مواجه هستیم، استفاده کنیم؟

 

عبدالله گنجی: طبق سنجش‌های اجتماعی معتبر دانشگاهی، 73 درصد تهرانی‌ها از نمایندگان فعلی خود در مجلس ناراضی هستند. نکته جالب اینکه بیش از 90 درصد کسانی که به فهرست پیروز در تهران رأی داده‌اند قادر به نوشتن نام 30 نماینده‌ای که به آنان رأی داده‌اند (از حفظ) نیستند.

 

 

 

  مهدی محمدی: معلوم می‌شود راه‌پیمایی اربعین تبدیل به پدیده بسیار ترسناکی برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و سعودی شده که برای کمرنگ کردن آن آشوبگر اجیر کرده‌اند. خواهند دید که شیعه اگر پیاده هم راه برود، باز قوی‌تر از هر ارتش و سرویس اطلاعاتی است که خیال می‌کند با فداییان حسین می‌توان درافتاد.

 

 

 

محمد ایمانی: سال 1388 مزدوران شبکه «عبری‌ـ غربی‌ـ عربی» در توئیتر و فیس‌بوک سرگرم تصویرسازی «جنبش» از آشوب سبز در ایران بودند؛ اما خیلی زود معلوم شد تصویری که ساخته‌اند، کاریکاتوری مضحک از جنبش است: کله بزرگ با بدنه کاملاً نحیف! حالا شبیه همان خیمه شب بازی را در عراق تکرار می‌کنند. ورشکستگان مقیم «تیرانا» و «ریاض» هم مجدداً نقش «سیاهی لشکر» مجازی را بر عهده دارند!

 

 

نرم افزار

 

دور زدن تحریم!

حتماً تاکنون پیش آمده که بخواهید نرم‌افزارهای آموزشی یا کاربردی مفیدی مانند Adobe  را در تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید؛ اما به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان دانلود و نصب از گوگل‌پلی برایتان فراهم نبوده است. خوشبختانه اکنون به لطف متخصصان جوان ایرانی دور زدن تحریم‌های آمریکا به فضای مجازی هم کشیده شده و از این به بعد با نصب «نرم‌افزار شکن» و فعال‌سازی آن در تلفن همراه خود می‌توانید به‌راحتی به تمام نرم‌افزارهای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنید.