تحریم دیگر کارایی ندارد

فارین پالیسی: رویکرد تهاجمی‌تر دولت ترامپ در استفاده از تحریم‌ها با واکنش منفی بسیاری از دوستان و متحدان نزدیک واشنگتن روبه‌رو شده است. این موضوع کارایی این تحریم‌ها در درازمدت را تحقیر کرده است. اتحادیه اروپا، چین و کشورهای دیگر در حال تلاش برای توسعه کانال‌های تجاری و مالی جدید هستند.

 

فرار آمریکا از هراس قدرت ایران

المیادین: اسقاط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از سوی ایران و تلاش‌های مکرر متحدان منطقه‌ای این کشور در یمن برای هدف قرار دادن فرودگاه‌ها و تأسیسات دولتی در عربستان سعودی و امارات در تصمیم‌گیری فرماندهی مرکزی ایالات متحده مبنی بر انتقال مرکز فرماندهی عملیات هوایی ایالات متحده از پایگاه العدید در قطر تأثیر داشت، به‌ویژه که مقر منطقه‌ای آن در تیررس ایران است و تهران هم بارها اعلام کرده که نیروهای آمریکایی را هدف خواهد گرفت. هراس آمریکایی‌ها از پاسخ ایرانی‌ها به هر گونه تجاوزی نظیر حمله ژاپن به پرل‌هاربر، آنها را به فرار از منطقه وادار کرده است. کمااینکه مقامات آمریکایی ناکامی سیستم‌های پدافند هوایی آمریکا در عربستان را نیز نظاره‌گر هستند

 

چرخش عربستان به سمت ایران

رأی‌الیوم: توئیتی که خالد بن سلمان درباره نگاه مثبت عربستان به طرح آتش‌بس مهدی المشاط، رئیس شورای سیاسی انصارالله منتشر کرد، نتیجه بازنگری و محاسبات رهبری عربستان است که در نهایت به این نتیجه رسیده که باید با انصارالله از یک‌سو و ایران از سوی دیگر مذاکره کند؛ چرا که فهمیده نه آمریکا و نه اسرائیل قادر به فراهم کردن امنیت و حمایت از ریاض و سنگین کردن کفه ترازوی جنگ به نفع عربستان نیستند. دغدغه و نگرانی اصلی رهبری عربستان دیگر محدود به جنگ یمن نیست، بلکه آینده حکومت آل‌سعود و ادامه آن است. مذاکره مستقیم مقامات عربستان با انصارالله برای رسیدن به آتش‌بس به معنای سقوط دولت مستعفی و خروجش از معادله سیاسی یمن و چه بسا معادله منطقه‌ای است.

 

پیام ترامپ واضح است

رای الیوم: پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، کُرد‌ها را تنها گذاشت و آن‌ها را با سرنوشتشان یعنی حملات موشکی و بمباران هوایی ترکیه رها کرد.برای کشور‌های عربی که به حمایت‌های آمریکا چشم امید داشتند و زیر سایه چتر این کشور بودند، صد‌ها میلیارد دلار برای جلب رضایت ترامپ و دولتش هزینه کردند، در سفر او به ریاض برایش فرش قرمز پهن کردند پیام این اقدام  روشن است: به ایران بروید، با مقامات ایران تماس بگیرید و با آن‌ها آشتی کنید، به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیزی باشید که خروج ایمن از جنگ یمن و همزیستی (با دیگر کشورها) بر مبنای متغیر‌های جدید منطقه را برایتان تضمین کند و تنها انتظار ابراز همدردی از ما داشته باشید.

 

«بن سلمان» مرد بیمار خاورمیانه

فیگارو: بن‌سلمان، در هر سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست‌ خورده و اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است. اکنون پادشاهی عربستان «مرد بیمار» خاورمیانه به ‌نظر می‌رسد و از نظر نظامی، سیاسی و دیپلماتیک، در موضع ضعف قرار دارد. بن‌سلمان که نشان داده حتی توان دفاع از اراضی خود را هم ندارد، او می‌داند چنین جنگی یک فاجعه است.

 

افزایش نفوذ ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک: ترامپ ادعا کرده که بازگرداندن تحریم‌ها ایران را تبدیل به «کشوری بسیار متفاوت» کرده است. او و سایر مقام‌های آمریکایی مدعی هستند تحریم‌ها از جمله لغو معافیت‌های خرید نفت، اقتصاد ایران را نابود کرده و سبب کاهش حضور منطقه‌ای ایران شده است. شورای آتلانتیک در ادامه یادداشت خود تایید کرد که آمار و داده‌ها نشان می‌دهد که تأثیرات اقتصادی تحریم‌ها لزوماً به معنای کسب دستاوردهای اقتصادی برای سیاست آمریکا نیست .اگر تحریم به معنای تغییر رفتار منطقه‌ای ایران بود نفوذ این کشور در خاورمیانه باید در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ کاهش می‌یافت. این درحالی است که رخدادها و روندها عکس این قضیه را نشان می‌دهد و ایران در حال قدرت یابی بیش از پیش ایران در منطقه است.