اگر مطالب دو شماره قبلی را دنبال کرده باشید، با اهمیت چرایی پرداختن به تولید محتوا در فضای مجازی پی برده‌اید و به خوبی به این موضوع واقف شده‌اید که نوشتن در وب فارغ از اینکه شغل و کسب و کار شما چیست، زمینه افزایش درآمد و رونق گرفتن کسب‌وکارتان را فراهم می‌کند؛ زیرا همان‌گونه که موفقیت مغازه یا فروشگاهی در فضای حقیقی به مکان و میزان دیده شدن آن از سوی مشتریان بستگی دارد، در فضای مجازی هم تولید محتوای مفید و البته هوشمندانه کارکرد همان مکان خوب در فضای حقیقی را دارد و می‌تواند موجب بیشتر دیده شدن محتوای تولیدی شما و در نتیجه موفقیت بیش از پیش شما در کسب و کارتان شود.

بگذارید این مسئله مهم را به شما یادآوری کنم که صرفاً نوشتن و تولید محتوا نمی‌تواند موجب موفقیت شما شود، بلکه باید تولیدات محتوایی خود را مبتنی بر اصول بازاریابی محتوا تهیه و عرضه کنید!

در دنیای امروز افرادی که قصد خرید محصول یا خدمتی را دارند، دیگر به ظواهر تبلیغاتی، آن هم در رسانه‌های غیر تعاملی اهمیت‌ نمی‌دهند.

حال پرسش اینجاست که برای بازاریابی محتوا و هماهنگ کردن محتوای تولیدی خود با نیاز بازار چه باید کرد؟ طبیعتاً تولید محتوا بدون داشتن شناخت از نیاز بازار به هدر رفتن وقت و هزینه شما منجر می‌شود؛ بنابراین ابتدا باید شناخت مناسبی از نیازمندی‌های جامعه مخاطب یا هدف خود داشته باشید که می‌توانید این شناخت را تا حدودی با بهره‌گیری از Big Dataهای آنالیز شده سرویس ترند گوگل به دست بیاورید که در شماره‌های بعدی به تفصیل به آموزش آن خواهیم پرداخت.

زهرا برهانی

ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی و پیاده‌روی میلیون‌ها مسلمان به سوی کربلای معلی را می‌توان از جمله مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای جمعی جهان اسلام در نظر گرفت؛ زیرا پس از رویداد حج نمی‌توان نمونه‌ای دیگر به بزرگی و عظمت مراسم اربعین حسینی یافت، آن هم در شرایطی که میزبان این رویداد باشکوه همچنان درگیر خسارت‌های جنگ و حوادث مربوط به آن است و بار میزبانی این مراسم تماماً بر دوش ملت شریف و صبور عراق گذاشته شده است و این مردم هستند که با عشق و علاقه زحمت میزبانی از 20 میلیون زائر مرقد شهدای والامقام کربلا را به دوش می‌کشند.

اما بد نیست بدانید، برخلاف تبلیغات رسانه‌های معاند، این رویداد صرفاً در ایران و عراق مورد توجه نیست؛ بلکه با مرور هشتگ‌های بین‌المللی مرتبط با این رویداد از جمله #Arbaeen یا #Karbala به خوبی شاهد توجه افکار عمومی دیگر ملت‌های چهار سوی دنیا به این رویداد عظیم هستیم.

برای نمونه، پایش روند جست‌وجوهای کاربران در گوگل نشان‌دهنده توجه ویژه شهروندان 39 ملت جهان به این موضوع است که در بین آنها می‌توان به شهروندان کشورهای مصر، کانادا، هند، اسپانیا، پاکستان، آمریکا و ده‌ها کشور دیگر اشاره کرد که البته این حجم از توجه موجب شده است سران کشورهای غربی، عربستان سعودی،‌ رژیم صهیونیستی و... نسبت به این موضوع حساس شوند و به شدت درصدد تفرقه‌اندازی و تخریب این رویداد عظیم و با اهمیت بر آیند که یک نمونه از تلاش‌های‌شان را می‌توان در قالب اغتشاشات اخیر برخی شهرهای عراق و شعارهای ضد اربعینی برخی از مزدوران سعودی مشاهده کرد که خوشبختانه این فتنه با هوشیاری دولت و ملت عراق خنثی شد و امروز برخلاف همه اقدامات منفی و تضعیف‌کننده دشمنان اسلام، ملت عراق امسال نسبت به سال‌های گذشته برای اجرای هرچه باشکوه‌تر و به یادماندنی‌تر این حرکت عظیم، مصمم‌تر شده‌ است؛ به گونه‌ای که از هم اکنون می‌توان پیام‌های خوشامدگویی هزاران کاربر فضای مجازی عراق را خطاب به زوار اربعین در شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب جهان مشاهده کرد.

میلاد آخوندی

این روزها دیگر داشتن مدرک دانشگاهی به تنهایی شما را به کسب و کار و اشتغال دلخواه‌تان نمی‌رساند؛ به همین دلیل هم شاهدیم که بر اساس آمارهای منتشر شده بیشتر جوانانی که تنها به مدرک دانشگاهی خود بسنده می‌کنند، در بازار کار پر رقابت امروز، فرصت‌های شغلی مناسبی نصیب‌شان نمی‌شود؛ زیرا بازار کار امروز کشور بیش از مدرک دانشگاهی به دنبال مهارت‌های تخصصی است.

ایده راه‌اندازی استارت آپ «بلدشو» هم از همین جا شکل گرفت! این ایده نوآورانه وقتی به ذهن «سیدمصطفی میرقاسمی» مدیرعامل بلدشو رسید که در فضای مجازی به دنبال دوره‌های آموزشی تخصصی مربوط به درسی خاص بود؛ اما پس از جست‌وجوهای زیاد متوجه شد که هیچ دوره آموزشی جدیدی به زبان فارسی در دسترسش نیست و ناچار باید از دوره‌های خارجی استفاده کند.

این مسئله او را به فکر فرو برد؛ زیرا یادگیری یک مبحث آموزشی آن‌ هم به زبان اصلی امر وقت‌گیری است و خواهی نخواهی باید زمان زیادی را صرف فهم زبان ‌کرد؛ بنابراین ایده‌ راه‌اندازی یک استارآپ ارائه دروس آموزشی دوبله شده به نام بلدشو در ذهن این جوان ایرانی شکل گرفت. در واقع بلدشو بستری نوآورانه برای ارائه ویدئوهای آموزشی روز دنیا با ترجمه و صداگذاری دلنشین فارسی است. آن طور که از مرور دوره‌های آموزشی بلدشو بر می‌آید، تمام دروس ارائه شده از میان منابع معتبر بین‌المللی گزینش شده و پس از ترجمه تخصصی با زیرنویس یا با دوبله‌ حرفه‌ای بر روی سایت قرار گرفته است؛ به طوری که تمام کاربران می‌توانند با حداقل هزینه به دریافت و استفاده از آنها اقدام کنند.

اکبر محمدی

این روزها اینترنت و فضای مجازی به بخش جدانشدنی زندگی شهروندان هزاره سوم بدل شده است و هر چه در عصر ارتباطات و فناوری به پیش می‌رویم، وابستگی‌های‌مان به خدمات اینترنتی افزایش می‌یابد. متأسفانه هر چه این ارتباط بیشتر و باکیفیت‌تر می‌شود، پول بیشتری از جیب ما به کیسه سرویس‌دهندگان اینترنت یا همان ISPهای معروف ریخته می‌شود؛ زیرا برای دریافت یا ارسال یک کیلوبایت اطلاعات در فضای مجازی ناگزیر به خرید بسته‌های حجمی و گران قیمت اپراتورهای همراه و ثابت هستیم. هر چند پرداخت مستمر این هزینه برای بسیاری از ما ناخوشایند است؛ برای انجام امور روزمره خود در فضای مجازی چاره‌ای جز قبول پرداخت این هزینه نداریم!

از سوی دیگر، با افزایش پهنای باند در دسترس کاربران، عمده پایگاه‌های اینترنتی، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها قالب‌های خود را مملو از تبلیغات تصویری و چند رسانه‌ای پر حجم، اما بی‌خاصیت کرده‌اند تا به محض ورود من و شما این تبلیغات به نمایش درآید و در نتیجه درآمد حاصل از تبلیغات‌شان افزایش یابد؛ آن هم در حالی که نمایش این آگهی‌ها به بهای مصرف حجم زیادی از اینترنت کاربران تمام می‌شود.

نرم‌افزارها و افزونه‌هایی از جنس Datally، Adblock یا uBlock Origin به صورت خودکار تبلیغات را از صفحات اینترنتی شما حذف می‌کنند که این مسئله موجب جلوگیری از مصرف بیهوده حجم ترافیک اینترنتی شما هنگام وبگردی می‌شود.

با این حال یادتان باشد وبگردی بدون هدف، بیش از آنکه جیب شما را خالی کند موجب از دست رفتن عمر و زمان شما می‌شود!

سعید ممقانی

حمید بعیدی‌نژاد: در حالی که مقامات انگلیسی بر ضرورت پرداخت بدهی ایران ناشی از تحویل ندادن تانک‌های «چیفتن» تأکید می‌کنند، تیم حقوقی آنها تمامی روش‌های مختلف را به کار می‌گیرد تا با هدف تأخیر در پرداخت بدهی، فرآیند دادگاه طولانی گردد.

 

عزت‌الله ضرغامی: آمریکا و متحدان منطقه‌ای او هیچ‌گاه تا این اندازه در مقابل ملت ایران مستأصل نبوده‌اند. می‌گویند تنها امیدشان، مسائل داخلی ایران است. فتنه‌های جدیدی در راه است. مخلوطی از حق و باطل که وحدت جامعه را نشانه می‌رود.

 

عبدالله گنجی: وقتی می‌گوییم نگاه تمدنی به اربعین، یعنی همان مفاهیمی که غرب اولویت حیات می‌داند ما هم دنبال می‌کنیم؛ اما معنادهی به این مفاهیم ۱۸۰ درجه با معنادهی غرب متفاوت است. ما هم در اربعین به دنبال «لذت‌گرایی»، «سودگرایی»، «منفعت‌طلبی»، «سخت‌کوشی»، «دگردوستی»، «عقلانیت» و «حیات اجتماعی» با فهم مستقل هستیم.

 

حجت‌الاسلام مروی: روز به روز شعاع نورانیت عاشورا و اباعبدالله(ع) گسترش و توسعه می‌یابد. دشمن برای اینکه اربعین را از ما بگیرد، در تلاش است. هر حرکت و اقدامی که بین مردم ایران و عراق جدایی بیندازد، حرکتی یزیدی در میدان دشمن است.

 

محسن رضایی: ملت ایران و عراق دو برادر هستند که پس از سال‌ها به هم رسیده‌اند. قدر این برادری را خوب می‌دانند.

 

محمد ایمانی: وقتی با شایعه و دروغ، سعی به تحریک عواطف مردم در لردگان می‌شود؛ به بهانه اینکه فلان مأمور بهداشت در گرفتن آزمایش از چند نفر، از سرنگ آلوده استفاده کرده، عناصری به دفتر امام جمعه حمله می‌کنند یا خودروی پلیس را آتش می‌زنند؛ روشن است کل این صحنه‌سازی، هیچ ربطی به مردم ندارد و پای تروریسم‌ مجازی در میان است. جنایتکاران سابقه‌دار فلان سازمان و بهمان گروهک، تا دیروز  برای ترور دانشمندان و خدمتگزاران اجیر می‌شدند؛ یا به مردم تماشاگر رژه حمله می‌کردند و منفور عام و خاص بودند؛ اما حالا، پشت نام کارگران و دانشجویان و زنان پنهان می‌شوند.

 

نرمافزار

 

*تجربه شیرین شنیدن پادکست‌های ایرانی

شاید اغراق نباشد اگر اپلیکیشن شنوتو را به عنوان یکی از سرویس‌های محبوب پخش پادکست ایرانی یا همان فایل‌های صوتی موضوعی معرفی کنیم زیرا در شرایط فعلی بازار تولیدات نرم‌افزاری کشور فعلاً شنوتو مجموعه کاملی از پادکست‌ها موضوعی را در حوزه‌های مختلف به شما ارائه می‌کند که می‌تواند نظر هر کاربری را به خود جلب کند.