هفتمین توصیه رهبر معظم انقلاب به فرماندهان سپاه در دیدار اخیر «کار جهادی و روحیه جهادی» در عرصه‌های گوناگون فعالیت‌های‌شان بود. ایشان در توضیح این مهم فرمودند: «کار جهادی ضدّ تنبلی است، ضدّ بی‌تفاوتی است، ضد امروز را به فردا انداختن است. ما با بعضی از بخش‌های گوناگون مواجه می‎شویم که یک کاری را بناست انجام بدهند، تصدیق هم می‎کنند، تأیید هم می‎کنند، حتّی استقبال هم می‎کنند؛ اما امروز که باید انجام بدهند، به فردا می‌اندازند که فردا هم باز یک فردای دیگری دارد. بنده گاهی به آنها می‎گویم، تذکر می‎دهم که فلان مطلبی را که ما شش ماه قبل گفتیم، شما هم به فلان مأمورتان دستور کتبی دادید، او هم مثلاً به یکی دیگر توصیه کرده؛ اما شش ماه گذشته، هیچ حرکتی انجام نگرفته؛ به خاطر این است که کار را جهادی دنبال نمی‎کنند.»

نکته مهم در این میان مسئله «پشت گوش‌اندازی کارها» است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، موضوعی که متوجه سازمان‌های دیگر است که امام خامنه‎ای زبان به گله از آن گشودند و دقیقاً نشان‌دهنده تفاوت سپاه و برخی از دستگاه‌هاست. به راستی اگر در سپاه هم اینچنین بود که در انجام توصیه‎ها و فرامین رهبری شش ماه یا چند مدت پشت گوش انداخته می‌شد آیا سپاه به چنین جایگاه بلندی در کشور و منطقه می‎رسید؟ 

بد نیست فراز دیگری از سخنان حکیم انقلاب و فرمانده‎مان را در آن دیدار بازخوانی کنیم. «یک معیار سنجش وضعیت برای هر سازمانی، برای هر مجموعه‌ای این است که ما موفقیت‌های آن مجموعه را با ناکامی‌های آن مجموعه بسنجیم، مقایسه کنیم، ببینیم در مواجهه‌ با مأ‌موریت‌هایی که داشته است، موفقیت‌هایش چقدر است، ناکامی‌هایش چقدر است؛ اگر این را معیار محاسبه قرار بدهیم، به نظر بنده سپاه یکی از پرافتخارترین مجموعه‌هاست؛ با این معیار، سپاه خیلی پرافتخار است.»

فرمانده معظم کل قوا از موفقیت‎های سپاه سخن می‎گویند؛ اما در این موفقیت‎ها یک رمز نهفته شده و آن این که همه این موفقیت‌ها مرهون ولایتمداری پاسداران است. حرف ولی الهی بر زمین نماند و پاسداران با جان و دل اوامر ایشان را عملی کردند. این نکته‌‎ای است که رهبر معظم انقلاب به طور مستقیم به آن اشاره نمی‌کنند و نخواهند کرد و خود ما باید بفهمیم.

اما برای ادامه مسیر این فراز را هم باید بازخوانی کنیم: «شما فرزندان عزیز این حقیر هستید؛ اگر کسی از بنده سؤال بکند که حالا شما از این بچه‌ها، از این فرزندان راضی هستید، خواهم گفت که صددرصد راضی‌ام! امّا قانع نیستم، راضی هستم خیلی، قانع نیستم. توقّع «زیادی» هم نیست؛ برای خاطر اینکه معتقدم خدای متعال استعدادی داده که شما ده برابر اینکه گفتیم‌ـ حالا احتیاط کردم گفتم ده برابر، اما صد برابر این‌ـ می‎توانید پیش بروید؛ به چه دلیل؟ به دلیل اینکه شما الان [در جایگاهی] صد برابر آن روز اول قرار دارید. بچه‌های روز اول سپاه اینجا نشسته‌اند دیگر؛ چه داشتید شما؟ چقدر امکان داشتید؟ چقدر حضور شما حس می‎شد؟ شما نگاه کنید ببینید سپاه، امروز کجا است، آن روز کجا بود؛ این نشان‌دهنده‌ این است که بنابراین خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم می‌آید.»

علیرضا جلالیان