برای خرید حافظه فلش به بازار می‌روید و بر اساس نیاز خود حافظه‌ای ۶۴ گیگابایتی خریداری می‌کنید. خوشحال به خانه برگشته و حافظه را در درگاه یو‌اس‌بی کامپیوتر خود قرار داده و متوجه می‌شوید حافظه شما ۶۴ گیگابایتی نیست! با خود می‌گویید مهندس‌ها هم دزد شدند!

اما بهتر است بدانید تفاوت بین حجم اعلامی با حجمی که در رایانه مشاهده می‌کنید، در روش اندازه‌گیری است. ما انسان‌ها از روش ده‌دهی برای اعداد استفاده می‌کنیم و پایه اعداد برای محاسبات ما ۱۰ است. در واقع، ما از صفر تا ۱۰ عدد داریم؛ اما رایانه‌ها به خصوص سیستم‌عامل ویندوز این‌گونه اعداد را شمارش نمی‌کنند! درک رایانه از اعداد و روش شمارش آنها دودویی است. یعنی برای شمارش فقط اعداد ۰ و ۱ را دارند. حال ما انسان‌ها و به ویژه شرکت‌های فروشنده حافظه‌جانبی که از پایه ۱۰ استفاده می‌کنیم، هر ۱۰۰۰ بخش را به یک واحد بزرگ‌تر تبدیل می‌کنیم، برای نمونه ۱۰۰۰ گرم را یک ‌کیلوگرم می‌گوییم، در رایانه هم هر ۱۰۰۰ بایت را یک کیلوبایت، هر ۱۰۰۰ کیلوبایت را یک مگابایت و... می‌گوییم. اما رایانه‌ها به دلیل دودویی بودن هر هشت بایت را یک بایت می‌گویند؛ اما به جای اینکه ۱۰۰۰ بایت بشود یک کیلوبایت، ۱۰۲۴ بایت تشکیل یک کیلوبایت می‌دهد و این تفاوت در واحدهای بزرگ، مانند گیگابایت و ترابایت بسیار مشهودتر می‌شود تا جایی که شما یک هارد ۲ ترابایتی خریداری می‌کنید؛ اما تنها ۸/۱ ترابایت به شما فضای ذخیره‌سازی داده می‌شود. در واقع شرکت سازنده ۲ ترابایت اعلامی را براساس نحوه شمارش مرسوم ده‌دهی اعلام کرده است که هر ۱۰۰۰ بایت را یک کیلوبایت سنجیده است، در آخر حجم اعلامی برای آن حافظه را ۲۰۰۰ گیگابایت، یعنی ۲ ترابایت مشخص می‌کند؛ اما سیستم‌عامل رایانه دودویی حساب می‌کند و هر ۱۰۲۴ بایت را یک کیلو بایت محاسبه می‌کند که ۲۴ بایت تفاوت دارد و در یک حافظه ۲ ترابایتی مجموع این چندین ۲۴ بایت‌ خود سبب می‌شود مصرف‌کننده ۲۰۰ گیگابایت فضای در اختیارش را کمتر ببیند و فکر کند حافظه ۱/۸ ترابایتی خریداری کرده است و لذا مهندسان و فروشندگان را به کم‌فروشی متهم می‌کند!

محمدصالح نادری

شاید از نظر شما «استارت‌آپ» یک عبارت خارجی و خیلی عجیب و غریب باشد و به همین دلیل هم تا به حال اگر طرح یا ایده پول‌سازی هم به ذهن‌تان رسیده، ترسیده‌اید که در قالب یک استارت‌آپ آن را اجرا کنید! اما باید بدانید راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق اصلاً کار سختی نیست. نیازی نیست ایده شما ایده پیچیده‌ای باشد؛ بلکه ایده شما باید به حل یک نیاز عمومی جامعه معطوف باشد.

برای نمونه، استارت‌آپ «الوپیک» که این روزها یکی از فعال‌ترین کسب‌وکارهای دیجیتال حوزه کشورمان است، از ایده ساده و دقیق تسهیل حمل‌ونقل وسایل درخواستی کاربران یا همان پیک موتوری شکل گرفت. «مهدی نائبی» مدیرعامل الوپیک که سال‌ها در پاریس و لندن زندگی و تحصیل کرده، پس از بازگشت به ایران این استارت آپ را با همکاری دوستانش راه‌اندازی کرد. نائبی در این باره می‌گوید، بازار ایران برای راه‌اندازی استارت‌آپ خیلی خوب است، رقابت در آن کم است و خیلی چیزها پیاده‌سازی نشده و نیروی انسانی جوان و باهوش بسیاری داریم.

وی پیش از راه‌اندازی استارت‌آپ خود استارت‌آپ‌های گوناگون خارج از کشور را بررسی و بیشتر سعی کرد در بررسی‌های خود، از کشورهایی همچون برزیل، چین، هند و اندونزی الگو بگیرد که تا حدودی شبیه ایران هستند و در نهایت پس از بررسی‌های گوناگون به حوزه حمل‌ونقل رسید و استارت‌آپ الوپیک را راه‌اندازی کرد!

نائبی به جوان‌ترها توصیه می‌کند، اگر کسی بخواهد یک استارت‌آپ را به جایی برساند که موفق باشد، باید صد درصد ذهن و زمان خود را برای آن کار بگذارد، این‌طور نیست که برای پیشبرد یک استارت‌آپ موفق زمان مشخص برای حضور و رفتن داشته باشیم؛ من تمام وقتم را برای شرکت گذاشته‌ام.

اکبر محمدی

آمریکا قابل اعتماد نیست؛ این کلامی است که بارها رهبر معظم انقلاب به انحای گوناگون آن را به مردم و مسئولان یادآوری کرده‌اند اما کمتر کسی فکر می‌کرد روزی هشتگ غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را کاربران غربی ترند کنند! و رسانه‌های غربی از آن بنویسند.

ماجرا از این قرار است که این روزها شرق فرات و محل سکونت کردهای سوریه آماج حملات هوایی و زمینی ارتش ترکیه قرار گرفته و بنا بر طرح اردوغان، قرار است ارتش این کشور با همکاری گروه‌های معارض سوری از جمله گروهک ارتش آزاد منطقه حائلی به عمق ۳۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه ایجاد کند؛ در مقابل آمریکا به منزله مهم‌ترین حامی سیاسی و نظامی کردها به راحتی خود را از ماجرا کنار کشیده و کردها را تنها گذاشته است.

کردهای سوریه و در رأس آنها «PYD» یا همان نیروهای «دموکرات» سوریه هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند پس از هفت سال خوش‌خدمتی کاخ سفید به همین سادگی رهایشان کند! زیرا با خارج شدن نیروهای نظامی آمریکا از منطقه تنش، ترکیه به سرعت در شرق فرات به پیش رفته و کردها به دلیل فقدان دفاع هوایی مناسب به راحتی در مقابل بمباران‌های سنگین هوایی ترکیه در حال از دست دادن مواضع خود هستند. اتفاقی که رهبران کرد سوریه از آن به عنوان از پشت خنجر زدن ترامپ یاد کردند.

این مسئله موجب شده است تا در شبکه‌های اجتماعی جهان هشتگ KurdsBetrayedByTrump# یا «ترامپ به کردها خیانت کرد» به یک ترند بین‌المللی و تأکید بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا بدل شود.

KurdsBetrayedByTrump#

احمد پاپی

به عصر فناوری، عصر «صفحه‌های دیجیتال» هم گفته می‌شود؛ زیرا تمام ابزارهای دیجیتال روزمره‌ای که از آنها استفاده می‌کنیم، برای تسهیل فرایند استفاده ما نمایشگرهای دیجیتالی دارند که از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به رایانه، تلفن همراه و حتی تلویزیون‌های هوشمند اشاره کرد.

استفاده زیاد از مانیتور و تلفن همراه موجب خستگی و قرمز شدن چشم‌ها می‌شود؛ اما بد نیست این نکته را هم بدانید که مطالعه‌ای جدید از سوی محققان دانشگاه «تولدو» در ایالات متحده نشان داده است مواجهه با نور آبی یا همان پرتو ساطع شده از صفحه‌های نمایشگر به مرور سطح مولکول‌های سمی خاصی را که درون سلول‌های حساس نور چشم ایجاد شده‌اند، افزایش می‌دهد و در نهایت موجب ایجاد «دژنراسیون ماکولا» می‌شود که یک آسیب جدی مغزی پیشرفته و غیر قابل درمان است و یکی از پیامدهای جبران‌ناپذیر آن نابینایی است؛ اما از دیگر عوارض ناشی از نور آبی می‌توان به تاری دید، مشکل در تمرکز، سردرد، خشکی، تورم و قرمزی چشم و همچنین کاهش سطح یادگیری مغز اشاره کرد.

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، با نصب نرم‌افزار رایگان و کم حجم F.LUX می‌توانید به راحتی نور آبی صفحه نمایشگر خود را کاهش دهید و ساعت‌ها مشغول مطالعه و کار با رایانه شوید؛ البته آپدیت‌های جدید ویندوز ۱۰ دارای یک فیلتر داخلی نور آبی است که با جست‌وجوی کلمه «Night Light» می‌توانید آن را فعال کنید.

حامد مظلومی

عباسعلی کدخدایی: ورود افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی به مجلس خلاف حق‌الناس بوده و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد. مقامات کشور بهتر است بر الگوی رعایت قانون تأکید کنند، نه بر طبل فرار از قانون بکوبند.

 

مهدی فضائلی: با صراحت و از روی اطلاع می‌شود گفت در تمام فناوری‌هایی که امروز ایران سرآمد است، از نانو تا بیو و از هوافضا تا هسته‌ای و صنایع دفاعی، سهم تعیین‌کننده حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای غیرقابل انکار است.

 

علیرضا زاکانی: به دام انداختن «روح‌اللّه زم» حکایت از انسجام اطلاعاتی در ایران و گسیختگی دستگاه‌های خائن‌پرور غربی‌ـ عبری دارد. تازه آغاز کار است؛ روشن نمودن تاریک‌خانه نفوذی‌ها در کشور همراه با پرده‌برداری از جنایت سردمداران به اصطلاح آزادیخواه جهان تنها بخشی از مواهب این دستگیری خواهد بود.

 

محسن رضایی: لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، پیش از این به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام(بند ۲، اصل۱۱۰) در هیئت‌ عالی نظارت رد شد. بنابراین طبق مقررات ابلاغی رهبر معظم انقلاب، شورای نگهبان، لایحه را مغایر با اصل ۱۱۰ دانست. با پایان زمان قانونی، دولت مجوز الحاق به پالرمو را دریافت نکرده است.

 

  سیدعزت‌اللّه ضرغامی: اگر رهبر معظم انقلاب از ارز ۴۲۰۰ تومانی استقبال کردند، برای این بود که در تأمین کالاهای اساسی و برای مردم هزینه شود. وقتی آقای نوبخت می‌گوید، این ارز به دست مردم نرسید، نگویید که شما از اول مخالف بوده‌اید! پیش‌نیاز فدایی ملت، صداقت و صراحت با آنهاست.

 

مهدی محمدی: دستگیری روح‌اللّه زم دو مخاطب خاص دارد: یکی ضد انقلاب نشسته در خارج که آسوده هر جنایتی می‌کند با این توهم که هرگز دست کسی به آن نخواهد رسید و دوم، کسانی که در داخل همکار دشمن شده بودند و فکر می‌کردند رازشان هرگز فاش نمی‌شود.

 

احتمالاً برای شما هم زیاد پیش آمده که بخواهید در یک جلسه آموزشی یا سخنرانی صداها را برای استفاده بعدی و پیاده‌سازی نکات مهم ذخیره کنید؛ اما کیفیت ضبط صوت پیش‌فرض تلفن همراه‌تان کیفیت و امکانات مطلوبی نداشته و در نتیجه منصرف شده‌اید. نرم‌افزار ضبط صوت حرفه‌ای«ASR Voice Recorder» یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ضبط صوت است که علاوه بر کیفیت بالای ضبط صدا قابلیت‌های کاربردی از جمله کنترل سرعت پخش، امکان پریدن از بخش‌های صامت در یک فایل ضبط شده و دکمه‌ای برای تقویت صدا را داراست.