اوضاع نظامی ضعیف عربستان

رأی‌الیوم: عربستان سعودی از اوضاع نظامی ضعیف در برابر ایران رنج می‌برد و برای دفاع از خود به ایالات متحده متوسل می‌شود. بودجه نظامی عربستان بیش از یک سوم بودجه نظامی همه دولت‌های عربی است، یعنی مبلغی معادل ۷۰ میلیارد دلار. اما مشخص نیست که ریاض این مبلغ هنگفت را چگونه صرف می‌کند که توان مقابله با دولتی، مانند ایران را ندارد که بودجه نظامی آن حدود ۱۱ میلیارد دلار است. در طول سه سال اخیر، عربستان حدود ۲۰۰ میلیارد دلار را به خرید سلاح اختصاص داد؛ در حالی که ایران تنها ۳۰ میلیارد دلار در این راستا هزینه کرده است.

 

بشار اسد، برنده اصلی

دیلی‌میل: برنده اصلی تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه «بشار اسد» است. رئیس‌جمهور سوریه «بزرگ‌ترین ذی‌نفع» است و بی‌تردید او برنده این جنگ داخلی است. با این حال، تا همین اواخر مسئله‌ای که در کنترل کامل او قرار نگرفته بود، اراضی شمالی سوریه بود که در دست کردها قرار داشت، اما دیگر این‌گونه نیست.

ائتلاف‌های استراتژیک

آتلانتیک: تردیدی وجود ندارد که تهران بر روی تشکیل ائتلاف‌های استراتژیک بلندمدت در منطقه تمرکز کرده است. این در حالی است که آمریکا بیشتر یک رویکرد معامله‌ای را در منطقه دنبال کرده و با پایان هر مأموریت شرکای خود را به حال خود رها می‌کند. در واقع، راهبرد ایرانی‌ها پس از پایان جنگ شامل تبدیل نیروهای نیابتی خود به بازیگران سیاسی قدرتمند در کشورهای منطقه است. این در حالی است که آمریکا متحدان محلی خود را بر پایه نیاز برای شکست دادن یک دشمن مشترک انتخاب می‌کند. شاید شبه‌نظامیان متحد آمریکا توانایی پاک‌سازی گروه‌های تروریستی از قلمرو منطقه را داشته باشند اما از پتانسیل لازم برای دفاع و اداره کردن این مناطق برخوردار نیستند.

 

زمان حساس

گاردین: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، خیانت به کردها که متحد غرب بودند و پیشروی‌های بعدی نیروهای روسی، ایرانی و سوری را می‌توان «یک زمان حساس و مهم» هم برای خاورمیانه و هم برای نفوذ جهانی آمریکا توصیف کرد. تحولات اخیر سوریه از پایان رهبری منطقه‌ای ایالات متحده و حتی پایان سلطه جهانی آمریکا خبر داده است. برخی ناظران نیز تحولات سوریه را نشانه‌ای دال بر انزوای بیشتر آمریکا و بازگشایی مسیر به سمت یک نظم جهانی جایگزین شکل گرفته از سوی قدرت‌های جهانی نوظهور، به ویژه چین دانسته‌اند.

 

ترامپ دروغگو

واشنگتن‌پست: دونالد ترامپ به شیوه‌های گوناگون رفتار تهاجمی‌تر و غیرمنطقی‌تری نسبت به رفتاری که به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد، داشته است. اکنون او دروغگویی خود را ثابت کرده و هر چیزی را که فکر کند مخاطبان سخنرانی‌هایش دوست دارند بشنوند، به زبان می‌آورد. «گلن کسلر» و دیگر دست‌اندرکاران بررسی حقایق در واشنگتن‌پست تا کنون بیش از ۱۳ هزار مورد دروغ و فریب بیان شده از سوی ترامپ را برشمرده‌اند.

 

غیرقابل درک‌ترین سیاستمدار

فارن افرز: «رجب طیب اردوغان» غیر قابل درک‌ترین سیاستمداری است که در تاریخ ۹۶ ساله ترکیه ظهور کرده است. او جامعه را دو قطبی کرده؛ اما محبوب است، مستبد است و در عین حال رفتاری پدرانه دارد، محاسبه‌گر است و در عین حال ‌برنامه ندارد. ایدئولوژی اردوغان هر چند سال یک بار تغییر می‌کند و به نظر می‌رسد که نقشه راه خود را نیز در میانه مسیر تنظیم می‌کند.

با بالا گرفتن بحث استیضاح ترامپ در آمریکا، وی پس از آنکه تهدید کرده بود در صورت استیضاح شدن، جنگ داخلی آمریکا را فرا خواهد گرفت، اکنون تکنیک مظلوم‌نمایی را پیش گرفته است.

ترامپ در توئیت خود نوشت: «پس اگر روزی یک دموکرات رئیس‌جمهور بشود و جمهوری‌خواهان صاحب اکثریت در مجلس باشند، می‌توانند رئیس‌جمهور این کشور را بدون رعایت حقوق او استیضاح کنند. همه‌ جمهوری‌خواهان یادشان باشد که امروز شاهد چه جریانی هستندـ این مجازات بدون محاکمه [رئیس‌جمهور] (لینچ کردن) است؛ اما ما پیروز خواهیم شد.»

ترامپ در توئیت خود از واژه لینچ شدن) (Lynching استفاده کرد. این واژه به کشتار و اعدام سیاه‌پوستان آمریکا اشاره می‌کند که بدون برگزاری دادگاه به دار آویخته می‌شدند.

واژه لینچ‌کردن قتل بدون محاکمه‌ یک مظنون، به عملی اشاره می‌کند که معمولاً گروهی از خلافکاران با آویزان کردن فرد از درخت یا پل یا مشابه‌ آن انجام می‌دهند که این کار در تاریخ آمریکا به دلیل ارتباط مستقیمش با جریان برده‌داری و نژادپرستی بسیار برجسته است.

ترامپ در این توئیت علاوه بر اینکه دوباره بیسوادی خود را در آمریکا بر سر زبان‌ها انداخت، به جنایات هولناک این کشور در حق سیاه‌پوستان و سیاست تبعیض نژادی در آمریکا اشاره کرد که آن دولتی که پرچمدار دموکراسی و حقوق بشر در آمریکاست، چه جنایت هولناکی را در مورد سیاه‌پوستان آمریکا مرتکب شده
است.

شاید بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکا از این جنایات هولناک اطلاعی ندارند و نمی‌دانند واژه لینچ چگونه وارد واژگان انگلیسی شده است. ورود این واژه به داستان مری تونر برمی‌گردد. وی و همسرش، هز در ایالت جورجیا زندگی می‌کردند. هز در سال ۱۹۱۸ متهم شد مالک مزرعه‌ای را که در آن کار می‌کرده به قتل رسانده است. مری دخالت شوهرش در قتل را رد کرد؛ اما هیچ دادگاهی در این پرونده برگزار نشد و هز اعدام شد. سپس کسانی که هز را اعدام کرده بودند به سراغ زن او، مری رفتند و او را از پلی در جورجیا آویزان کردند. سپس روی او بنزین ریختند و او را آتش زدند و در حالی که او هنوز جان داشت با چاقو شکمش را دریدند و جنین نیمه جان وی را زیر دست و پا له کردند. از آن به بعد واژه لینچ به فرهنگ واژگان کشوری اضافه شد که مهد دموکراسی به حساب می‌آید.

طبق آمارهای مؤسسه انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان در آمریکا (NAACP) بین سال‌های ۱۸۸۲ تا ۱۹۶۸ بیش از ۴۷۰۰ نفر با این روش به قتل رسیدند. از میان این افراد سه چهارم زن، مرد و کودک سیاه‌پوست هستند. تعداد بی‌شماری از برده‌ها نیز قبل از اینکه دستگیر شوند، به این شکل ذبح شدند.

رسانه‌های آمریکایی، سیاستمداران هر دو جناح و بسیاری دیگر بلافاصله پس از اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند. یکی از استادان دانشگاه جورج‌ تان در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت که توصیف او اوج «بیسوادی‌اش» را نشان می‌دهد.

ترامپ با استفاده از این واژه دوباره خشم سیاستمدارن و رسانه‌های آمریکا در هر دو جناح را برانگیخت و دروغ آمریکا را در مسائل حقوق دم خروس مهد دموکراسی از توئیت ترامپ بالا زد.

عمار اسماعیلی