نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از جدی‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در جهان است که از نظر تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان محسوب می‌شود. در حاشیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت جشنواره هنری «The arts plus» با حمایت این نمایشگاه برگزار خواهد شد که ایده‌اش براساس تلفیق میان هنر و ادبیات شکل گرفته و با رویکرد هنر مدرن نسبت به کتاب با عنوان «متن و هنر» پیگیری می‌شود. در بخش فیلم این رویداد هنری کتاب‌ها به کارگردان‌ها و سرمایه‌گذاران سینمایی اروپا معرفی و عرضه می‌شود تا از روی آن اقتباس کنند و حالا آژانس ادبی «دایره مینا» با رمان «جام‌جهانی در جوادیه» در رویدادی جانبی با رویکرد سینمایی در نمایشگاه کتاب فرانفکورت شرکت کرده است.

احمد ذوعلم، مدیر آژانس ادبی «دایره مینا» در این باره از فراخوانی گفته است که جشنواره آن را منتشر کرد و در آن اشاره شده بود، هر کتابی که قابلیت تبدیل شدن به فیلم دارد، به واسطه آژانس‌های ادبی در این رویداد شرکت کند. به این ترتیب آژانس ادبی «دایره مینا» رمان «جام جهانی در جوادیه» اثر «داوود امیریان» را برای معرفی در این بخش انتخاب کرد.

اما «جام جهانی در جوادیه» چه ویژگی‌هایی دارد که آژانس ادبی «دایره مینا»، آن را از میان ۳۰۰ کتابی که برای شرکت در جشنواره هنری The arts plus  ارسال شده، انتخاب کرده است.

برای یافتن پاسخ این پرسش کافی است مروری بر محور این داستان داشته باشیم. این کتاب داستان چند نوجوان پایین شهری است که به دنبال یک جای مناسب برای بازی فوتبال‌ در تابستان‌ می‌گردند و از قضا با پسر سفیر کانادا در ایران آشنا می‌شوند و مسابقه‌ای را در زمین خاکی محله‌شان ترتیب می‌دهند که این موضوع همین جا تمام نمی‌شود و تیم‌های دیگری هم از کشورهای دیگر از راه می‌رسند؛ مانند اسپانیا، ایتالیا و ژاپن. از طرفی چند تا از بچه‌های کارگر افغانی هم به این جمع اضافه می‌شوند و جام جهانی کوچکی در جوادیه پا می‌گیرد. شخصیت سیاوش، در رمان «جام جهانی در جوادیه»، سمبل بچه‌های جوادیه است؛ بچه‌هایی که هر چند برخی در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برند، اما در نهایت با تلاش به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

تابستان سال ۱۳۹۷ بود که این کتاب در پویشی به نام «قهرمان شو»، به نوجوانان معرفی شد و اتفاقاً استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت. جذابیت داستانی این کتاب به همراه زبان طنزی که دارد و پرداختن به قشری از جامعه که درگیر مشکلات فراوان اجتماعی از جمله فقر هستند، از خصوصیاتی است که توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند. این جذابیت در حدی بوده که شمارگان این کتاب را در زمانی اندک به ۲۰ هزار نسخه رساند.

«داوود امیریان» نویسنده کتاب هم تاکنون بیش از ۲۶ عنوان کتاب منتشر و جوایز متعددی کسب کرده است.

محدثه محمدپور

ثبت پرتره زائران حسینی

پویش ثبت عکس پرتره میلیون‌ها زائر اربعین حسینی(ع) با عنوان «قطره دریاست» در خانه عکاسان ایران کلید خورد. پویش ثبت چهره زائران اربعین، تلاشی برای ثبت چهره میلیون‌ها زائر بی‌ادعا است. شرکت در این پویش برای کلیه زائران آزاد بوده و همه عکس‌ها، از پیر و جوان و کودک، زن و مرد که صرفاً در محدوده مرز ایران و عراق و کشور عراق گرفته شده باشند، پذیرفته می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه «خانه عکاسان ایران» تماس حاصل شود. گفتنی است، مهلت ارسال آثار چهارشنبه ۱۵ آبان ماه خواهد بود.

محصول جدید خانه طراحان انقلاب

خانه طراحان انقلاب اسلامی تازه‌ترین تولید خود را با الهام از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جهانی شدن اربعین حسینی منتشر کرد. این ویدئو که بخشی از محتوای کمپین «الحسین یجمعنا» به شمار می‌آید درباره جهانی و جهانی‌تر شدن اربعین حسینی طراحی و تولید شده است. این ویدئو در «پایگاه خبرگزاری تسنیم» صفحه موسیقی در دسترس است. خانه طراحان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۱ با تلاش جمعی از متخصصان حوزه هنرهای تجسمی و با هدف آموزش و تولید محصولات هنری خلاقانه، سودمند و حرفه‌ای شروع به‌کار کرد.

نسخه صربستانی داستان پسر اصفهانی

گزیده‌ای از «قصه‌های مجید» با ترجمه «الکساندر دراگویچ» از سوی بزرگ‌ترین ناشر دولتی صربستان و در ۳۷۸ صفحه با شمارگان هزار منتشر شده و در شصت‌وچهارمین نمایشگاه بین‏المللی کتاب بلگراد (۲۸ مهر تا ۵ آبان ۱۳۹۸) در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب شامل ۲۲ قصه از کتاب قصه‌های مجید است که مراحل ترجمه و انتشار کتاب قصه‌های مجید بیش از یک سال طول کشیده است، کتابی که «هوشنگ مرادی‌کرمانی» آن را به نگارش درآورده و روایت‌گر لحظه‌های کودکی به نام مجید است که با مادربزرگش (بی‌بی) زندگی می‌کند.