اگر به راه‌پیمایی اربعین رفته باشید، یکی از مشکلات سفر ارتباط با خانواده‌ها در ایران است. در این سفر استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی و سیم‌کارت‌های ایرانی دو راهکار برای برقراری ارتباط با ایران است. سیم‌کارت‌های عراقی به دلیل مشکلاتی که امسال در موضوع اعتراضات در این کشور رخ داد و اینترنت‌ قطع بود علی‌رغم هزینه مکالمه پایین قابل استفاده نبود اما سیم‌کارت‌های ایرانی با وجود داشتن اینترنت هزینه‌های بسیار بالایی داشتند؛ البته این سیم‌کارت‌ها برای آنتن‌دهی باید در شبکه‌های تلفن‌ همراه عراقی رومینگ شوند. رومینگ شدن یعنی سرویس گرفتن در جایی که سرویس برای آن سیم‌کارت به طور معمول تعریف نشده است. در واقع علاوه بر اینکه خود شما باید در کشور غریب جا پیدا کنید؛ سیم‌کارت‌های شما هم در غربت برای خدمات‌دهی باید در اپراتورهای آن کشور جا پیدا کنند. رومینگ علاوه بر مکالمات در داده هم استفاده می‌شود که در تلفن‌های همراه به عنوان دیتا رومینگ نمایش داده می‌شود.

در شرایطی که رومینگ یک خدمات مفید است، اما هزینه‌های مضاعفی به شما تحمیل می‌کند. علت بالا بودن هزینه‌ها در رومینگ این است که واسطه‌ها در رومینگ زیاد هستند، یعنی شما باید هزینه شبکه میزبان، مالیات کشور میزبان، هزینه شبکه خودی و مالیات کشور خودی و... را بدهید؛ هرچند در این بین سودجویی‌هایی هم می‌شود. به همین دلیل در زمان فعال‌سازی این ویژگی پیغام هشداری را مشاهده می‌کنید. در حالت کلی اپراتورهای همراه زمانی که شما از طریق دکل واسط اپراتور دیگری به شبکه آنها متصل شوید، هزینه اضافی برای شما در نظر می‌گیرند. البته میزان هزینه‌ای که باید پرداخت کنید، برای هر اپراتور متفاوت بوده و به قرارداد فی‌مابین اپراتورها و امکاناتی که ارائه می‌دهند، بستگی دارد. برای آنکه مطلع شوید گوشی هوشمند شما به دکل اپراتور دیگری متصل نشده و رومینگ انجام نشده است، باید به بخش تنظیمات و اطلاعات شبکه مراجعه کنید. اگر رومینگ انجام شده باشد، نام شبکه اپراتور دیگری را مشاهده می‌کنید که اپراتور شما نیست.

محمدصالح نادری

با فراگیر شدن فناوری اطلاعات، امروز دیگر نمی‌توان خانواده‌ای را یافت که از وسایل ارتباطی جمعی، نظیر تلفن، تبلت و کامپیوتر استفاده نکند؛ اما افزایش دسترسی خانواده‌ها به این قبیل ابزارها موجبات افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند همراه را هم فراهم کرده است که این مسئله موجب بروز انواع متعددی از آسیب‌ها و خطرها برای این قشر آسیب‌پذیر شده است.

بدون شک، در این شرایط والدین مهم‌ترین حافظ کودکان و نوجوانان هستند؛ اما مشغله‌های روزانه موجب شده است والدین کمتر توان نظارت بر فعالیت‌های مجازی فرزندان‌شان را داشته باشند؛ از این رو در طول سالیان گذشته راهکارهای گوناگونی برای تسهیل نظارت والدین بر فرزندان ابداع شده است. با این حال در گام نخست والدین باید سطح آگاهی خود را به فناوری اطلاعات و فرصت‌ها و تهدیدات ابزارهای متنوع ارتباطی آن، از جمله فضای مجازی افزایش دهند تا در پی آن بتوانند در مواقع لزوم از توانایی‌های خویش، برای کنترل فرزندان خود استفاده کنند.

پس از این مرحله والدین می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای کنترل‌کننده و محدودکننده‌ای که قابلیت نصب بر روی تلفن همراه هوشمند یا رایانه‌های خانگی را دارند، بر فعالیت‌های اینترنتی فرزندان‌شان نظارت کنند و در مواقع لزوم هشدارهای لازم را به آنها بدهند.

نرم‌افزار  Google Family Link از جمله این نرم‌افزارهای نظارتی است که قابلیت‌هایی، از جمله امکان مشاهده فعالیت‌های فرزند در گوشی همراه والدین، امکان تأیید یا مسدود کردن برنامه نصب شده از سوی فرزندان، امکان مشاهده برخط موقعیت فرزندان و قفل کردن دستگاه فرزند از راه دور را دارد.

افزون بر این، والدینی که دغدغه استفاده بی‌رویه فرزندشان از گوشی ‌همراه را دارند یا نگران دسترسی فرزندشان به محتوای نامناسب هستند، می‌توانند «دنیای درسا» را نصب کنند و از این پس با خیال راحت گوشی یا تبلت را در اختیار فرزندان‌شان قرار دهند.

با صنعتی شدن زندگی بشر و رواج سرمایه‌داری در جهان بیش از هر زمانی شاهد افزایش شکاف طبقاتی در جهان هستیم، اما مشکل اصلی آن جایی است که بیشتر مسئولان مرفه جهان سرمایه‌داری هیچ درک و برداشتی از عمق فشارهای اقتصادی تحمیل شده به جامعه خود ندارند و به همین دلیل ساده در سیاست‌گذاری اقتصادی‌شان به تنها چیزی که کمتر توجه می‌کنند؛ پیامدهای تصمیمات‌شان بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه است که بیشتر شامل قشر کارمندان، کارگران و دانشجویان می‌شود.

برای نمونه، طی روزهای گذشته شهر «سانتیاگو» پایتخت شیلی صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بین مردم و پلیس بود؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهور این کشور برای جلوگیری از گسترش اغتشاشات ناچار به اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور شد.

اما دلیل وقوع این اعتراضات چیزی جز افزایش بهای بلیت‌های مترو از ۸۰۰ به ۸۳۰  پزو نیست که نسبت به نرخ اولیه در ظاهر مبلغ بالایی به نظر نمی‌رسد.

«سباستین پینیه‌را» رئیس‌جمهور میلیاردر این کشور که بر اساس آمار نشریه Forbes ثروت 2/5 میلیارد دلاری دارد، اعتراضات اخیر را غیر منطقی می‌داند؛ اما واقعیت اینجاست که در سانتیاگو مردم به دلیل سطح پایین سرانه درآمدشان به طور گسترده از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و هرگونه افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی بر کیفیت زندگی آنها تأثیر محسوسی دارد و افزایش یک باره قیمت بلیت مترو موجب ترند شدن عبارت #Metro در شبکه‌های اجتماعی و شروع اغتشاشات گسترده در این کشور شد؛ حال آنکه اگر مسئولان این کشور شناخت مناسبی از معیشت عمومی کشورشان داشتند، هیچ‌وقت کار به اینجا نمی‌کشید!

اسماعیل شعبانی

هر کشور، ملت و حتی جامعه‌ای فارغ از اینکه ابعاد یا حجم آنها در حد و اندازه کشور چین باشد یا در حد یک روستای کوچک چند خانواری به بخش‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که هر یک نیازهای خاص خود را دارند و باید به هر شکلی که شده به آن نیازها پاسخ داده شود تا روند زندگی عادی آن جامعه مختل نشود. پس اگر کسی قصد به راه انداختن یک کسب‌وکاری موفق را داشته باشد، باید این نیازها را شناسایی کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کند.

یکی از بخش‌های مهم جامعه ما «حوزویان» هستند این قشر مانند هر قشر دیگری در جامعه نیازمند خدمات خاصی است که یک کارآفرین موفق با شناسایی آنها می‌تواند موجب رفع نیازهای موجود و همچنین رونق گرفتن کسب‌وکار خود شود.

اما چه کسی بهتر از یک طلبه امکان شناخت نیازمندی‌های طلاب را دارد؟!

بد نیست بدانید یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های حوزوی کشور، استارت‌آپ «مسیر طلبه» است که به همت «حجت‌الاسلام سید‌حمید فتاحی‌معصوم» و دوستانش با هدف پاسخگویی به نیاز اساسی حوزویان که همان ارتقا و بهبود مهارت‌های شغلی است، ایجاد شده است. در واقع طلبه‌ها پس ‌از اتمام سطح یک، که مقدمات نام دارد، برای ورود به سطح دو به هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نیاز دارند؛ اما به دلیل فرایند طولانی تحصیل در حوزه، طلاب با مشکلات زیادی در انتخاب مسیر آتی خود روبه‌رو می‌شوند، از این رو در این استارت‌آپ در راستای رفع این نیاز کارگاه‌هایی برگزار و محتواهای مجازی ایجاد شده است که طلبه‌ها با کمک آنها و آزمون‌های تیپ‌شناسی می‌توانند با استعدادهای خود و همچنین نیازهای موجود در سطح جامعه آشنا شوند.

اکبر محمدی

عبدالله گنجی: شنیدید برخی می‌گویند باید اول به قدرت اقتصادی تبدیل شویم، بعد جلوی آمریکا بایستیم؟  ژاپن الگوی قدرت برتر است. بهش گفتیم نفت ما را بخرید گفت، آمریکا اجازه نمی‌دهد، گفتیم پول ما را آزاد کن، گفت آمریکا اجازه نمی‌دهد، حالا آمریکا بهش گفته ناو بفرست برای امنیت خلیج‌فارس گفته چشم و فرستاده.

 

  سورنا ستاری: «اوج110» و بسیاری از پروژه‌های دیگر در اوج محدودیت‌ها و فرسودگی، باور به توانستن را واقعیت بخشید. فرمانده کل قوا نامه‌ای به پدر مرقوم فرمودند که با قدردانی از او و همراهان، تأکید کردند کار با قوت ادامه یابد. 30 سال گذشته و این حرکت با جلوه درخشان استعداد ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه دارد.

 

فرشاد مهدی‌پور: بیروت همچنان ملتهب است؛ بغداد هم در چنین حالتی است و دوباره فراخوان تظاهرات داده شده است. دو پایتخت هم‌سو با ایران، زیرفشار محتوای مخرب سعودی و پول‌های کثیفند؛ توطئه شورش‌آفرینی در ایران شکست خورده و حالا دشمن به سراغ شرکایش رفته‌. دول لبنان و عراق باید بجنبند و مردم‌شان را دریابند.

 

یاسر جبرائیلی: «هانا آرنت» تعریف زیبایی از ایدئولوژی به معنی منفی این مفهوم دارد. او می‌گوید «ایدئولوژی واقعیات پیچیده را ساده می‌کند.» لیبرال‌های ایرانی، هم در فرایند فهم مسائل و هم در فرایند تفهیم آنها، به شدت گرفتار این بیماری ایدئولوژیک بوده‌اند و همواره تلاش کرده‌اند مردم در پیچیدگی‌های واقعیات دقت نکنند. ذهن آنها روی این منطق ساده قفل شده بود که آمریکا یک قدرت است، پس هر توافقی با آمریکا هم خوب است.

آشپزی یا درآمیختن مواد خوراکی گوناگون با یکدیگر و تولید یک غذای خوشمزه و خوش طعم کار آسانی نیست؛ از این رو در همه فرهنگ‌های دنیا فرایند آشپزی را یک هنر می‌دانند. شما هم اگر دوست دارید با این هنر آشنا شوید، بد نیست بدانید که این روزها یادگیری هنر آشپزی آسان‌تر از هر زمان دیگری شده و شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن آشپزی با سرآشپز پاپیون، بیش از چهار هزار دستور پخت غذاهای ایرانی و خارجی را به راحتی در تلفن همراه خود در دسترس داشته باشید و این هنر را به راحتی فرا بگیرید.