نخستین توصیه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی علم و پژوهش است. در شماره قبل، به گذشته قابل ‌تحسین انقلاب اسلامی در گام اول انقلاب نسبت به علم و دانش پرداخته شد. در این شماره مطالبه معظم‌له از مردم، به ویژه جوانان در مورد توجه و اهتمام به علم و پژوهش تبیین می‌شود.

ایشان در این مطالبه مهم حیاتی می‌فرمایند: «... ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قله‌ها دست‌ یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ... عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی‌که مسابقه‌ علمی دنیا تازه شروع ‌شده بود، ضربه‌ سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگ‌ها عقب نگه ‌داشته بود. ... این‌جانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدی دراین‌باره تذکر و هشدار و فراخوان داده‌ام؛ ولی اینک مطالبه‌ عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته‌شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌ پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است ناکام سازید».

نخستین نکته مهم این مطالبه واقع‌بینی و اجتناب از شعارگرایی است. معظم‌له به دانش عمیق و پذیرش واقعیت‌های ناشی از گذشته تاریک قبل از انقلاب اسلامی، به مردم گوش زد می‌کنند که با وجود تلاش‌های بیشمار علمی و پژوهشی هنوز با رتبه‌های بالای علمی در جهان فاصله زیادی وجود دارد و این عقب‌افتادگی از حرکت عظیم جهانی در حوزه علم و دانش نیاز به همت مضاعف و تلاش بی‌نهایتی است که در گام دوم انقلاب اسلامی باید ادامه داشته باشد.

نکته دوم قابل تأمل این است که خطاب معظم له تنها قشر محدودی از دانشگاهیان و مراکز علمی نیست، بلکه عموم جامعه و به ویژه جوانانی هستند که آیندگان انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند که ضمن تداوم حرکت گذشته، در آینده انقلاب اسلامی سهم بسزایی دارند.

نکته سوم و پایانی که می‌توان در این مقال تبیین کرد این است که مسیر علمی کشور مسیری هموار در یک کشور عادی و بی‌دغدغه نیست، بلکه جهان غرب به سرکردگی آمریکا و صهیونیست‌ها تلاش زیادی دارد تا به شیوه‌های مختلف و به ویژه روش‌های غیرانسانی مانند ترور دانشمندان مسیر علمی کشور را متوقف کند؛ بنابراین جوانانی که مدیران گام دوم انقلاب اسلامی هستند، نه تنها باید همتی مضاعف به خرج دهند تا مسیر علمی کشور با رشد زیادتر از نُرم جهانی پیش برود، بلکه باید هم‌زمان در مقابل توطئه‌های دشمن نیز هوشیار باشند که این امر تا حدودی کار و تلاش جهادی و با مسئولیت‌پذیری بیشتری می‌طلبد.

حسن خدادی