نگاهی به سریال ترور خاموش

پرداختن به گروه‌ها و مافیای مواد مخدر همواره یک موضوع جذاب و در عین حال آسیب‌شناسانه در تولید آثار دراماتیک، به ویژه فیلم و سریال بوده است. سریال «ترور خاموش» نیز تازه‌ترین محصول صداوسیما در این زمینه بود که توانست با تمرکز بر یک پرونده واقعی، کار مهمی انجام دهد. فراتر از واقعی بودن موضوع و چارچوب کلی سریال، باید به کلیشه‌شکنی این سریال در پرداختن به ماجراهای مربوط به مواد مخدر اشاره کرد.

سال‌ها تصویر مواد مخدر در سینما و تلویزیون بر آسیب‌های افیون و در نهایت، عرضه و تقاضای آن تمرکز داشت. یک خط کلیشه‌ای مبنی بر تقابل مأموران نظامی و انتظامی با قاچاقچیان و اوضاع بغرنج معتادان، به موضوع ثابت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها تبدیل شده بود. هر چند حساسیت‌هایی نیز در بازنمایی این موضوع ملتهب وجود دارد و ترس از تزریق و تشییع بدآموزی یا احساس نبود امنیت است که رسانه‌ها را دچار محافظه‌کاری می‌کند؛ اما به هر حال، یکی از رسالت‌های رسانه‌هایی چون سینما و تلویزیون، آگاهی‌بخشی به مردم و مسئولان از طریق افشاگری علیه جریان‌های شرور و خرابکار است. یک رسانه پیشتاز و خلاق حتی می‌تواند در حوزه‌های امنیتی و نظامی، ساختارهای تازه‌ای را ایجاد کند.

سریال «ترور خاموش» از این نظر حائز اهمیت است که برای نخستین بار مسائلی جدید و ناگفته را در حوزه مقابله با مواد مخدر طرح کرده است. رویکرد تازه‌ای که در این مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شده، این است که مسئله مواد مخدر به منزله تهدیدی برای امنیت ملی، محور درام قرار گرفته است؛ یعنی توزیع‌کنندگان مواد در این سریال، کارکردی شبیه به تروریست‌ها یافته‌اند. مانند بسیاری دیگر از ماجراهای تروریستی، آغازگر این رویداد تروریستی از دل اروپاست و بعدها به مناطقی چون ایران می‌رسد. نگاه مکاشفه‌گرانه سریال درباره این پرونده و برملا کردن نقشه‌های تبه‌کارانه و سازمان یافته در حوزه ترانزیت مواد مخدر، موجب شده است آگاه‌سازی و جذابیت با هم همراه شوند. در نتیجه یک آشنازدایی در حوزه نمایش مافیای مواد مخدر صورت گرفته است. توفیق دیگر این سریال، ترسیم چهره‌ای منحصر به فرد و بکر از یک فعال امنیتی با بازی خوب «سعید راد» است.

هر چند طرح ماجرای «کودک همسری» در همان قسمت اول این سریال، یک کج سلیقگی بود. دقیقاً در روزهایی که رسانه‌های بیگانه و برخی از جریان‌های خاص در داخل، به بهانه ازدواج یک دختر کم سن و سال مشغول بزرگنمایی این موضوع و تبلیغ بر سر آن بودند، ناگهان در قسمت اول یک سریال با موضوع امنیتی نیز وقوع چنین ماجرایی در ایران به نمایش درآمد!

آرش فهیم

نشریه‌ای برای هنر و علوم انسانی

مجله هنری «پشت صحنه» به عنوان پایگاه تولید محتوا در حوزه‌های میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی آغاز به کار کرد. این پایگاه با تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری به فعالیت رسانه‌ای و ژورنالیستی می‌پردازد.

مجله هنری «پشت صحنه» می‌کوشد تا نقش فراموش‌شده‌ علوم انسانی در سینما و رسانه‌های بصری را از نو احیا کند و با نگاهی میان‌رشته‌ای، ساحت سینما را به‌قضاوت بنشیند. این مجله سعی دارد مخاطب را با جهانی آشنا کند که در آن، هر محصول سینمایی یا تلویزیونیِ موفقی، در یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی ریشه دارد. گفتنی است، «علی‌اکبر جناب‌زاده» سردبیری «پشت صحنه» را بر عهده دارد.

داستانی متفاوت از جنگ سوریه

این کتاب جدیدترین اثر «مجید پورولی» داستانی متفاوت از مدافعان حرم و جنگ سوریه است که انتشارات شهید کاظمی آن را وارد بازار کرده است.

خط اصلی داستان، ماجرای یک طلبه سنّتی اصفهانی است که سخت دنبال روایات و احادیث ائمه معصوم(ع) و نشر این روایات در میان جامعه است. او برای اخذ مدرک دکتری ادبیات عرب به لبنان سفر می‌‏کند و در بازگشت تقدیر و زمانه او را به سوریه می‌‌‏برد و در مقابل یک سرباز داعشی و 12 دختر سنّی قرار می‌‏دهد. این طلبه همسری دارد که سخت به او وابستگی دارد و نیمی از داستان نامه‌‏هایِ عاشقانه این زوج است.

سریالی در حال و هوای دهه 60

تصویربرداری سریال «شاه رگ» به کارگردانی «سیدجلال اشکذری» و تهیه‌کنندگی «محمدرضا شفیعی» در حال انجام است. «شاه رگ» که در حال و هوای دهه 60 روایت می‌شود، به قلم «کریم لک‌زاده» به نگارش درآمده و برای پخش از شبکه دو سیما تولید می‌شود و مجری طرح این پروژه مؤسسه فرهنگی و هنری «وصف صبا»ست. در خلاصه داستان «شاه رگ» آمده است: «در سال‌های ناآرام پس از انقلاب در سال 60، گروه ویژه‌ای برای یک عملیات بزرگ فراخوانده شدند. این گروه مسئولیت بزرگی بر عهده دارند؛ چرا که عقربه‌های چندین بمب در تهران در حال حرکت است... .»