همه ما یک فامیل داریم که هر وقت مشکلی در تلفن‌ همراه یا رایانه خود پیدا می‌کنیم، اولین کسی که به یادمان می‌آید اوست. این افراد سر و گوش‌شان دائماً در تکنولوژی و ملحقات آن است و در اصطلاح به آنها «گیک» گفته می‌شود.

واژه «گیک» که شاید نزدیک‌ ترین ترجمه فارسی آن «خوره» باشد، به افرادی گفته می‌شود که در زندگی علاقه شدیدی به موضوع خاصی دارند و درباره آن همه چیز را می‌دانند. این موضوعات اغلب در حوزه تکنولوژی هستند؛ ولی می‌توان آن را به صورت عمومی‌تر هم استفاده کرد. این افراد کارها را انجام می‌دهند؛ چون از آنها لذت می‌برند یا در آنها مجالی برای ارزیابی قابلیت‌های‌شان می‌بینند. جالب است بدانید مشوق اولیه آنان پول یا شهرت نیست. گیک بودن یک عیب نیست و یک تعریف هم نیست. پس هر کسی می تواند گیک باشد و اگر کسی بگوید من گیک هستم، خودستایی نکرده است؛ بلکه از شخصیت و علایقش یک تعریف ارائه داده است.

گیک‌ها روابط اجتماعی خوبی دارند، بازی‌های دسته‌‌جمعی بیشتری انجام می‌دهند، به کافه می‌روند و اگر کسی را پیدا کنند که به رایانه مورد علاقه آنها، گوشه علاقه‌ای نشان دهد تا وقتی که تمام ابعاد آن رایانه و سن مادربزرگ سازنده اسپیکرهای آن رایانه را نگفته‌اند، دست بردار نیستند.

باید دقت‌ کنیم گیک‌ها را با دیگر افراد اشتباه نگیریم، گیمرها یا افرادی که تمام وقت در حال بازی‌های رایانه‌ای هستند، با گیک‌ها فرق دارند. یک گیک زمانش را صرف شناختن و کسب اطلاعات بیشتر می‌کند، او در زمینه‌ای که علاقه‌مند است، حدی برای دانایی خود متصور نیست. امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استخدام گیک‌ها هستند؛ زیرا این افراد انرژی و گاهی خلاقیت تمام‌نشدنی دارند که به کار آنها می‌آید. گیک‌ها منبعی ارزشمند برای رونق کار در  بسیاری از زمینه‌های تکنولوژی می‌باشند.

محمدصالح نادری

درهم‌تنیدگی زندگی نوع بشر با فناوری اطلاعات هر چند جنبه‌های مثبت زیادی دارد؛ اما با توسعه فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی شاهد آن هستیم که بسیاری از کاربران بدون رعایت نکات امنیتی از این موهبت فناورانه استفاده می‌کنند؛ آن هم درحالی که به گفته کارشناسان «۷۰ درصد جرایم فضای مجازی ناشی از بی‌توجهی کاربران به ملاحظات و توصیه‌های امنیتی است.»

یکی از توصیه‌هایی که مانع قربانی شدن در فضای پیچیده ارتباطات مجازی می‌شود، توجه به این نکته است که بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن همراه شما به اطلاعات غیر ضروری متعددی دسترسی دارند که تداوم این دسترسی‌ها می‌تواند خطرهای متعددی علیه شما داشته باشد؛ برای نمونه دسترسی یک اپلیکیشن به حافظه دستگاه شما در واقع به معنای دسترسی بدون حد و مرز مدیران آن نرم‌افزار به داده‌های شماست که این اطلاعات می‌توانند تصاویر خصوصی شما یا اطلاعات نرم‌افزارهای بانکی شما باشد؛ اما خوشبختانه با اندکی دقت می‌توانیم بسیاری از دسترسی‌های غیر ضروری نرم‌افزارها به اطلاعات‌مان را شناسایی و قطع کنیم؛ برای نمونه چرا یک برنامه آشپزی باید به دوربین و میکروفون تلفن همراه من و شما دسترسی داشته باشد؟!

Adv Permission Manager Pro یا App Ops Permission manager برنامه‌هایی بی‌نظیر برای همه کاربران اندرویدی هستند که با استفاده از آنها خواهند توانست به راحتی دسترسی‌های مورد نیاز برنامه‌های نصب شده بر تلفن همراه هوشمند خود را مدیریت کرده و در صورت نیاز برخی از آنها را مسدود کنند؛ به این صورت که پس از نصب برنامه، فهرستی از اپلیکیشن‌ها برای کاربران به نمایش در می‌آید و با انتخاب هر اپلیکیشن فهرست همه دسترسی‌های آن نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید دسترسی‌های غیر ضروری را حذف کرده و برنامه را مجدد نصب کنید.

مصطفی فرهی

«کره جنوبی» پس از جنگ جهانی دوم و وقوع جنگ دو کره عملاً به یکی از مستعمرات فرهنگی غرب بدل شده است. جالب اینجاست که رسانه ملی کشورمان، مانند بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی در طول دو دهه گذشته به یکی از کانون‌های مهم باز نشر تولیدات رسانه‌ای کره تبدیل شده که از جمله پیامدهای آن می‌توان به گرایش یافتن جمعیت قابل توجهی از نوجوانان کشورمان به موسیقی مبتذل کره‌ای یا همان K-Pop اشاره کرد!

امروز هر چند به صورت رسمی آماری در این زمینه منتشر نشده؛ اما ترند شدن مداوم هشتگ‌هایی، مانند EXO، BTS و Kpop از سوی هزاران کاربر عمدتاً نوجوان فضای مجازی همزمان با دیگر کشورها نشان از ابعاد بزرگ و قابل توجه این تهدید فرهنگی دارد؛ زیرا کره‌ای‌ها با بهره‌گیری از موسیقی گروهی به ظاهر شاد و پر تحرک و همچنین استفاده از رنگ‌های تند و با حمایت مالی شرکت‌های بزرگی، مانند سامسونگ و ال‌جی تلاش می‌کنند تا افزون بر تصویرسازی جذاب از خود، به صورت غیر مستقیم افکار عمومی کشورهای گوناگون را به سفر به کره و خرید محصولات تکنولوژیک کره‌ای علاقه‌مند کنند که رواج کلاس آموزش زبان کره در شهرهای بزرگ کشور نشان از موفقیت نسبی این راهبرد کره‌ای‌ها دارد!

اما مسئله اینجاست که کره‌ای‌ها برخلاف آنچه نمایش می‌دهند، به دلیل شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در کشورشان، ملت شادی نیستند و آمار افسردگی و خودکشی در این کشور وضعیت بحرانی دارد که این خود نشان از واقعیت پوچ و تاریک پشت صحنه تهاجم فرهنگی شاد و رنگارنگ کره‌ای‌ها دارد و هر چه زودتر باید برای ممانعت از ظهور پیامدهای منفی آن در بین نوجوانان کشورهای اسلامی سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای لازم صورت پذیرد.

زهرا برهانی

جنگ نرم فقط حوزه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه ما را در بر نمی‌گیرد؛ بلکه حوزه سبک زندگی و در ذیل آن حوزه تغذیه نیز از جمله محورهای مهم و مورد توجه دشمن در جنگ نرم است؛ خوشبختانه، جوانان نخبه ایرانی در عرصه مقابله با این هجمه هم ورود کرده و رشد قارچ‌گونه فست‌فودهای پر عارضه کپی‌برداری شده از غرب را به چالش کشیده‌اند که یکی از نمونه‌های موفق آن استارت‌آپ «مامان پز» است.

این استارت آپ را «تبسم لطیفی» دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و کارشناس ارشد مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه شریف راه‌اندازی کرده است. این جوان دهه شصتی که از خرم‌آباد برای تحصیل در دانشگاه به تهران آمده بود، در دوران زندگی دانشجویی خود به نیاز مهمی پی برد و آن تهیه غذا برای افرادی بود که به دلیل مشغله‌های گوناگون نمی‌توانستند خودشان آشپزی کنند و الزاماً باید به غذاهای رستوران‌ یا فست‌فود رجوع می‌کردند.نقطه شروع این ایده، تهیه غذا در خود محیط دانشگاه و شهر تهران برای امثال خودش و دیگر دانشجویان بود. لطیفی ایده خود را با چند نفر از دانشجویان و استادان مطرح می‌کند که  استقبال خوبی از آن می‌شود. ایده این بود که از طریق یک سامانه، بین کسانی که به غذای خانگی نیاز دارند و مادرانی که قادرند در منزل یک غذای خوب خانگی درست کرده و بفروشند، ارتباط برقرار شود.

حوزه کاری این کسب‌وکار نوپا هم اکنون شهر تهران است و کاربران می‌توانند با مراجعه به پایگاه «مامان‌پز» غذای کاملاً خانگی خود را سفارش دهند تا یکی از غذاهای مامان‌پز تهیه شده و از طریق این پایگاه به دست آنها برسد. این ایده خلاقانه موجب شده هم مشتری به غذای سالمی دست پیدا کند و هم اینکه زنان خانه‌دار هنرمند بتوانند با آشپزی خود کسب درآمد کنند.

اکبر محمدی

ایلهان عمر :نماینده مسلمان کنگره آمریکا در واکنش به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر درباره آسیب تحریم‌های آمریکا به نظام سلامت ایران نوشت: «بحران انسانی ناشی از تحریم‌های ما ضد ایران خلاف وجدان است. بار اصلی تحریم‌ها بر روی مردم عادی است و به همین علت است که نباید در تحریم کشورها شتاب‌زده عمل کنیم.»

 

عباسعلی کدخدایی: مهم‌تر از کشتن بغدادی تفکر تروریسم است و توسل به آن برای اهداف نامشروع توسط برخی دولت‌ها. همان‌طور که خانم کلینتون گفته بود، آمریکا، خالق گروه‌های تروریستی است و البته ترامپ، نابودکننده «تروریست‌های تاریخ گذشته»، آیا پس از داعش باید منتظر خلق گروه تروریستی جدید باشیم؟

 

امیرحسین ثابتی: «وریا غفوری» که چندی قبل از حمایت‌های ایران از مردم فلسطین و یمن انتقاد کرده بود، حالا در مصاحبه‌ای از مسئولان ایران خواسته است تا مانع حملات ترکیه به کردهای سوریه شوند! این تناقض فقط یک علت دارد، اینکه وریا کرد است و کردها را برتر از اعراب می‌داند، کاش انسانیت برایش مهم بود نه نژاد!

 

سیدیاسر جبرائیلی: تشبیه ایران به کشورهایی نظیر کره شمالی یا بورکینافاسو، یا دسته‌بندی کشورمان در یک اقلیت معدود بین‌المللی در مقابل یک اکثریت مطلق، یک ابزار قدیمی و شناخته شده لیبرال‌ها برای دور کردن اذهان از توجه به پیچیدگی‌های مناسبات جهانی است. مثلاً گفته می‌شود «کشورهای پیشرفته فلان اقدامات را انجام می‌دهند و بهمان کاری که ما انجام می‌دهیم، مختص کشورهای عقب‌مانده است.» صرف قرار گرفتن در دسته‌ای از کشورها که فی‌المثل آمریکا و انگلیس و فرانسه(صاحبان بمب اتمی) در آن جای دارند، یا پیوستن به جمع اکثریت کشورها(مانند پذیرش برخی کنوانسیون‌ها) نمی‌تواند و نباید ملاک ما برای انتخاب یک مسیر باشد. حسن و قبح، ذاتی است، نه نسبی. خصلت‌های مثبت را باید ارج نهاد و منفی‌ها را تقبیح کرد، فارغ از اینکه آن خصلت متعلق به چه کشور و ملتی است.

 

اگر به دخل و خرج روزانه خود اهمیت می‌دهید و دنبال برنامه‌ریزی بهتر امور مالی خود هستید، با اپلیکیشن «نیوو» به راحتی می‌توانید هزینه‌های‌تان را بررسی کرده و برای آنها بودجه‌بندی کنید، بر روند پس‌اندازهای‌تان نظارت داشته باشید و از طلب‌ها و بدهی‌های‌تان با یادآورهای هوشمند اطلاع پیدا کنید.

یکی از راه‌های ثروتمند شدن مدیریت هزینه‌ها و برنامه‌ریزی درآمدهاست که نیوو سعی کرده با رابط کاربری ساده و جذاب تمامی این امور را برای شما انجام دهد. حساب کتاب‌های مالی را به نیوو محول کنید تا با هوشمندی در همه مراحل شما را همراهی کند.