گزارش خبرنگار صبح صادق از دیدار نماینده ولی‌فقیه در سپاه با خانواده شهیدان جوادنیا

در کوچه پس‎کوچه‏‏ های منطقه شش تهران در خیابان بهار شیراز، وقتی از خیابان شهیدان جوادنیا گذر می‎کنی غافلی از اینکه اینجا خانواده‎ای زندگی می‏کنند که چهار پسر خود را در دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند؛ اما خوب که نظر می‌کنی در ابتدای خیابان شهیدان جوادنیا بن‌بست شهید جوادنیا را با تصاویر چهار شهید خانواده می‎بینی. جالب اینکه اگر اهل ذوق باشی، آن بوته کدویی را هم که از باغچه سر کوچه سربرآورده و تا تصاویر شهدا قد برافراشته و تصویر زیبای چهار شهید را زیباتر کرده می‌بینی. معتقدم که شهدا خوش ذوقند و خوش ذوقی را دوست دارند.

به منزل شهدا که رسیدیم، سردار حسین صفری، مشاور ایثارگران فرمانده کل سپاه هم آمده بود. پس از سلام و احوال‌پرسی فهمیدیم که اولین شهید خانواده همرزم سردار صفری بوده و راه بلد این خانه هم سردار صفری است. ایشان آدم را یاد شهید «شوکت‌پور» می‎اندازد؛ «مدیریت از روی ویلچر». ان‎شاءاللّه ختم و عاقبت کار او هم همچون حاج حسن شوکت‌پور باشد؛ البته بعد از سال‎ها خدمت به ایثارگران. از نیروی انسانی نمایندگی ولی فقیه در سپاه دوستانی ما را همراهی می‎کنند.

در میانه همین صحبت‎ها، حاج آقای حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه هم به جمع ما می‎پیوندد و وارد خانه می‎شویم. یکی از خواهران شهیدان، یکی از عروس‌های خانواده، یکی از دامادها و یکی دیگر از پسرهای خانواده در کنار مادری پیر، اما جوان‌تر از همه ما میزبان این جمع شدند. سردار صفری که مادر شهیدان همچون مادر خود اوست، سر شوخی را، که ظاهراً همیشه با مادر همرزم شهیدش دارد، باز می‎کند و می‎گوید: مادر هنوز چهارده ساله هستی یا بزرگ‌تر شدی؟ کنایه ماجرا را آنجا فهمیدم که مادری 91 ساله این چنین سرزنده و انقلابی نشسته و میزبان ماست و همه جزئیات را به یاد دارد و برای ما سخن می‌گوید.

بزرگ جمع ما، حاج آقای حاجی‌صادقی در کنار این مادر نشست و بدون اغراق انگار تلمذ می‎کرد، حالا چه برسد به امثال ما که از سر توفیق و نه لیاقت در این جمع هستیم.

صحبت‎های مهمی در این میان رد و بدل شد و من هم با دقت سعی می‎کردم همه را ثبت کنم. اول سخن، حاج آقا ماجرای معراج رفتن مردان از دامن مادران را مطرح کرد که ما همه مصداق عینی آن را می‌دیدیم.

صحبت‎ها رد و بدل شد و حاج آقا در نهایت در تعریف احوالات این مادر گفت که شما بصیرت نافذی دارید؛ اما بصیرت همه قصه این مادر نبود. کلید واژه‎ای که بارها می‌توان در تعریف کردن ابعاد وجودی این بانوی بزرگوار به کار برد «صبر» است. «اسوه صبر!»؛ بانو «فاطمه عباسی» مادر چهار شهید احمد، یونس، علی و محمود جوادنیا را می‎توان یکی از اسوه‎های بارز صبر زینبی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست.

مادری که پسرانش از قبل انقلاب مبارز بودند. پس از انقلاب هم احمدش همراه با گروهی از پاسداران داوطلب برای آزادسازی بانه روانه آن دیار می‌شود و به شهادت می‌رسد. سردار صفری هم در همین عملیات همراه احمد این مادر مجروح می‌شود.

در آزادسازی خرمشهر به فاصله یک روز یونس و علی‌اش نیز به شهادت می‌رسند و پدر در مراسم ختم دومین پسر شهیدش وقتی خبر شهادت سومین پسر را می‎شنود، در میانه مراسم پای بلندگو می‎رود و خبر شهادت پسر سومش را می‌دهد و می‌گوید فردا صبح سومین لاله گلگون کفنش را تشییع می‎کنند. هر دو در منطقه شلمچه به شهادت رسیدند.

شهید چهارم خانواده هم محمد است. او که فاصله سنی‌اش با شهید دوم خانواده(یونس) یازده ماه بود، در عملیات کربلای 8 در فروردین ماه 1366 همچون دو برادر شهیدش در شلمچه به شهادت می‎رسد.

درباره پدر شهیدان سؤال شد. به ظاهر او سال 1376 در اثر بیماری فوت کرده بود؛ اما جالب اینکه این بیماری و بریده شدن امان پدر نه به واسطه شهادت چهار پسرش، بلکه به واسطه فوت یکی از دخترهایش به همراه فرزندش در تصادف بوده است؛ این یعنی خانواده مؤمن جوادنیا با شهادت این چنین کنار آمده و آن را فوز عظیم دانسته و در عمل هم آن را اثبات کرده است.

خاطرات قشنگی در این میان رد و بدل شد، هم از لسان مادر و برادر شهیدان و هم از لسان سردار صفری، که در اینجا فضای بیان آن وجود ندارد.

حاج آقا در میانه همین صحبت‎ها یک شیرینی برداشت و به مادر شهید داد و گفت: می‎خواهم این را شما به من بدهید و از دست شما بگیرم و بخورم. مادر شهیدان هم حمدی بر آن شیرینی خواند و به حاج آقا تعارف کرد. حاج آقا هم گریزی زد به آرزوی دیرینه و گفت: ان‎شاءاللّه برات شهادت ما باشد؛ اما مادر شهیدان، همان بانوی نافذالبصیره خاطره‎ای گفت به این مضمون که جوانی 18 ساله آمده بود و از من التماس دعای شهادت داشت؛ اما به او گفتم خدا شما را هدایت کند تا در مسیر اسلام و انقلاب قدم بردارید و عاقبت به خیر شوید و تا جایی که می‎شود به اسلام و انقلاب خدمت کنید. این جمله کلیدی مورد تحسین حاج آقا قرار گرفت؛ عاقبت بخیری و مفید بودن، برای اسلام انگار کسی نمی‎خواست این دیدار تمام شود. مادر از مجلس قرآن و دعای هفتگی در روزهای یکشنبه در خانه‌اش گفت؛ از شفا گرفتن‌هایش از عقیله بنی‌هاشم و سیده‌نساءالعالمین و توسلات همیشگی‎اش به این دو اسوه زندگی؛ از هیئت و مسجدی بودن پسرانش گفت و از حضور حضرت آقا در منزلشان و...

و در نهایت پس از اهدای چند یادگاری این دیدار پایان یافت.

حسن ابراهیمی

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح گفت: «گزارشی‎هایی مبنی بر نوعی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در بیمارستان‎های نیروهای مسلح دریافت شد؛ از این رو قرار شد مصرف آنتی‎بیوتیک در بیمارانی که به بیمارستان‎های ما مراجعه می‌کنند، مدیریت شود.»

دکتر نوروزی اظهار داشت: «با توجه به گزارشی‎هایی مبنی بر نوعی مقاومت در برابر آنتی‎بیوتیک‌ها دبیرخانه مرجعیت آنتی‎بیوتیکی نیروهای مسلح ایجاد شد.بر اساس این از سه پروتکل در این زمینه رونمایی و مقرر شد که از اول مهر ماه همه مراکز نیروهای مسلح این سه پروتکل را اجرا کنند و ما به عنوان سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح هزینه‌های آن را پرداخت کنیم. در حوزه آموزش پزشکی نیروهای مسلح آموزش تجویز و مصرف منطقی دارو و همچنین دارو درمانی به عنوان واحدهای اجباری در دو دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه‎اللّه گنجانده شد.»

«دریادار فدوی»با حضور در بیمارستان، از «سردار ابراهیم حاجی‌محمدزاده»، که نقش مؤثری در شکل گیری دفتر سیاسی سپاه داشته است، عیادت کرد.

«سردار ابراهیم حاجی محمدزاده» یکی از شخصیت‌های ممتاز در شکل‌گیری دفتر سیاسی سپاه، تاریخ‌نگاری جنگ و تاریخ سیاسی معاصر کشور اسلامی ایران است. او از اساسنامه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحن علنی مجلس اول شورای اسلامی به خوبی دفاع کرد و نقش‌آفرینی تأثیرگذارش در ایجاد دفتر سیاسی و مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ برای ثبت و ضبط وقایع و حوادث دفاع مقدس از اقدامات ساختاری و سازمانی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. انتشار منظم بولتن «رویدادها و تحلیل‎ها» برای فرماندهان و طرح ایده ثبت و ضبط تاریخ جنگ در سپاه از مهم‌ترین ابتکارات وی در دفتر سیاسی سپاه بوده است.

09010001972/ چرا سهمیه دوره‌های تربیت و تعالی خانوادگی برای شهرستانی‌ها محدود است؛ مثلاً حدود دو یا سه سهمیه در سال برای یک تیپ از شاهرود.

09010001349/ لطفاً در مورد حقوق عملیاتی مناطق درگیر جنگ در دوران دفاع مقدس مثل بوشهر و خوزستان پیگیری بفرمایید؛ چون اداره‌های این استان می‎گیرند؛ اما نظامی‌ها خیر./ «مرتضی» از بوشهر

09030002605/ بنده سرباز متأهل هستم که ماهی 430 هزار تومان فقط کرایه منزل دارم و حقوقم 340 هزار تومانه. خرج خونه و خورد و خوراک که هیچی. بچه تو راهیم رو که تا آخر خدمتم به دنیا میاد چیکار کنم؟

09100006735/ از سازمان اتکا سؤال شود که هزینه تبلیغات روی پیراهن 2 تیم پایتخت چقدر بوده و چه آورده‎ای برای نیروهای مسلح داشته؟

 

09110007269/ ماهانه 000/130 تومان از فیش كاركنان سپاه برای صندوق مسكن كسر می‎شود؛ ولی در گیلان از ورودی‌های سال 1387 هنوز در صف هستند!/ «مهدوی»

09120009290/ قیمت اجناس در اتکا خیلی بالاست. این همه سود به جیب چه کسی می‎رود؟

09120008637/ چرا بعد از بازنشستگی که هزینه‎های فرد بیشتر می‎شود حقوق کم می‌شود؟

09120008386/ مطالب بسیار ریز نگارش شده؛ به سختی می‎توان مطالعه کرد.

09130008467/ چرا افزایش حقوق 25 درصدی مناطق جنگی و عملیاتی در استان ایلام برای پاسداران اجرایی نمی‌شود؟

09130005645/ چرا حکمت کارت خواهران شاغل در سپاه به تعداد افراد خانوارشان نیست؟ چه فرقی بین خواهران و برادران است؟

09130006065/ طرح افزایش حقوق کارکنانی که فرزند دو قلو دارند بسیار خوب است؛ اما بهتر است حق اولاد را تا حدی بالا ببرند که کارکنان در جهت رشد جمعیت و فرزندآوری تشویق شوند.

09130005780/ الآن حدود 100 نفر از کارکنان سپاه در کاشان خانه ندارند؛ حتی زمینش هم آماده است. اگر بنیاد تعاون وارد عمل نشود ما اصلاً خانه‎دار نخواهیم شد.

09140007126/ قرار بود پروژه مسکن ارومیه سال 1396 تکمیل شود و واحدها تحویل داده شوند؛ اما پروژه به بهانه پرداخت وام مسکن تعطیل شد و خبری هم از وام نشد.

09140003787/ از مسئولان تقاضا می‎شود به وضعیت بازنشستگان قبل از 1379 رسیدگی کنند./ «محمود شهبازی» از مشکین‎شهر

09150002429/ لطفاً جوان‌گرایی را از خودتون شروع کنید. در این عکسی که از دورهمی صبح صادقی‌ها گذاشتید، میانگین سنی بالای 50 است.

صبح صادق: میانگین سنی کارکنان هفته‌نامه از خبرنگاران، نویسندگان و عوامل اداری آن حدود سال است. در دورهمی صبح صادقی‌ها تعدادی از همکاران قدیمی و بازنشسته حضور دارند که در حال حاضر در نشریه شاغل نیستند.

09110007057/ من پاسدار رسمی هستم. دی ماه سال 1397 تصادف کردم و تشکیل پرونده دادم. تعیین درصد غرامت انجام شد؛ ولی تا الآن خبری از پرداخت غرامت نشده است. چرا پرونده به تهران ارسال نمی‌شود؟/ «هاشمی» از ناحیه سیاهکل گیلان

 

ارتباط با سردار صفری مشاور امور ایثارگران فرمانده کل سپاه

٣٥٣٣٤٥٠٦-٣٥٢٣٢٤٢٢

 

صحبت درباره دانش‌بنیان شدن صنعت دفاعی و تسلیحات نظامی کشور در دورانی که نیروی هوافضای سپاه توانسته است متناسب با نیاز کشور و با بهره‎گیری از توان دانشمندان جوان در لبه فناوری‎های نوین موشکی، پهپادی و پدافند هوایی حرکت کند، سخنی به گزافه نیست؛ اما همه توان دانشی در حوزه تسلیحاتی به ویژه در سپاه متمرکز در نیروی هوافضا نبوده و واحدهای دیگر، از جمله نیروی زمینی و نیروی دریایی سپاه نیز دستاوردهای بسیار خوبی در این حوزه دارند. رده‎های دیگر سپاه، همچون واحدهای جنگ الکترونیک، سازمان اطلاعات و... در حوزه افزایش توان فناوری خود فعالیت‎های درخور توجهی داشته‎اند که شاید ضرورت رونمایی از توان موشکی و پهپادی با هدف بازدارندگی سبب شده است این بخش بیشتر رسانه‌ای و حتی به صورت عیان عملیاتی شود. حتی در چند سال اخیر بنابر اظهار فرمانده کل سپاه به دلیل سرعت بسیار چشمگیر رسیدن به دستاوردهای فناورانه دفاعی دیگر فرصت رونمایی از تک‌تک آنها وجود نداشته و از مهم‌ترین آنها رونمایی می‌شود. برای رسیدن به دستاوردهای جدید در سپاه فعالیت روزانه مجاهدانه علمی شده است، البته نباید از بیان این دستاوردها غفلت صورت گیرد تا اذهان مردم نسبت به توان واقعی نیروهای دفاعی تضعیف شود.

بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای دانش‌بنیان در سپاه در حوزه فناوری‎ها و تسلیحات فناورانه در نیروی دریای اتفاق افتاده است. در گذشته به ویژه در شرایط نبرد مستقیم دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با نیروی دریایی آمریکا موضوع قایق‎های تندرو به منزله یک مسئله مهم در نبرد ناهمتراز توانست موازنه قدرت را در خلیج‌فارس تنظیم کند که در ادامه همین روند دستاوردهای فناورمحور این نیرو در حوزه شناورها، موشک‌ها، پهپادها، دو زیست‌ها، مین‌های دریایی و... همگی توانست مکمل یک وضعیت توازن قدرت در منطقه مأموریتی این نیرو با استفاده از اصول و قواعد استفاده از ابزار ناهمتراز شود.

پرسرعت‎ترین موشک دریایی جهان با نام «حوت» محصول تلاش متخصصان نیروی دریایی سپاه و همکاران دانشمند آنها در دانشگاه‎های کشور بود. حوزه پهپاد و موشک هم حوزه‎ای تخصصی در نیروی هوافضای سپاه نیست و در نیروی دریایی سپاه هم واحدهای خاصی در این دو حوزه فعالیت می‎کنند؛ اما قایق‎های تندرو به منزله مهم‌ترین تسلیحات تهاجمی و اعمال قدرت در خلیج‌فارس و محدوده مأموریتی این نیرو مشمول موضوع پژوهش بوده و افزایش سرعت، قدرت و دقت در به‌کارگیری تسلیحات در این قایق‎ها همواره از سوی مسئولان این نیرو پیگیری می‎شود. ورود به موضوع پرندگان دو زیست و از طرفی تلفیق توانایی‏های پرندگان هدایت‌پذیر بدون سرنشین با زیست دریایی امری نبوده که در این نیرو از آن غفلت شود و باید در آینده نزدیک منتظر رونمایی از چنین دستاوردهای نوینی در این نیرو باشیم. دستاوردهایی که توانایی قایق‎های تندرو را با پهپادها تلفیق کرده و از طرفی لانه‌گزینی این تسلیحات را در زیر آب و در آشیانه‎های زیر آب ممکن می‎کند. البته تجارب هجوم شبکه‌ای و هماهنگ پهپادها در نیروی هوافضای سپاه هم اثبات کرد، امکان استفاده انبوه از چنین تسلیحاتی در یک عملیات علیه چندین هدف ممکن بوده و می‎تواند پایانی بر ادعای سیطره قدرت‏های فرامنطقه‎ای بر قلب جهان در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز باشد.

علیرضا جلالیان