«مگر پول علف خرس است» این عبارتی است که بسیاری از ما حداقل برای یکبار هم که شده در مواقعی که خرجی بی‌مورد کرده‌ایم یا خیلی راحت و غیرمرتبط با نیازمان خریدی کرده‌ایم، از زبان پدر، همسر و... شنیده‌ایم. یکی از دلایلی که امروزه بیشتر این عبارت شنیده می‌شود استفاده از کارت‌های پرداخت است که سبب شده‌ ما به جای اسکناس تنها کشیده‌ شدن کارت را ببینیم و چه بسا اگر اسکناس را می‌دیدیم، اینقدر راحت خرید نمی‌کردیم. امروزه روشی جدیدتر برای خرید در حال ایجاد است. «کیف ‌پول ‌دیجیتال» عبارتی است که در آینده بیشتر خواهید شنید. کیف ‌پولی که به میزان نیاز خود آن را شارژ می‌کنید و برای خرید هم کافی است کم شدن پول از آن کیف را تأیید کنید! برای نمونه برنامه کیف ‌پول دیجیتال را روی تلفن‌ همراه خود نصب می‌کنید، سپس هنگام خرید کافی‌ است تلفن ‌همراه را به دستگاه کارتخوان نزدیک کنید تا پول از آن کم شود. یا هنگام خرید اینترنتی برای پرداخت کافی‌ است تنها انگشت خود را روی سنسور اثر انگشت تلفن‌ همراه قرار دهید تا «پرداخت موبایلی» انجام شود و دیگر لازم نیست رمز، تاریخ انقضا و... را وارد کنید. در آینده نزدیک، خرج کردن بسیار راحت خواهد شد. هرچقدر خرج کردن راحت می‌شود، پول به دست آوردن سخت‌تر می‌شود.

حتماً شما هم به امنیت چنین فرایندهایی فکر کرده‌اید و نگران برداشت‌های نابجا از حساب خود شده‌اید. باید گفت امنیت در پرداخت‌های موبایلی یکی از معضلات این روش است؛ چه پرداخت‌هایی که با کدهای دستوری USSD انجام می‌شود که از کمترین امنیت ممکن برخوردار است، تا همین پرداخت‌های برنامه‌ای که در ظاهر امنیت زیادی دارند؛ برای نمونه چندی پیش ضعف در سنسور اثر‌انگشت تلفن‌های همراه «سامسونگ» سبب شده بود افراد بتوانند با تلفن ‌همراه دیگران هم پرداخت‌های موبایلی داشته ‌باشند که در نهایت سبب شد این سرویس برای مدتی در این تلفن‌های همراه قطع شود.

محمدصالح نادری

امروزه کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که در منزل خود یک مودم بی‌سیم برای اتصال به اینترنت پر سرعت نداشته باشد، اگر چه این مودم‌ها امکان اتصال هم‌زمان چندین رایانه و تلفن همراه هوشمند  را به یک خط اینترنت فراهم می‌کنند؛ اما موجب شیوع جرایمی شایع، از جمله سرقت ترافیک اینترنت هم شده‌اند!  در گذشته، به دلیل استفاده از شبکه‌های کابلی و سیمی، سرقت پهنای باند کاربران سخت و تقریباً غیر ‌ممکن بود؛ ولی امروزه با توجه به استفاده گسترده از شبکه‌های بی‌سیم سرقت یا هک پهنای باند کاربران به راحتی امکان‌پذیر شده است و هر فردی در مجاورت منزل شما می‌تواند با کمترین مهارت تخصصی از اینترنت شما سوءاستفاده کند.

برای نمونه، شاید تا به حال تجمع بدون دلیل برخی نوجوانان گوشی به دست را در مقابل منازل خود دیده‌اید! بد نیست بدانید غالباً هدف این تجمعات به ظاهر بی‌هدف، هک مودم بی‌سیم منزل شما و دسترسی به فایل‌های خصوصی و همچنین حجم مصرفی اینترنت شماست!

با توجه به تبعات خطرناک دسترسی غیر مجاز دیگران به ترافیک اینترنتی شما، لازم است علاوه بر تغییر دوره‌ای رمز شبکه وایرلس خود به غیر فعال کردن قابلیت WPS مودم خود اقدام کنید.

این ویژگی در واقع مسئولیت تسهیل ارتباط سایر کاربران با مودم شما را بر عهده دارد؛ اما در عمل به مهم‌ترین بستر نفوذ  و سوءاستفاده هکرهای مبتدی بدل شده و با غیر فعال کردن آن ضریب امنیت مودم شما در مقابل نفوذ هکرها بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد. برای این کار هم کافی است که در تنظیمات مودم گزینه مقابل Use WPS را روی No قرار دهید.

این نکته را هم بدانید که با کاهش قدرت سیگنال، شعاع تحت پوشش مودم محدود به داخل منزل و نه کوچه و خیابان‌های اطراف می‌شود و از این طریق می‌توان مانع امکان اتصال کاربران خارج از محدوده به اینترنت منزل شد.

حامد مظلومی

پژوهشگران حوزه ارتباطات و رسانه معتقدند نظام سلطه در راستای تأمین نیازهای سلطه جویانه خود با تئوریزه کردن مفاهیم غیر اخلاقی حوزه ارتباطات از جمله دروغ‌پراکنی، عرصه‌هایی سازمان‌یافته و نظام‌مند را برای تولید اخبار جعلی یا «Fake News»ها مهیا کرده است؛متأسفانه خبرهای جعلی در تحولات سیاسی روز دنیا، مانند آنچه در عراق و لبنان شاهدش هستیم، نقش پر رنگی ایفا می‌کنند و در قالب‌هایی مانند بیانیه‌های سیاسی، انتشار عکس‌ها و فیلم‌ها و صداهای دستکاری شده موجب تحمیل خسارت‌های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی سنگینی علیه جامعه هدف خود می‌شوند. برای نمونه به تازگی پیامی با عنوان «بیانیه مهم کاخ ریاست‌جمهوری لبنان» در پیام‌رسان آمریکایی «واتساپ» که مورد اقبال کاربران لبنانی است، دست به دست شد که ادعا داشت اینترنت در سراسر لبنان قطع خواهد شد. این خبر هر چند مدتی بعد تکذیب شد؛ اما بر شدت اعتراضات عمومی علیه دولت لبنان افزود. خبر فوق تنها خبر جعلی منتشر شده علیه امنیت روانی شهروندان لبنان نبود؛ با فاصله کوتاهی خبر دیگری در گروه‌های واتساپی لبنانی‌ها منتشر شد که در آن ادعا شده بود جنبش‌های لبنانی «حزب‌اللّه» و «امل» از ارتش خواسته‌اند همه مسیرهای لبنان پس از نیمه شب باز شود و تهدید کرده‌اند که اگر خواسته‌شان اجابت نشود، کل کشور را تعطیل خواهند کرد. اما واقعیت اینجاست که در جنگ روانی حتی اندکی تأخیر در ارائه پاسخ به افکار عمومی خطایی نابخشودنی و پر هزینه محسوب می‌شود؛ بنابراین برای مقابله با پدیده اخبار جعلی پیش از شروع بحران‌های اجتماعی و سیاسی، باید به آموزش #سواد_رسانه‌ای یا همان #تربية_ اعلامية در سطح افکار عمومی جامعه توجه ویژه داشت.

سیمین فرخی

 

امروزه فراگیری فروشگاه‌های اینترنتی یک مشکل عمده هم دارد و آن، اینکه دیگر مرجعی برای تشخیص قیمت نهایی یک محصول  وجود ندارد و امروز پایگاه‌های متعددی خود را مدعی فروش یک محصول با کمترین قیمت معرفی می‌کنند؛ این در حالی است که پس از هر بار خرید از آنها درمی‌یابیم یک فروشگاه اینترنتی دیگر همان محصول را با قیمتی به مراتب پایین‌تر عرضه کرده است و ما به دلیل نداشتن امکان بررسی قیمت صدها پایگاه امکان شناسایی محصول با قیمت ارزان‌تر را نداشته‌ایم.

خوشبختانه استارت‌آپ «ترب» در راستای تأمین این نیاز و با هدف معرفی فروشگاه‌های جدید و معتبر اینترنتی و ارائه شفاف قیمت‌ها به کاربران از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است. این سرویس در قالب وبگاه اینترنتی، افزونه مرورگرهای اینترنتی و اپلیکیشن موبایل در دسترس کاربران قرار دارد.

در حال حاضر، موتور جست‌وجوی هوشمند ترب، اطلاعات لحظه‌ای قیمت بیش از ۵۰۰ هزار نوع محصول را از بین بیش از  هفتاد فروشگاه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

«مجید رحیمی‌نژاد» مدیر فنی این استارت‌آپ موفق درباره چگونگی رسیدن این ایده به ذهن اعضای تیم ترب می‌گوید:

«تقریباً یک ماه ایده‌ها را بررسی کردیم و درباره کشور‌هایی که از نظر اقتصادی شبیه ایران بودند، تحقیق کردیم. با این تحقیقات متوجه شدیم در برهه‌ای از زمان فروشگا‌ه‌های اینترنتی در آن کشورها بسیار رایج می‌شود و بعد از آن هم موتورهای جست‌وجو برای این فروشگاه‌ها شکل می‌گیرند.»

اکبر محمدی

سعید جلیلی: آقای رئیس‌جمهور در کمتر از یک ماه گذشته در دانشگاه تهران از استادان و دانشجویان سؤال کردند «پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست یا تقابل؟» اینکه گفته شود «تقابل خوب است یا تعامل؟» مانند آن است که بگوییم در رانندگی «از پدال گاز باید استفاده کرد یا ترمز؟!»

سعدالله زارعی: آمریکایی‌ها یک سوم ‌از فروش نفت عراق را به منزله هزینه‌های جنگ و ساقط کردن صدام برمی‌دارند! که اگر این مقدار در دست دولت عراق بود در مواجهه با مشکلاتش موفق‌تر عمل می‌کرد.

علیرضا زاکانی: روز ملی مبارزه با استکبار جهانی امسال در کشور رنگ و جلوه‌ای خاص داشت. افول آمریکا و شکست‌های پی در پی آن، حیاتی نو به مبارزه با نظام سلطه داده است و بی‌شک شیطنت‌های این مستکبران در عراق و لبنان نیز سبب تسریع در زوال بیگانگان در منطقه خواهد شد.

 

عبدالناصر همتی: به دلیل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و نقش صادرکنندگان غیر نفتی در تأمین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات و نیز مدیریت و راهبری بانک مرکزی برای کنترل بازار اسکناس ارز، شاهد تأمین روان‌تر نیازهای وارداتی و منطقی‌تر شدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود. با اطلاع و شناختی که از توانایی‌ها و امکانات و ذخایر ارزی کشور دارم، ثبات نسبی بازار ارز تداوم خواهد داشت. بانک مرکزی تلاش کرده است به طور مرتب با نرخ مناسب بازار از طریق صرافی‌های منتخب، امکان لازم برای پاسخگویی به عرضه ارزهای خانگی و صادراتی را فراهم آورد. خرید خالص روزانه میلیون‌ها یورو از ارز عرضه شده خانواده‌ها و فعالان اقتصادی از سوی بانک مرکزی ایران نتیجه تداوم این سیاست است.

استقبال و رغبت برای بهره‌مند شدن از آموزش الکترونیک هر روز در کشورمان در حال افزایش است و این فرصتی بی‌نظیر برای شکل‌گیری استارت‌آپ‌هایی آموزش‌محور است. یکی از استارت‌آپ‌هایی که از این ظرفیت و فضا بهره گرفته و توانسته است خدمات خوبی را ارائه دهد استارت‌آپ «قبولی» است که روی مقوله مهم آمادگی برای کنکور دست گذاشته و کاربر را از خرید کتاب‌های قطور و جزوه‌های متعدد بی‌نیاز کرده است. با «قبولی» به بانک بزرگی از پرسش‌های چهار گزینه‌ای برای کنکور کارشناسی و ارشد همه رشته‌ها و پرسش‌های آزمون‌های استخدامی و آزمون راهنمایی و رانندگی دسترسی داشته و  صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در کاغذ و کمک به حفظ محیط زیست خواهید داشت.