هدف اصلی یک پیام،‌ اقناع و متقاعد کردن مخاطب است. زبان اقناع از مهم‌ترین مهارت‌های سواد رسانه‌ای و همچنین نقطه اوج مبحث ارتباطات به شمار می‌آید. اقناع، تلاشی صادقانه برای مجاب کردن مخاطبان در راستای پذیرفتن موضوعی است. در حوزه اقناع، ما به نوعی دنبال ترغیب مخاطب به واسطه تبلیغ هستیم. «نزدیک‌ترین عبارت به بحث اقناع تبلیغ است»؛ چرا که تبلیغ شکل کنترل شده ارتباط متقاعدگرایانه است که با توسل به راهبردهای گوناگون، افراد هدف را به انجام عملی ترغیب کرده و در نهایت آنها را متقاعد می‌کند. در این راستا، می‌توان از ابزارهایی چون شعر، آواز، موسیقی ، دکور، آمار و ارقام و غیره استفاده کرد.

به همین منظور محتوای پیام‌ها باید به سلاح عقلانیت و تفکر منطقی مجهز باشد تا بتواند اقناع مخاطبان را نشانه رود.

پیام‌ باید مؤلفه‌هایی، از جمله هدف و نیت خیر، صداقت، هم‌ترازی با مخاطب، صراحت، منفعت دوسویه، منشأ مشروع، جذابیت و در ضمن فضایی امن برای تبادل آرا، گفت‌وگو و تعامل به منظور اقناع‌سازی مخاطبان داشته باشد.

از ویژگی‌های اقناع‌سازی مخاطب می‌توان به هدف‌گرا بودن و فرایندی بودن شکل اقناع اشاره کرد تا ماهیت مخاطبان را در نظر داشته و فکر کنیم چه ایده‌هایی می‌تواند توجه آنها را جلب کند. به این منظور باید مخاطبان، گروهی از افراد باشند تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کرده یا پیام خود را به آنها منتقل کنیم و اگر پیام تأثیرگذار باشد، در مراحل بعدی مخاطبان به خواست گوینده، گردن می‌نهند.برخی فنون رایج اقناع  عبارتند از:
تبلیغ
: یکی از فنون مورد استفاده در جهت اقناع‌سازی مخاطبان تبلیغ است که هدف اصلی در فعالیت‌های تبلیغی، افزون بر اطلاع‌رسانی، ایجاد طرح انگیزشی است؛ در چنین طرحی استفاده از محرک‌های ایجاد انگیزه بسیار مهم است تا افراد را به‌ کاری در جهت تحقق مقصود و نیاز برانگیخته کنند.

تلقین: از شیوه‌های رایج اقناع محسوب می‌شود و نوعی فرایند ارتباطی است که موجب پذیرش مسئله‌ مورد نظر اقناع‌گر می‌شود؛ اما این پذیرش مبتنی بر دلایل منطقی و عقلانی نیست، بلکه به ‌صورت ناآگاهانه صورت می‌گیرد.

تقلید: اقناع‌گرایان در پیام‌های خود، مخاطبان را به تقلید فرامی‌خوانند و هر کجا که کسی از دیگری تقلید می‌کند، ابتدا برتری آن برای او تلقین و ثابت شده؛ چرا که «تلقین خادم تقلید است.» و بر این اساس در درون هر تقلید، عناصری از تلقین موجود است.

تصویرسازی: یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اقناع مخاطبان است که امروزه کشورهای غربی برای تحقق اهداف خویش به درشت‌نمایی تصاویر و وارونه جلوه دادن حقایق دست می‌زنند.

فنون کنترل ذهن و دستکاری اذهان توده: از جمله روش‌هایی است که رسانه‌ها به کرات از آنها برای متقاعد کردن مخاطبان‌شان، در راستای تحقق اهداف استفاده می‌کنند.

کیومرث کوثری‌مقدم

نشریه «فارین پالیسی» به نقل از منابع مطلع گزارش داد، واشنگتن رویکرد فشار به توکیو را در پیش گرفته تا مبلغ پرداختی برای استقرار نظامیان آمریکایی در ژاپن را چهار برابر کند. مقامات پیشین پنتاگون می‌گویند دولت ترامپ از ژاپن خواسته است پرداختی سالیانه برای استقرار ۵۴ هزار نظامی آمریکایی را از ۲ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار افزایش دهد؛ سیاستی که آمریکا چندین سال است در قبال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی اجرا می‌کند و به تازگی نیز آمریکایی‌ها چندین بار هزینه ناتو را از کشورهای اروپایی خواستار شدند.

دانشجویان دانشگاه «هاروارد» به صورت دسته جمعی محل سخنرانی دیپلمات صهیونیست را ترک کردند. چهره اشغالگر رژیم صهیونیستی و اقدامات غیر انسانی این رژیم در حق فلسطینیان روز به روز در میان افکار عمومی جهان نمایان‌تر می‌‌شود؛ به گونه‌ای که واکنش‌ها علیه صهیونیست‌ها هر روز در چهار گوشه جهان افزایش می‌یابد. اعتراض به سخنرانی «دانی دیان» سرکنسول رژیم صهیونیستی در شهر نیویورک و سفیر سابق این رژیم در برزیل هنگام سخنرانی در دانشگاه هاروارد آمریکا که «هو» شد از آنجا مهم تلقی می‌شود که این رژیم بیشترین تأثیر‌گذاری را در آمریکا دارد.

پارلمان عراق اعلام کرد: انفجارهای بغداد وجود طرف سوم در هرج و مرج‌ها را ثابت می‌‌کند. در همین رابطه کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق اعلام کرد انفجارهای نزدیک میدان «التحریر» بغداد، تهدید بزرگی علیه امنیت تظاهرات‌کنندگان است و وجود طرف سوم را که به دنبال ناامنی و هرج و مرج است ثابت می‌کند. با توجه به شکست‌های پی در پی محور عبری‌ـ عربی آمریکایی در منطقه غرب آسیا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی درصدند اعتراضات در عراق را به نفع خود مصافحه کرده و از این طریق محور مقاومت را تضعیف کنند.