قدرت موشکی ایران تعیین‌کننده است

رأی الیوم: سناریوی جنگ اسرائیل علیه ایران سناریویی بعید در کوتاه‌مدت است؛ زیرا ۱ـ اسرائیل از میزان توانایی نظامی نظامی دشمنان خود آگاه است؛ به ‌ویژه آنکه به زعم صهیونیست‌ها، جبهه‌ای که کمترین میزان توان بازدارندگی را در اختیار دارد، غزه است که سقف بالایی از توان مقابله نظامی دارد؛ بنابراین در مورد تهران و موشک‌های قدرتمند آن چه می‌توان گفت؟ ۲ـ شرایط داخلی اسرائیل که درگیر چالش‌های فراوانی است، صحبت از اقدام آن برای هدف گرفتن ایران را به امری غیرقابل تحقق بدل می‌کند؛ زیرا تعیین کادر دولتی اسرائیل، مقدم بر سناریوی جنگ در کوتاه‌مدت است. منطقی‌تر این است که رژیم صهیونیستی به سناریوهای جنگ غیرمستقیم با ایران متمایل شود؛ یعنی در این دو سطح: نخست به راه انداختن تحرکات مردمی در عراق و لبنان و دوم تلاش برای ایجاد جریان‌هایی در داخل ایران یا فعال کردن گروهک‌های مسلح یا انفجارهای تروریستی که می‌تواند مقدمه تولد نسخه ایرانی داعش باشد.

بازیگر قدرتمند منطقه

مؤسسه مطالعات استراتژیک لندن: ایران که با تحریم‌های تحمیلی روبه‌روست، تنها با اندک هزینه‌ای توانسته است با موفقیت خود را در سراسر منطقه در موقعیت برتر استراتژیک قرار دهد. جمهوری اسلامی تعادل نیروی مؤثر در خاورمیانه را به نفع خود تعیین کرده است. این مهم از طریق مقابله با قوای متعارف برتر با استفاده از عملیات نفوذ و استفاده از نیروهای ثالث به دست آمده است. نیروی قدس که تحت فرماندهی فعلی خود، قاسم سلیمانی به پختگی رسیده است، اکنون بازیگر قدرتمند منطقه‌ای است که دکترین و راهبرد آن با واقعیت‌های تعارض‌های معاصر بسیار سازگار است. ایران این توانایی را به عنوان اصلی‌ترین ابزار برای مقابله با مخالفان منطقه‌ای و فشارهای بین‌المللی طراحی کرده و منابع آن را تأمین می‌کند.

عاجز از درک واقعیت

اینتلیجنس‌آنلاین: عملیات تبلیغاتی سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس با شکست مواجه شده است. این عملیات که از سه سال پیش آغاز شده بود، از سوی گروه کوچکی انجام می‌شد که به طور مشترک از اعضای سرویس اطلاعاتی ارتش اسرائیل، موسوم به «آمان» و «موساد» تشکیل شده بود؛ زیرا تل‌آویو از درک این واقعیت عاجز بوده که مردم [ایران] می‌دانند سلیمانی تنها از دستورات [آیت‌الله‌العظمی] خامنه‌ای تبعیت می‌کند [بنابراین اختلاف میان فرمانده نیروی قدس و مردم ممکن نیست]. برخی منابع می‌گویند این عملیات حتی نتیجه معکوس هم داشته و تنها موجب تقویت وفاداری [به سلیمانی] در نظام ایران شده است.

فروپاشی راهبرد ضد ایرانی تل‌آویو

المانیتور: نهادهای امنیتی اسرائیل با موقعیت دشواری روبه‌رو شده‌اند. اسرائیل در طول یک دهه گذشته 2/8 میلیارد دلار برای تقویت قابلیت‌های نظامی خود سرمایه‌گذاری کرده بود تا در صورت نیاز بتواند ضربه مهلکی به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران وارد کند؛ اما آنها در مقایسه با قبل، هیچ شانسی برای ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای ایران ندارند. ایرانی‌ها در طول این سال‌ها سیستم‌های دفاعی خود را تقویت کردند. ‌اکنون راهبرد نتانیاهو در قبال ایران فروپاشیده و ضعف آمریکا در دفاع از دولت عبری، تل‌آویو را تضعیف کرده است.

رویکرد ترامپ بی‌فایده است

فارن افرز: ایران تا این جای کار از فشار تحریم‌های آمریکا جان سالم به در برده است. ترامپ رویکردی بی‌فایده را در پیش گرفته و به نظر نمی‌رسد بتواند از این به بعد هم کار چندانی پیش ببرد. از جمله اهداف کمپین اعمال فشار حداکثری آمریکا افزایش هزینه منطقه‌ای ایران بود؛ اما به نظر می‌رسد ایران در حالی وارد دومین سال تحت فشار تحریم‌ها شده که موقعیت منطقه‌ای قدرتمندتری دارد.