«امیدواریم با توجه به اینکه اقتصاد وی‌پی‌ان تبدیل به اقتصاد بزرگی شده است و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره‌برداری می‌کنند با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتور‌های وی‌پی‌ان رسمی در کشور شکل دهیم؛ به این معنی که وی‌پی‌ان طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتور‌های رسمی واگذار شود.» این صحبت‌های «سیدابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی است که از ارائه «وی‌پی‌ان‌»های قانونی خبر می‌دهد.

براساس آمارهای ارائه شده، میزان فروش فیلترشکن‌ها در سال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است که بدون هیچ نظارتی این مبلغ در گردش است. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها، مراکز اداری، سفارتخانه‌ها و... برای ارتباطات خود نیازمند استفاده از وی‌پی‌ان‌‌ها هستند، رفع مشکلات در این زمینه مسئله‌ای ضروری است؛ چرا که تحریم‌ها مانع دسترسی و استفاده از بعضی پایگاه‌ها و نرم‌افزار‌های ارائه‌دهنده سرویس‌هایی شده‌است که مورد نیاز پژوهشگران است. برای ما کارکرد وی‌پی‌ان‌ برابر است با عبور از فیلتر، اما هدف اصلی وی‌پی‌ان‌‌ها ایجاد یک شبکه امن برای انتقال داده‌هاست. البته در روزهای گذشته برخی افراد فروش وی‌پی‌ان‌ قانونی را برابر با آزاد شدن استفاده از فیلترشکن‌ها دانسته بودند که باید توجه داشت ایجاد وی‌پی‌ان‌ قانونی به معنای قانونی شدن استفاده از فیلترشکن‌ها نیست. در واقع ایجاد وی‌پی‌ان‌های قانونی برای استفاده از تمام کارکردهای این سرویس است و تنها دور زدن فیلتر هدف نیست. ضمن اینکه استفاده‌کنندگان از وی‌پی‌ان‌‌ها مشخص خواهند بود و این مسئله نظارت را راحت‌تر خواهد کرد و در کنار آن ضمن استفاده نیازمندان اصلی از وی‌پی‌ان،‌ دسترسی افرادی، مانند کودکان و نوجوانان به پایگاه‌های مخرب همچنان بسته خواهد ماند.

محمدصالح نادری

اگر فعال فرهنگی هستید؛ حتماً تا کنون به اهمیت فضای مجازی پی برده‌اید و به مثابه یک افسر جنگ نرم برای تأثیرگذاری بر این فضا دست به کار شده‌اید؛ اما شاید آنچنان که باید تا به حال مخاطبان میلیونی فضای مجازی محتوای تهیه شده از سوی شما را ندیده‌اند.

دلیل این مسئله انتخاب بستر انتشار محتواست! به عبارت ساده‌تر، اینکه محتوای تولیدی خود را در چه فضایی منتشر می‌کنید، مسئله بسیار مهمی است! متأسفانه شاهد هستیم بخش عمده‌ای از جوانان و نوجوانان فعال جبهه انقلاب محتواهای تولیدی خود را تنها در کانال‌ها و گروه‌های مبتنی بر پیام‌رسان‌ها منتشر می‌کنند که این مسئله از سه جنبه اشتباه است!

اول اینکه، کانال‌های بزرگ و پر مخاطب اغلب محتوای فعالان جوان و کمتر شناخته شده را پوشش نمی‌دهند. دوم اینکه، محتوای منتشر شده در کانال‌ها و گروه‌های مبتنی بر پیام‌رسان‌ها مانند کف روی آب عمر محدودی دارند و با انتشار محتویات جدید از دید مخاطب دور می‌افتند. سوم اینکه، پیام‌رسان‌ها قابلیت جست‌وجوی ضعیفی دارند؛ یعنی بعدها اگر کسی به دنبال مطالب مرتبط با محتوای شما باشد، بعید است مطلب شما به چشمش بخورد! بنابراین توصیه می‌شود مبنای اولیه انتشار محتوای خود را بر فضای وب یا همان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها بگذارید و سپس این محتوا را در دیگر کانال‌های توزیع محتوا بازنشر کنید.

البته برای اینکه محتوای ثبت شده شما سریع‌تر به چشم کاربران بیشتری بخورد باید وبلاگ خود را در موتورهای جست‌وجوی جهانی ثبت کنید.

برای این کار یعنی ثبت پایگاه‌ها می‌توانید ازentireweb.com/free_submission استفاده کنید. البته با جست‌وجوی عبارت

«free submit in search engine» سرویس‌های دیگری هم برای این کار خواهید یافت.

حامد مظلومی

جنگ یمن و تجاوز ائتلاف سعودی به یمن همچنان قربانی می‌گیرد؛ اما برخلاف بسیاری از جنگ‌های متعارف جهان همه قربانیان این جنگ تحمیلی به طور مستقیم در زیر آتش بمباران سعودی‌ها جان نمی‌دهند؛ بلکه بخش عمده‌ای از آنها به دلیل محاصره غذایی و دارویی صورت گرفته به وسیله رژیم سعودی جان خود را از دست می‌دهند.   

این موضوع را نه منابع خبری وابسته به جبهه مقاومت، بلکه «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل» اعلام کرد و نوشت: «جنگ و درگیری در یمن خسارات جبران‌ناپذیری را وارد کرده است و هر ۱۱ دقیقه یک کودک جان خود را از دست می‌دهد و ۴۵ درصد از کودکانی که می‌میرند، دچار سوء تغذیه هستند.» مدعیان دروغین حقوق بشر اقدامی برای توقف این جنایات انجام نمی‌دهند و حتی بر تداوم سیاست فروش تسلیحات پیشرفته به ارتش عربستان سعودی تأکید دارند. متأسفانه، با گذشت حدود پنج سال از شروع جنگ و به دنبال تشدید درگیری‌ها در این کشور، بخش بهداشت و درمان یمن به شدت آسیب دیده و امکان خدمات‌رسانی مناسب به مردم مظلوم این کشور وجود ندارد.خوشبختانه، طرح مجدد بحران انسانی یمن در رسانه‌ها توجه کاربران فضای مجازی جهان را به این موضوع جلب کرد؛ به گونه‌ای که کاربران زیادی با هشتگ YEMEN# بر مقابله با تداوم تجاوزگری ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم یمن تأکید کردند.  سازمان صلیب سرخ جهانی با انتشار گزارشی از نبود امکانات تحصیلی و آموزشی برای دو میلیون کودک یمنی خبر داد که تداوم این مسئله در آینده ممکن است موجب بروز بحران های اقتصادی  و اجتماعی برای این کشور شود.

سیمین فرخی

درگذشته به دلیل کمبود پزشک‌ها و مراکز درمانی با گزینه‌های متعددی برای درمان روبرو نبودیم ولی امروزه انتخاب یک پزشک خوب همواره به دغدغه مهم بسیاری از مردم بدل شده است. به طور طبیعی در مواجهه با بیماری‌ها و کسالت‌های روحی و جسمی سؤال مهمی که همه به آن فکر کرده و می‌کنیم، این است که چگونه پزشک، دندان‌پزشک یا روان‌شناسی را برای مراجعه انتخاب کنیم که هم از تخصص کافی برخوردار باشد، هم رضایت عمومی مراجعان خود را جلب کند و هم اینکه قابل اعتماد باشد!

خوشبختانه، در سال‌های اخیر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش ضریب نفوذ فضای مجازی رفع این دغدغه را برای ما آسان کرده است؛ یکی از استارت‌آپ‌هایی که به دنبال رفع این نیاز ما بوده، سایت «پزشک خوب» است که پلت فرمی برای پاسخگویی به بسیاری از نیازهای افراد در حوزه سلامت ایجاد کرده است. هرچند در حال حاضر جست‌وجو برای یافتن متخصص و رزرو اینترنتی پزشک، دندان‌پزشک یا روان‌شناس در تهران و دیگر شهرهای ایران در اولویت قرار دارد. در این پایگاه اطلاعات ۱۲ هزار متخصص شامل پزشکان، دندان‌پزشکان و روان‌شناسان جمع‌آوری شده است و امکان جست‌وجو بر اساس مؤلفه‌های زیادی، شامل تخصص، زیرتخصص، شهر، منطقه و بیمه تحت پوشش وجود دارد و جالب است بدانید این اطلاعات، شامل اطلاعات تماس، اطلاعات مکانی (شامل آدرس و موقعیت آنان بر روی نقشه)، اطلاعات فردی (شامل سوابق تحصیلی و حرفه‌ای، اطلاعات بیمه‌ای، تخصص‌های پزشک، خدمات مطب و) و هر آنچه لازم است شما درباره یک پزشک، دندان‌پزشک یا روان‌شناس بدانید، می‌شود.

اکبر محمدی

عزت‌الله ضرغامی: اگر سلام دادن به خاتمی و هاشمی گره‌ای از مشکلات معیشتی مردم باز می‌کند، پیشنهاد می‌کنم دفتر رئیس‌جمهور فهرست بلندی از «کروبی» و «موسوی» گرفته تا «مکرون» و «جانسون» برای عرض سلام روزانه تهیه کند؛ شاید دردی از مردم دوا شود.

 

صادق زیباکلام: آقای روحانی خیلی خیلی دیر به سخن درآمدید. پس از آنکه اعتماد ۲۴ میلیون را از دست دادید تازه به سخن درآمده‌اید. بعد از اولین سخنرانی‌تان پس از انتخابات دور دوم گفتم چرا با مردم مثل بچه‌ها صحبت می‌کنید؟ چرا واقعیت‌ها را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ چرا به مطالبات رأی‌دهندگان پشت کردید؟

 

محمدعلی ابطحی: کاش روحانی از مبارزه با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی تشکر می‌کرد و هم‌زمان خواهان برخورد با فسادهای میلیارد دلاری بود. جناحی شدن مبارزه با فساد، به معنای پایان مبارزه با فساد است. تا وقتی هر دستگاه حاکمیتی فقط فساد رقبا را ببیند، مبارزه با فساد جدی تلقی نمی‌شود.

 

محمود صادقی: آقای روحانی! فساد، فساد است؛ چه میلیونی چه میلیاردی. به جای فرافکنی با غده‌های فساد با دستگاه‌های زیرمجموعه خودتان مقابله کنید. بعضی از همکاران شما در هیئت دولت دست‌کمی از همتایان‌شان در دولت سَلَف ندارند.

 

رضا سراج: ترامپ با فریب خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، متحدان منطقه‌ای و اروپایی خود را به بازی ایران‌هراسی و روسیه‌هراسی کشاند تا با دوشیدن هر چه بیشتر آنان، امنیت را به مثابه کالای آمریکایی به متحدانش بفروشد. از سوی دیگر، با اطمینان از موفقیت اجرای طرح براندازی نرم در عراق و بی‌ثبات‌سازی در لبنان سعی کرد موضوع فشار به ایران برای خروج از سوریه را نیز اجرایی کند.

نیکوکاری و کمک به افراد تهیدست و دستگیری از مستضعفان در فرهنگ اسلامی و ایرانی مردم کشور ما جایگاه والایی دارد و همیشه به مثابه یک ارزش قلمداد و از آن تجلیل شده است؛ اما در طول سالیان گذشته به دلیل نبود سامانه روشن و مشخص اطلاع‌رسانی امکان کسب اطلاع از نیازمندی‌های روز محرومان را نداشته‌ایم و نمی‌دانستیم دقیقاً به کجا و چگونه کمک کنیم.

خوشبختانه اپلیکیشن‌هایی، مانند «سایه» با همکاری چندین خیریه معتبر این کاستی را برطرف کرده و شما با مرور نیازمندی‌های منتشر شده در آن و بر حسب توانایی و علاقه خود می‌توانید در راستای کمک به نیازمندان تحت پوشش اقدام کنید.