جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: «نظام جمهوری اسلامی بر اساس مکتب شکل گرفته است؛ از این رو دشمنان برای ضربه زدن به آن فعالیت می‌کنند. در این راه افرادی مانند زم را باید تنها مهره‌هایی دانست که در جهت توطئه دشمنان به کار گرفته می‌شوند.»

به گزارش صبح صادق حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طیبی‏ فر، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه در برنامه «بحث روز» رادیو ایران با اشاره به موضوع دستگیری سر شبکه کانال ضد انقلاب «آمدنیوز» گفت: «این موضوع از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ یکی از منظر قدرت اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و دیگری همکاری برخی افراد در داخل با مهره‌هایی همچون زم.»

وی ادامه داد: «توجه به این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که خائنانی امثال روح‌الله زم در جهت نفرت‌پراکنی مذهبی تغذیه می‌شدند. این یکی از روش‌هایی بود که این جریان برای مواجهه با جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌کرد.»

طیبی‌فر درباره رخدادهای اخیر عراق با بیان اینکه در عراق تفرقه‌افکنی نوینی از سوی دشمنان انقلاب در حال اجراست، افزود: «تمرکز دشمنان بر روی ضربه زدن به جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت است؛ ولی باید توجه داشت جمهوری اسلامی هم از برادران سنی در فلسطین حمایت می‌کند و هم از برادران شیعه و سنی در عراق و وحدت جهان اسلام به عنوان یک راهبرد مهم برای جمهوری اسلامی است.» وی با بیان اینکه دشمن درصدد ضربه زدن به نقطه کانونی مقاومت در منطقه است، افزود: «یک روز داعش را به جان امت اسلامی می‌اندازند، یک روز درصدد ایجاد ناامنی در کشور‎های جبهه مقاومت هستند و فردا کاری دیگر، اما راهبرد آنها باز هم شکست خواهد خورد.» جانشین نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: «قدرت بالای جمهوری اسلامی عامل شکست طرح‌های دشمن است، این قدرت می‌تواند پهپادهای پیشرفته آمریکایی را سرنگون کرده و همه راهبردهای آنها را در منطقه به شکست بکشاند و معادلات قدرت منطقه و جهان را بر هم بریزد.»

در شماره گذشته بخشی از پاسخ‌های معاونت نیروی انسانی سپاه به تعدادی از پیامک‌های مندرج در ستون روی خط درج شد، بخش دوم پاسخ‌های این معاونت در ادامه می‌آید.

پیامک: چرا فوق‌العاده عملیاتی بسیجیان کد ۸۹ با چندین سال سابقه هنوز یک چهارم دیگر کدهای رسمی و پیمانی کارمندی است؟

پاسخ: موضوع بررسی فوق‌العاده عملیاتی بسیجیان کد ۸۹ در دستور کار قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز افزایش خواهد یافت.

پیامک: قبلاً برای تشویق دانش‌آموزان ممتاز لوازم‌التحریر می‌دادند، چرا این کار خوب ادامه پیدا نکرد؟

پاسخ: درباره تشویق دانش‌آموزان ممتاز و واگذاری نوشت‌افزار به دلیل محدودیت اعتبارات و تخصیص ندادن منابع در حال حاضر امکان واگذاری اقلام فوق میسر نیست؛ در همین زمینه برای کمک به کارکنانی که فرزند کلاس اولی دارند، گردش کار تهیه و ارسال شده است و درصورت موافقت و تأمین اعتبار شارژ ریالی به حساب حکمت کارت افراد واجد شرایط دارای فرزند کلاس اولی واریز خواهد شد.

پیامک: اختلاف حقوق بین صف و ستاد زیاد است.

پاسخ: در اصلاح ضوابط حقوق در بهمن ماه ۱۳۹۷ فاصله بین صف و ستاد کم شده است؛ به این صورت که افرادی که در نیمه اول خدمتی هستند و در صف خدمت می‌کنند، از مزایای بیشتری برخوردار می‎شوند.

پیامک: به درجه‌دارهای منطقه عملیاتی جنوب کشور که پشتیبانی از جزایر را انجام می‌دهند، مجوز ادامه تحصیل داده نمی‌شود. ما هم دوست داریم سطح علمی خود را در راستای مأموریت سازمان ارتقا دهیم

پاسخ: بر اساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح ادامه تحصیل درجه‌دارها ممنوع است.

پیامک: چرا برای بسیجیان کد ۸۹ بانک انصار گواهی کسر حقوق برای خودمان نمی‌دهند؛ برای ۵ میلیون وام باید التماس کنیم تا یک پاسدار بیاید و ضامن شود.

پاسخ: در صورتی که شش سال از خدمت بسیجیان کد ۸۹ گذشته باشد، می‌توانند برای دریافت وام و ضمانت به مراجع ذی‌ربط مراجعه کنند.

پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‎هایی بود که تحریم‎های تمام و کمال آمریکا را بی‌تأثیر کرد؛ این در حالی است که طرف‌های خارجی در کشاکش شروع تحریم‎ها در دهه هشتاد آن را ناتمام گذاشتند. در صورتی که کشور در خرید بنزین با مشکل مواجه می‌شد، عملاً تحریم‎ها اولین اثرهای خود را در کشور نشان می‌داد؛ اما از سوی دیگر میعانات گازی جزئی جدانشدنی از مواد خارج شده از چاه‌های گاز پارس جنوبی بود که در صورت پالایش نشدن یا باید صادر می‌شد یا سوزانده. همچنین در بحث صادرات محصولات هم با وجود تحریم‌های دلاری مشکلات اساسی به وجود می‌آمد. از سویی چون کشور برای تأمین گاز شبکه سراسری به تأمین گاز از پارس جنوبی نیاز داشت و در رقابت با طرف قطری حتماً باید میزان برداشت خود را از این میدان بیشتر می‌کرد، باید برداشت گاز افزایش می‎یافت. هزینه ذخیره‌سازی میعانات گازی در این وضعیت در مخازن شناور در دریا هم زمانی که از یک ماه می‌گذشت عملاً صرفه اقتصادی نداشت. بنابراین، همه راه‌ها یک مسیر را نشان می‌داد و آن، اتکا به داخل و تکمیل کردن پالایشگاه میعانات گازی بود.

روزگاری در 20 کیلومتری غرب بندرعباس شاید تا 15 هزار نفر نیروی متخصص و فنی در مجموعه ستاره خلیج‌فارس‌ـ که از شاهکارهای جوانان انقلاب در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) است‌ـ مشغول بودند و با پشتکار و تکیه به خداوند متعال و در سایه توسل به ائمه اطهار فاز اول بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را ظرف چهار سال با مهندسی معکوس و تأمین تجهیزات از داخل اجرا کردند و فاز دو و سه این مجموعه هم هر یک طی 18 ماه به بهره‌برداری رسید. پالایشگاهی که به اندازه مصرف دو روز آب شرب شهر تهران نیازمند آب روزانه است که این میزان هم از خلیج‌فارس تأمین شده و حوضچه‌های برای این منظور در نظر گرفته شده و تأسیسات تلمبه و آب شیرین کن آن خود یک پروژه عظیم و مجزاست. با 388 کیلومتر لوله‌کشی مواد اولیه (میعانات گازی) را از پارس جنوبی دریافت و به با کیفیت‌ترین بنزین، گازوئیل، سوخت جت و... در جهان تبدیل می‌کند. اینها کشور را از بحران تأمین بنزین نجات داده و ما را صادرکننده بنزین می‎کنند.

اما جالب‌ آنجایی است که سازندگان این ستاره نقش بسته بر ساحل نیلگون خلیج‌فارس می‌خواستند سخن امام انقلاب خطاب به مسئولان نفت بر زمین نماند؛ در جایی که ایشان با اشاره به مشعل‌های فروزان در مناطق نفتی خوزستان تأکید کردند، کاری کنید که این مشعل‌ها خاموش شده و از مواد آن بهره‌برداری شود، حالا همان‌هایی که «ستاره» را ساختند، در خوزستان موادی را که روزگاری خوراک مشعل‎های پالایشگاه‌ها بود، به مواد با ارزش‌افزوده بالا در فرایند پتروپالایش تبدیل کرده‎اند. پتروپالایش‌هایی که راه برون‌رفت از اقتصاد خام‌فروشی نفت است، به دست اینها رقم می‌خورد و با اینان دیر نیست تا آن روزگاری که رهبر حکیم انقلاب فرمودند: «کاری کنید تا اهل علم دنیا ناچار شوند زبان فارسی یاد بگیرند.»

علیرضا جلالیان