دنیل مک آدامز مدیرعامل اندیشکده آمریکایی «ران پال» گفت: «ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در ایران صرفاً اعتراضاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت نیست؛ بلکه آشوب‌هایی است که از الگوهای آشنای سیا پیروی می‌کند. فکر می‌کنم این نوع از ناآرامی بیشتر حاصل عملکرد مرکز مأموریت ایران [در سازمان سیا] است که دولت آمریکا راه‌اندازی کرده است. آنها با افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، همکاری می‌کنند. روند بی‌ثبات‌سازی در هنگ‌کنگ، اوکراین و ایران همه از یک الگوی مشابه پیروی می‌کند. اعتراف به دست داشتن سیا در ایجاد فتنه اخیر در داخل کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که آنها پیش از این نیز به چنین اقداماتی دست زده‌اند.»

بوریس دولگوف  کارشناس ارشد آکادمی علوم روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا به لغو معافیت‌های تحریمی همکاری‌های هسته‌ای با ایران گفت: «هدف آمریکا از تحریم تأسیسات هسته‌ای فردو، بی‌ثبات‌کردن اوضاع در ایران و تحت فشار قراردادن روسیه است. تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، روسیه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، در اصل این تحریم‌ها علیه روسیه است. اقدامات زیادی برای دورزدن این تحریم‌ها وجود دارد و شرکت‌های روسی و ایرانی فعال در این تأسیسات هسته‌ای این اقدامات را به کار می‌گیرند. همه می‌دانند هدف اصلی آمریکا از افزایش فشار تحریم‌ها، تغییر نظام ایران است؛ اما ایران نیز برای کاهش پیامدهای این تحریم‌ها، اقداماتی را انجام خواهد داد.

اندیشکده آمریکایی بروکینگز اعلام کرد: «نظام ایران از هر زمان دیگری مستحکم‌تر شده است. ایران از «توانمندی‌های گسترده‌ای» برای مدیریت اغتشاشات برخوردار است. دوام‌پذیری جمهوری اسلامی مهم‌ترین میراث انقلاب 1979 است. هیچ‌یک از تحولات مهم در داخل یا اطراف ایران در طول 40 سال اخیر‌ـ نه تحول قابل توجه جامعه ایران، نه تعامل دوباره این کشور با آمریکا و نه اصلاحات (مدنظر آمریکا) که به برخی‌ها در داخل نظام پیش برده بودند‌ـ نتوانسته تغییرات معناداری در ایران ایجاد کند. آمریکا با ایجاد فتنه‌های گوناگون به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی بود؛ ولی امروز به جای ایران، خود آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته است.