جنگ چریکی

رأی‌الیوم: «جنگ نفت» و «تغییر در بافت جمعیتی» فصل دوم بحران سوریه است و رئیس‌جمهور این کشور ظرف کمتر از یک هفته از «جنگ چریکی» به منظور خارج کردن نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای از خاک کشورش خبر داده است. دولت آمریکا به دنبال اجرای طرحی برای جدا کردن مناطق شرق و منابع نفتی و کشاورزی آن از دولت سوریه است تا بر این مناطق کنترل یافته و به هر شیوه از آنها استفاده کرده و بودجه کردهای جدایی‌‌طلب منطقه، مانند اقلیم کردستان عراق را تأمین کند. در صورتی که دولت سوریه وارد مرحله جنگ چریکی شود، روزهای سختی در انتظار نیروهای ترکیه و آمریکا در سوریه خواهد بود.

 

شکست در غرب آسیا

فارن افرز: دولت ترامپ دوست دارد خود را چشم و گوش باز با ذهنی پذیرا بخواند که همه حقایق تلخی را که دیگران از مواجهه با آنها خودداری می‌کنند، می‌پذیرد. اما در حقیقت، درک آن از خاورمیانه آنقدر ابتدایی است که همه تلاش‌هایش در منطقه به شکستی بزرگ تبدیل شده‌اند. همانند بسیاری از مواقع در گذشته، محلی‌های فریبکار خارجی بی‌خبر از همه‌جا را به دستاویزی برای پیشبرد دستورکارهای خود تبدیل کرده‌اند و در آخر کار، این آمریکایی‌ها هستند که هزینه این تحولات را خواهند پرداخت. البته همه این اتفاقات با کمپین کلی ترامپ درباره خلاصی از نظم بین‌المللی لیبرال و برقراری قانون جنگل هم‌خوانی داشته‌اند.

 

تلاش برای ناآرامی

اندیشکده آمریکایی ران‌پال: ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در ایران صرفاً اعتراضاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت نیست، بلکه آشوب‌هایی است که از الگوهای آشنای آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پیروی می‌کند. این نوع از ناآرامی بیشتر حاصل عملکرد مرکز مأموریت ایران در «سیا» است که دولت ترامپ راه‌اندازی کرده است. اگر به یاد داشته باشید، پارسال «مایکل دی‌آندریا» مسئول این کار شد. او یک افسر «سیا» است که به «آیت‌الله مایک» معروف است. دی‌آندریا شخصاً هم با ایران خصومت دارد و در گذشته هم برای ایجاد ناآرامی در ایران تلاش کرده است. او هرکاری برای بی‌ثباتی در ایران  می‌کند. اینها الگوهایی از روند بی‌ثبات‌سازی است که از هنگ‌کنگ گرفته تا اوکراین و ایران شاهد هستیم. همه اینها از یک الگوی مشابه پیروی می‌کنند. این تلاش دیگری برای سرنگون کردن یک دولت است. گروهک‌های تجزیه‌طلب و منافقین مأموران آمریکا هستند که می‌روند و [در ایران] همه‌چیز را منفجر می‌کنند و آدم را می‌کشند.

 

شکست فشار حداکثری

لوبلاگ: مشاهدات و اطلاعات موجود نشان می‌دهند، کمپین اعمال فشار حداکثری دولت ‌ترامپ علیه ایران تا به امروز هیچ دستاورد استراتژیکی برای سیاست ایالات متحده نداشته است. ایران با وجود کمپین اعمال فشار حداکثری دولت ‌ترامپ همچنان به پیشرفت در موشک‌های بالستیک و کروز ادامه می‌دهد و می‌تواند از آنها استفاده یا حتی آنها را به متحدان و نزدیکان خود در منطقه منتقل کند. ایران همچنین به توسعه و آزمایش موشک‌های دوربرد ادامه داده است.

 

گلوبال هاوک از رده خارج شد!

فارین پالیسی: تنها چند ماه پس از آنکه ایران یک پهپاد شناسایی گران‌قیمت ایالات متحده را بر فراز تنگه هرمز ساقط کرد، وزارت دفاع در حال بررسی کنار گذاشتن دو سوم سی و چند پهپاد گلوبال هاوکی است که نیروی هوایی در اختیار دارد. حادثه هدف قرار گرفتن این یک فروند از این پهپاد به دست ایران، یک «هشدار قرمز» برای گلوبال هاوک بود و نشان داد، این پرنده در نبردهای آینده آسیب‌پذیر است.