اشاره‌ای به افرادی که از اختلاس مست شده‌اند!

اولین بار در نمایشگاه کتاب 1398 از آن رونمایی شد؛ کتابی که به دلیل سوژه‌اش در مدت کمی سروصدای زیادی کرد و  بار دیگر نام «صادق کرمیار» را بر سر زبان‌ها انداخت؛ نویسنده‌ای که «نامیرا»یش در دوران فتنه 88 مورد عنایت رهبری قرار گرفت و ایشان خواندن آن را به همه توصیه کردند. اکنون این نویسنده به سراغ سوژه‌ای رفته که دغدغه این روزهای جامعه به شمار می‌آید و به همان اندازه پرداختن به آن نیز حساسیت‌زاست و همین مهم سبب شده تا استقبال چشمگیری از این اثر شود.

«مستوری» با قصه نامزدی سیامک، فرزند دکتر خسروی، صاحب هلدینگ قاف و سپیده که پدری معلم دارد، شروع می‌شود. سپس نویسنده با استعفای سیامک از شرکت تولید مواد غذایی طیور، که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ قاف است، به اصل داستان یعنی همان بحث اختلاس پدر سیامک وارد می‌شود و در این میان از سابقه رزمندگی دکتر خسروی و دوستانش نیز پرده برداشته می‌شود؛ اما در اواسط داستان، سیامک با گره‌ای تازه‌ از زندگی‌اش روبه‌رو شده و طی یک اتفاق به این مهم که دکتر خسروی پدر واقعی‌اش است یا خیر، شک می‌کند. همین دغدغه او را به اهواز و قم می‌کشاند تا به دنبال پدر واقعی‌اش بگردد و همین موضوع او را به کتابفروشی پدر شهید زین‌الدین و بعد از آن نیز آشنایی بیشتر با این شهید می‌رساند؛ آشنایی‌ای که سبب شکل‌گیری پرسش‌های جدی در ذهن سیامک می‌شود که حتی تا مرز بر هم زدن نامزدی‌اش با سپیده نیز پیش می‌رود و... .

در کنار همه گره‌هایی که در این داستان وجود دارد و مخاطب در هر فصل این کتاب با موضوع تازه‌ای روبه‌رو می‌شود که به فساد کسانی است که در روزگاری در جبهه‌های جنگ حضور داشتند و حالا نبض اقتصاد کشور را در دست دارند! می‌پردازد. فسادی که این بار برای مخاطبان پشت پرده‌های نیز آن نیز برملا شده و خواننده «مستوری» با یکی از چند دلیل بیکاری کارگران و ورشکسته شدن کارخانه‌ها روبه‌رو می‌شود.

زهرا رمضانی

تلوکس سریال برجام را  می‌سازد

گروه «مونیخ تلوکس» اعلام کرد، پروژه ساخت سریالی با موضوع «برجام» را آغاز خواهد کرد.

بنا بر اعلام پایگاه تلوکس، ماجرای توافق هسته‌ای که بین قدرت‌های دارای حق وتوی سازمان ملل، آلمان و ایران شکل گرفت، به صورت سریال ساخته می‌شود.

همان‌طور که گروه «تلوکس مونیخ» اعلام کرده است، «فیلیپ لینِمان» خالق «پایان حقیقت» کارگردانی و نویسندگی این سریال را برعهده خواهد داشت.

روایت وصیت‌نامه ۲۵ شهید

«اصغر بختیاری» کارگردان مستند «نشانی» در هشتمین
دوره
جشنواره مردمی فیلم «عمار» در بخش مستند ملت قهرمان موفق به دریافت فانوس جشنواره شد.

وی درباره این مستند گفت: «روزی از مجموعه سیمافیلم با من تماس گرفتند و گفتند، ۲۵ وصیت‌نامه از زمان دفاع مقدس پیدا شده و به ما رسیده است و تمایل داریم مستندی در این زمینه ساخته شود، موضوع کار برای من بسیار جذاب بود و لذا آن را پذیرفتم.»

نمایش کودکانه روی صحنه

نمایش شاد کودکانه «چاه جادو» به نویسندگی و کارگردانی لیلا زمانی از ۲۱ آبان تا ۲۱ آذر ماه سال جاری، سه‌شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۱۸:۳۰ در سالن فرهنگسرای ابن سینا به روی صحنه می‌رود. در این نمایش، دیو قصه علاقه زیادی به لباس دارد و هر سال یک خیاط را اسیر می‌کند و با جادو او را به قصر می‌‌برد تا برایش لباس بدوزد. خاله قورباغه داستان ما از چاه بیرون می‌آید و به مادربزرگ کمک می‌کند تا به جنگ دیو برود و گلدونه را که خیاط ربوده شده به وسیله دیو است، نجات دهد و همگی شیشه عمر دیو را بشکنند.

وزارت ارشاد از نظر قانونی متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور است؛ حتی نهادهایی که تقریباً مجزا از وزارت ارشاد در حال فعالیت هستند، مجوزهای خود را از این وزارتخانه دریافت می‌کنند و این وزارتخانه باید پاسخگوی همه اتفاقات عرصه فرهنگ و هنر باشد. بر هیچ کس پوشیده نیست، تهاجم گسترده فرهنگی و تبلیغاتی امروز در دستور کار دشمنان قرار دارد و این امر متأسفانه به واسطه برنامه‌ریزی دقیق دشمن در این عرصه و اقدامات غیرمؤثر و نابه هنگام از سوی دستگاه‌های متولی امر فرهنگ در ابعاد ایجابی و سلبی و نظارتی در کشور به وضوح قابل رؤیت است.

وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی این حوزه باید پاسخگو باشد که چرا در دهه‌های اخیر، با وجود نقدهای فراوان در مورد محتوا و اجرای نمایش‌های هنری و فیلم‌های سینمایی تنها اقدامش توقیف آن نمایش یا فیلم ساخته شده آن هم پس از اکران و به ابتذال کشیدن بخشی از جامعه بوده است. متأسفانه همین اقدام توقیف پس از اکران، با تبلیغات منفی قدرت رسانه‌ای دشمن، دستاویزی در جهت تأثیر بر مخاطبان عام به منظور معرفی جمهوری اسلامی ایران به منزله نظامی دیکتاتور مآب و معاند با فرهنگ و هنر می‌شود!

متأسفانه در حیطه نمایش‌های اجرا شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان گفت جریان القای فرهنگ سکولار غربی با اکران نمایش‌هایی با محتوای جنسی به سرعت برای تغییر ارزش‌های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی رو به پیشروی است. برای استناد به این موضوع کافی است تئاترهایی چون «امشب اینجا» یا «ببخشید شما» و تئاتر کاملاً مستهجن «تجربه‌های اخیر» را مدنظر قرار داد.

نمایش «تجربه‌های اخیر» که با ژانر اجتماعی روی صحنه است، با روایت زن و مرد غربی از ارتباطات شخصی‌شان شروع می‌شود. محورهای اصلی و موضوعات القایی این نمایش در حال اکران مجموعه‌ای از انحرافات اخلاقی و فرهنگی اجتماعی را در برمی‌گیرد که عادی‌سازی روابط نامشروع، نمایش گفتار و رفتارهای جنسی، ترویج برقراری رابطه نامشروع و... بخشی از آن است؛ بنابراین باید با برخورد جدی با مسئولان امر و متصدیان تولید این‌گونه تئاترها، راه نفوذ و ترویج فرهنگ منحط غربی از این طریق بسته شود و تمهیداتی صورت گیرد تا نصب و عزل مسئولان وزارت ارشاد با نظارت دقیق و گزینش افراد و نهادهای دارای صلاحیت تخصصی فرهنگی‌ـ اجتماعی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت پذیرد تا افراد علاقه‌مند نسبت به نظام ارزش‌های متعالی دینی و فرهنگی ایران اسلامی متصدی این امر خطیر شوند؛ چرا که در سال‌های اخیر با وجود نقدهای گوناگون به وزارت ارشاد در مورد نظارت تخصصی و دقیق بر مجوزدهی به این‌گونه تئاترها گامی در جهت اصلاح رویه برداشته نشده است و گسترش این روند که در نشریات و سینما هم ردپایی جدی دارد، قطعاً به استحاله فرهنگی منجر خواهد شد

منبع: مشرق

مهری طالبی‌دارستانی