در هفته‌ای که گذشت ارتباطات اینترنتی کشور با نقص‌هایی روبه‌رو شد و کاربران برای دسترسی به بسیاری از سرویس‌ها با مشکلاتی مواجه شدند. در این میان، تنها سایت‌هایی که میزبان آنها در داخل کشور قرار داشت امکان ارائه خدمات به کاربران خود را داشتند. در این حالت، ارتباطات کاربران به صورت محلی امکان‌پذیر بود و حتی موتور جستجوگر «گوگل» هم خارج از دسترس بود.

در این شرایط افراد بسیاری از فرصت سوءاستفاده کرده و سعی داشتند این حالت را پیش‌درآمدی بر اینترنت ملی و تمرینی برای ملی کردن اینترنت بدانند؛ تا جایی که «محمد جواد آذری‌جهری» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تکذیب این شایعات گفت: «اینترنت داخلی معنا ندارد، بلکه یک عبارت کاریکاتور شده و بسیار غلط است. ما موضوعی به نام اینترنت ملی نداریم.»

باید گفت اینترنت ملی عبارتی فنی است که با تعریف عام از اینترنت تفاوت دارد. موضوع شبکه ملی اینترنت در کشور از اواخر سال 1384 مطرح شد و مهم‌ترین دلیل اجرای این شبکه درآن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد و در سال 1389 با نام جدید «شبکه ملی اطلاعات» به صورت جدی‌تر مطرح شد. چیزی که امروزه با آن سر و کار داریم، شبکه ملی اطلاعات است که رویکردی برای قطع ارتباط اینترنت بین‌المللی و داخلی شدن ارتباطات ندارد؛ برای نمونه ارتباطات و داده‌های مالی یک بانک نباید به بستر اینترنت بین‌المللی راه پیدا کنند و به یک شبکه ارتباطی داخلی برای مکاتبات نیاز دارند که نقش شبکه ملی اطلاعات در اینجا مشخص خواهد شد. علاوه بر این، ترافیک داده‌های داخلی بسیار کم‌هزینه‌تر از داده‌های بین‌المللی و سرعت شبکه ‌ملی اطلاعات بسیار بیشتر از اینترنت‌ بین‌المللی است و این امکان ارائه سرویس‌هایی مانند ویدیوهای درخواستی و... را مهیا می‌کند.

محمدصالح نادری

امروزه اطلاعات کاربران به یکی از گرانبها‌ترین سرمایه‌های شرکت‌های فناور بدل شده و هر شرکتی که به حجم بیشتری از اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد، از ارزش و قیمت بالاتری در بازار جهانی برخوردار است.

برای نمونه، در سال 2005 ارزش هر سهام گوگل حداکثر 85 دلار بود؛ اما با فراگیرتر شدن محصولات این شرکت و افزایش تعداد مراجعات کاربران آن، ارزش هر سهام به شکل قابل توجهی بالا رفت، زیرا با هر کلیک و جست‌وجوی کاربر در گوگل یا محصولات جانبی آن از جمله مرورگر کروم حجم قابل توجهی از اطلاعات فردی هر کاربر مانند موقعیت جغرافیایی، سلایق پنهان روانی و حتی مطلوبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن به گوگل منتقل می‌شود.

البته گوگل این اطلاعات را از تجزیه و تحلیل الگوی جست‌وجوها و وبگردی‌های کاربران احصا می‌کند و به همین دلیل اغلب می‌بینید گوگل نتایج مطلوب شما را بیش از همه نمایش می‌دهد.

متأسفانه، گوگل رسماً جاسوسی خود از کاربران را با دلایل اقتصادی توجیه می‌کند؛ اما همه می‌دانیم سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از جمله مهم‌ترین حامیان این شرکت هستند، اما به دلیل فشار دادگاه‌های بین‌المللی گوگل مدتی است حداقل در ظاهر مجبور به پذیرش سیاست حذف اطلاعات کاربران شده است و هر کاربر می‌تواند با ورود به بخش تنظیمات حساب کاربری خود بخش تاریخچه وبگردی یا Web History را که وظیفه ثبت و ضبط ریز فعالیت‌های شما در محصولات گوگل را دارد، غیر فعال کنید.

برای انجام این کار کافی است، به صفحه myactivity.google.com مراجعه کرده و از بخشDelete Activity و Activity Control اطلاعات خود را حذف کنید.

مصطفی فرهی

بیش از ۱۱ هزار دانشمند از ۱۵۳ کشور جهان زنگ خطر درباره تغییرات اقلیمی را به صدا درآوردند و در بیانیه‌ای مشترک نوشتند: «به صورت واضح و بی پرده اعلام می‌کنیم سیاره زمین در حال روبه‌رو شدن با شرایط اضطراری اقلیمی است.»

طبق گفته این دانشمندان، بحران تغییرات اقلیمی با سرعت زیاد در حال تشدید شدن است و نسبت به آنچه پیش‌بینی شده بود، وخامت بیشتری دارد و این بحران اکوسیستم‌های طبیعی و سرنوشت بشریت را تهدید می‌کند.

در واقع انتشار این بیانیه تلاشی برای نشان دادن اوضاع «همان‌طور که هست» و البته ارائه شاخص‌هایی ساده و قابل درک درباره تأثیر انسان روی تغییرات اقلیمی است. مقاله این گروه ۱۱ هزار نفری از دانشمندان که «هشدار دانشمندان جهان در مورد اضطرار اقلیمی» نام دارد، یک روز پس از آن منتشر شد که دولت ترامپ فرایند رسمی خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس را در دستور کار خود قرار داد؛ پیمانی که دولتمردان ۱۸۸ کشور جهان آن را امضا کرده بودند تا با تغییرات اقلیمی مقابله شود.

بحران تغییرات اقلیمی رابطه نزدیکی با مصرف بی‌رویه در سبک زندگی اقشار مرفه و ثروتمند دارد و کشورهایی، از جمله ایالات متحده آمریکا بیشترین سهم را در افزایش تصاعدات کربنی دارند و سرانه تصاعدات آنها بیشتر از دیگر کشورهاست؛ اما با این حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، کشورش پاییز سال آینده میلادی به صورت رسمی از پیمان اقلیمی «پاریس» که هدفش مقابله با تغییرات اقلیمی است، خارج می‌شود؛ این در حالی است که این کشور دومین کشور تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون از فجایع اقلیمی، از جمله طوفان‌های سهمگین و آتش‌سوزی جنگل‌ها دست‌کم ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت دیده است!

سعید ممقانی

اگر بهترین کسب‌وکار را هم راه انداخته باشیم؛ اما نام و برند آن گیرا و جذاب نباشد، نخواهیم توانست در دنیای پر رقابت امروز به موفقیت مطلوبی دست پیدا کنیم؛ از این رو پیش از شروع هر کاری باید برای کسب و کار خود نام مناسبی انتخاب کنیم. برخی معتقدند اسامی انتزاعی بهترین انتخاب هستند. برخی دیگر همین اعتقاد را درباره اسامی خبری دارند و معتقدند این اسامی به مشتریان می‌گویند که کسب‌وکار شما دقیقاً چیست. حال آنکه برخی دیگر بر این باورند که اسامی ابداعی بیشتر در اذهان می‌مانند؛ در حالی که برخی معتقدند این اسامی سریع‌تر به فراموشی سپرده می‌شوند.

برخی افراد پیش از ثبت استارت‌آپ خود، انرژی و زمان زیادی برای رسیدن به اسم شرکتی مناسب، صرف می‌کنند؛ اما خیلی‌ها نیز با عجله اسمی انتخاب می‌کنند؛ اما نمی‌دانند که همین انتخاب اسم می‌تواند به شکست کارشان منجر شود. اگر شما هم به دنبال انتخاب اسم مناسب هستید حتما به موارد زیر دقت کنید:

۱ـ نام تجاری را جدی بگیرید؛ زیرا اسم شما نشان‌دهنده ایماژ، هویت و موقعیت شما در بازار هدف کسب‌وکارتان است.

۲ـ رقبای خود را بررسی کنید تا بتوانید اسمی متفاوت و متمایز از آنها انتخاب کنید.

۳ـ به مخاطبان بازار خود فکر کنید؛ زیرا در نهایت همین مخاطبان باید مشتری شما شوند و به رونق کسب‌وکار شما کمک کنند.

۴ـ بدون مشورت اسمی را انتخاب نکنید؛ زیرا ممکن است یک اسم از نظر شما عالی و زیبا باشد؛ اما ایرادهایی داشته باشد که از چشم شما پنهان مانده است.

زینب قاسمی

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «محمدجواد آذری‌جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. در روزهای گذشته دولت آمریکا خواستار توقف قطع اینترنت در ایران شده و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توئیتی در همین باره منتشر کرده است. این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شوند که واشنگتن راه مبادلات کالاهای ضروری و حتی تجارت کالاهای بشردوستانه با ایران را سد کرده است. حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با بیان اینکه ۹۰ ساعت از قطع اینترنت در ایران می‌گذرد، خواستار «احترام به مردم ایران» شده بود. همزمان، عده‌ای از فعالان ضد انقلاب که قبلاً برای تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران با رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌نگاری می‌کردند، از کشورهای غربی خواسته‌اند راهکاری برای برقرار شدن اینترنت در ایران پیدا کنند.

مقامات ایران در روزهای گذشته توضیح داده‌اند که قطع اینترنت به دلایل تهدیدهای امنیتی پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین صورت گرفته و به محض رفع مشکلات امنیتی بار دیگر برقرار خواهد شد، اما اینکه «حفظ احترام» ناگهان برای عده‌ای که تنها چند هفته قبل‌تر برای سخت‌کردن تجارت دارو و غذا با ایران قاعده و قانون وضع می‌کردند، نکته‌ای بس قابل توجه است. دولت آمریکا از سال‌های دور با وجود اعمال شدیدترین سخت‌گیری‌ها برای جلوگیری از صادرات اقلام مختلف و ضروری برای مردم، در حوزه اقلام مرتبط با ارتباطات در فضای اینترنت نه تنها تحریمی اعمال نکرده؛ بلکه دستورالعمل‌هایی برای تسهیل مبادلات این اقلام صادر کرده است.

رهبر معظم انقلاب در تعبیری در همین باره، رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی وابسته به استکبار را «میدان‌دارترین عناصر دشمن استقلال ملت‌ها برای به آشوب کشیدن ملت‌ها» خوانده‌اند. بر همین اساس، می‌توان گفت آنچه در واقع دولت آمریکا را نگران کرده نه «احترام مردم»، بلکه از دست رفتن همین ابزار برای ایجاد آشوب در ایران است.

 

امروزه با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و فراگیری دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، تقریباً بیشتر نیازهای روزمره ما به صورت آنلاین و به کمک تلفن همراه هوشمند قابل مرتفع شدن هستند اما اگر خدای نکرده مریض شدیم چه باید بکنیم؟خوبشختانه اپلیکیشن «دکتر دکتر» پاسخی به این نیاز ماست.

در واقع «دکتر دکتر»، پروسه انتخاب دکتر مناسب و نوبت‌گیری را تسریع و در وقت ما صرفه‌جویی می‌کند. ویژگی خوب آن نیز امکان مقایسه پزشک‌های مختلف یا یکدیگر است؛ یعنی شما محدود به پزشک خاصی نیستید و می‌توانید با بررسی پزشکان گوناگون، مناسب‌ترین گزینه را به عنوان پزشک خود برگزینید.