خاورمیانه نوین!

فارین پالیسی: شاهزادگان سعودی از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در ریاض در حال از دست دادن هم‌پیمانانش است. امارات متحده عربی با حوثی‌ها گفت‌وگو و نیروهایش را از یمن خارج می‌کند؛ چرا که اهدافش در یمن با عربستان متفاوت است. همچنین در صورت هرگونه درگیری با ایران، امارات نقطه صفر خواهد بود. ریاض جایگاه خود در شورای همکاری خلیج‌فارس را نیز از دست داده است.

 جنگ داخلی سوریه نیز پایان می‌پذیرد. با وجود محبوبیت تهاجم اردوغان در داخل، این تهاجم نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد. اقتصاد ترکیه در تنگنا قرار دارد و هزینه تهاجم بسیار بالاست. آنکارا در این جنگ از نیابتی‌‌هایش استفاده می‌کند.

 اما بدون پشتیبانی مالی ترکیه این نیابتی‌ها حتی در برابر کردها هم دوام نمی‌آورند، چه برسد به ارتش سوریه. خاورمیانه نوینی که از بحران کنونی برخواهد خاست، با خاورمیانه پیش از یورش‌های موشکی و پهپادی کاملاً متفاوت خواهد بود. 

 

نفوذ روسیه، تهدید آمریکا

الجزیره: اقدامات اخیر آمریکا در لیبی و فشارهای آشکار بر «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای توقف حملات نظامی به طرابلس، پیش‌بینی‌هایی را درباره پیش‌زمینه و انگیزه‌های آمریکا از انجام این اقدامات آن هم پس از گذشت چند سال از غیبت تقریباً کاملش از صحنه لیبی به وجود آورده است. آمریکا در پی غیبت خود در لیبی که به ایجاد خلأ در این کشور و نفوذ روسیه منجر شده، دیر از خواب غفلت بیدار شده است. آنقدر که گاز، نفت و موقعیت جغرافیایی لیبی برای آمریکا مهم است، خود لیبی برای واشنگتن اهمیتی ندارد؛ چرا که نفوذ روسیه در لیبی یک تهدید واقعی برای منافع آمریکا در منطقه و به ویژه برای هم‌پیمانان اروپایی آن است.

 

تضعیف عراق، هدف آمریکا

رأی‌الیوم: مشکلات فعلی عراق ناشی از حمله آمریکا به این کشور، انحلال دولت و بازسازی آن براساس معیارهای طایفه‌ای صرف با هدف تضعیف عراق و تبدیل آن به لقمه‌ای آسان برای نفوذ خارجی هستند. همه دولت‌های آمریکایی با عراق همانند یک مستعمره و نه یک کشور مستقل رفتار کرده‌اند. آمریکایی‌ها با تحریک صهیونیسم جهانی نمی‌خواهند عراق کشوری قدرتمند، باثبات و به دور از فساد و مفسدان باشد. ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه‌ای اش به دنبال آن هستند که عراق کشوری حقیر، گرسنه و فاسد و بدون هویت ملی یکپارچه و منسجم باشد. آنها همه تلاش خود را برای رسیدن به این اهداف انجام خواهند داد.

 

ترامپ در راستای منافع چین

واشنگتن‌پست: با وجود تنش‌هایی که بر سر نزاع تجاری میان آمریکا و چین وجود دارد، بسیاری در پکن امیدوارند که ترامپ یک دوره چهار ساله دیگر نیز رئیس‌جمهور آمریکا بماند؛ زیرا اگرچه ترامپ فردی پیش‌بینی‌ناپذیر است، مقامات چین رویکرد سیاسی او را نسبت به رئیس‌جمهوری که بر مبنای اصول حرکت کند، بیشتر در راستای منافع چین می‌دانند. از نظر مقامات پکن، ترامپ یک تاجر است و می‌توان تنها با پرداخت پول به او مشکلات را حل کرد؛ به همین دلیل است که چین او را به دموکرات‌ها ترجیح می‌دهد.

 

ایستادگی در برابر فشار حداکثری

فارن افرز: نظام ایران به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل می‌کند و بخش‌های مختلف نظام ایران در برابر آنچه رویکرد خصمانه دولت ترامپ و عربستان سعودی می‌دانند، رویکردی متحد دارند. جمهوری اسلامی در شش ماه گذشته نشان داده است در مقابل کمپین «اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ ایستادگی خواهد کرد و به نظر می‌رسد، این رویکرد نتیجه داده است.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفری غیر اعلامی و خلاف عرف دیپلماتیک به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق رفت. سپس راهی اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق شد. درباره این سفر نکات قابل توجهی وجود دارد:

۱ـ سفر مایک پنس به عراق در حالی در بحبوحه اعتراضات مشروع مردمی انجام می‌شود که رصد تحولات این کشور نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها به دنبال انحراف اعتراضات مردم این کشور هستند؛ از این رو سفر پنس به عراق، با هدف ریختن بنزین بر آتش فتنه و تحریف جنبش مردمی و در عین حال فعال کردن گسل فرقه‌ای در این کشور است. نکته بعدی این است که وی با توسل به زور به مقامات عراقی گفته است، برای آرام شدن شهرهای این کشور باید حشد الشعبی را منحل کنند. نکته‌ای که «عادل الکرعاوی» از فرماندهان حشدالشعبی عراق نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سفر پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا به پایگاه عین‌الاسد و سپس اربیل نشان می‌دهد، وی در جعبه خود برای عراق طرح‌های خطرناک جدید آماده کرده است.» کینه آنها از حشدالشعبی به این دلیل است که تروریست‌های داعشی‌ را به شکست کشاندند و نفرت از جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل حمایت ایران از مردم عراق در مقابله با تروریست تکفیری بود. از این رو پس از سفر پنس به پایگاه عین‌الاسد، گروهی از مهاجمان نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند تا موجبات اختلاف بین ایران و عراق را فراهم کنند. سیاستی که در دو سال گذشته رسانه‌های معاند در داخل کشورمان طراحی و اجرا کردند. بنابراین واضح است که سیاست‌های تروریستی و ضد مردمی آمریکا از پایگاه نظامیان آمریکایی در «عین‌الاسد» خط‌دهی و هدایت می‌شود. 

۲ـ نکته دوم درباره سفر پنس به عراق این است که این سفر با هدف تحقیر ملت و دولت این کشور و تضعیف جایگاه نخست‌وزیر این کشور انجام شده است. «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در این باره می‌نویسد: «پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه‌ای شدید و تحقیرآمیز به نخبگان حاکم بر عراق و به‌ ویژه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق وارد کرد.»

۳ـ تحرکات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد، آنها اولاً به دنبال فرسایشی کردن اعتراضات در عراق هستند تا بتوانند عراق و محور مقاومت را تضعیف کرده و در نتیجه خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند. ثانیاً سفر پنس به اربیل عراق تداعی‌گر این نکته است که تاکتیک تکه‌تکه کردن عراق دوباره به عنوان سیاست اصلی این کشور به جریان افتاده است.  آمریکایی‌ها نمی‌خواهند عراق کشوری باثبات باشد. حمایت ظاهری آمریکا از مردم عراق و فعالیت رسانه‌های ضد ایرانی نشان می‌دهد، آمریکا با دروغ وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، عرب‌ها و کل جهان را در سال ۲۰۰۳ فریب داد. اکنون می‌خواهد با راه‌اندازی مجدد ایران‌هراسی، نفوذ صهیونیست‌ها را جایگزین نفوذ ایران در عراق و کل منطقه کند. غافل از اینکه جمهوری اسلامی بسیار قدرتمندتر از گذشته در منطقه حضور دارد و این آمریکا و هم‌پیمانان او هستند که برای همیشه منطقه را ترک خواهند کرد؛ از این رو مردم در محور مقاومت با دقت تمام فعالیت‌های شیطان بزرگ را رصد کرده و آنها را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام خواهند گذاشت. 

رسول کبیری