در دنیای مدرن، ارزهای ضرب شده شکل پول کاغذی را به خود گرفتند که ارزش واقعی سکه‌ها و فلزات گرانبها را ندارند. حتی امروز بیشتر مردم از ارز الکترونیکی و شیوه‌های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند؛ چون کشورها استاندارد طلا را کنار گذاشته‌اند و بسیاری از ارزهایی که امروز استفاده می‌شوند، به منزله ارز بدون پشتوانه محسوب می‌شوند. «بیت کوین» به منزله یکی از ارزهای بدون پشتوانه امروزه محبوبیت بسیاری دارد که می‌تواند ناشی از دلایل زیر باشد:

 کمیابی: وقتی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به وجود آمد، سازندگان آن تخمین می‌زدند که ۲۱ میلیون از این رمزارز ایجاد شود. عرضه فعلی بیت‌کوین حدود ۱۸ میلیون است و نرخ انتشار آن هر چهار سال یک بار تقریباً نصف می‌شود.

تقسیم‌پذیری: خوشبختانه بیت‌کوین قابل تقسیم به هشت واحد است. کوچک‌ترین واحد آن معادل ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است و «ساتوچی» نامیده می‌شود. به این ترتیب می‌توان واحدهای ساتوچی را در سراسر جهان توزیع کرد.

سهولت استفاده: یکی از بزرگ‌ترین امتیازات بیت کوین استفاده از فناوری «بلاک‌چین» است. بلاک‌چین یک سیستم گسترده و غیرمتمرکز است؛ یعنی هیچ یک از شرکت‌کنندگان در بازار بیت‌کوین به اعتماد دیگری نیازی ندارند تا سیستم درست کار کند. انعطاف‌پذیری فناوری بلاک‌چین به معنای آن است که به راحتی می‌توان از آن در خارج از فضای ارز مجازی هم استفاده کرد.

قابلیت انتقال: به دلیل تبادلات ارز مجازی، کیف پول‌ها و دیگر ابزارهای مربوط به آن، بیت‌کوین قابل انتقال بین افراد گوناگون است. در حالی که برای استخراج این فناوری، حفظ بلاک‌چین و فرایند معاملات دیجیتال به مقدار زیادی برق نیاز است، افراد هیچ بیت‌کوینی را در جریان معاملات به صورت فیزیکی نگه نمی‌دارند.

محمدصالح نادری 

به دلیل افزایش کاربردهای فضای مجازی در کشور، امروز کمتر می‌توان کاربری را یافت که در منزل خود مودم اتصال به اینترنت نداشته باشد و با این وسیله ارتباطی نامأنوس باشد. البته به دلیل تنظیمات یکسان بیشتر مودم‌ها وجود تعداد زیاد مودم‌ در اطراف شما اغلب موجب تداخل سیگنالی شده که این امر به شکل محسوسی سبب کم شدن سرعت دسترسی شما به شبکه می‌شود! 

خوشبختانه، برای رفع این مشکل راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین این راهکارها استفاده از ابزارهای «آنالیز وای فای» یا «WiFi Anlayzer» است که به واسطه آن شما می‌توانید به راحتی و به سرعت دسترسی خود به مودم بیسیم منزل یا محل کارتان را افزایش دهید. شما با استفاده از اپلیکیشن معروف «WiFi Analyzer Pro» می‌توانید اقدام به تحلیل شبکه‌های وای‌فای مودم خود کنید، البته از عنوان تحلیل نترسید؛ زیرا این نرم‌افزار کاملاً گرافیکی و کاربرپسند بوده و هر کاربری با هر سطح دانش از فناوری اطلاعات می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.  

باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که این ترفند صرفاً بر روی اتصال شما به مودم تأثیر گذاشته و مانع از تداخل سیگنالی با سایر مودم‌های ساختمان‌های اطراف شما می‌شود؛ از این‌رو اگر سرویس‌دهنده اینترنت شما کیفیت پایینی دارد، نباید انتظار داشته باشید با این ترفند سرعت اینترنت شما بیشتر شود.

در ضمن این قبیل نرم‌افزارها را نباید با نرم‌افزارهای موسوم به «Packet Sniffer» اشتباه بگیرید؛ زیرا نرم‌افزارهای اسنیف هر چند مخصوص آنالیز شبکه هستند، اما مأموریت اصلی آنها جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات تبادل شده در شبکه است و به نوعی کارکرد نظارتی دارند؛ اما نرم‌افزار معرفی شده در این ترفند تنها مأموریت ارزیابی سیگنال‌های ارتباطی را دارد.

حامد مظلومی 

اعلام سیاست بنزینی دولت و شروع اغتشاشات اشرار در برخی نقاط کشور موجب شد در راستای تأمین برخی مصالح ملی، دسترسی به اینترنت برای عموم کاربران کشورمان قطع شود؛ دشمنان کشورمان و در صدر آنها مقامات آمریکایی تلاش کردند از این فرصت در راستای هجمه علیه کشورمان بهره‌برداری کردند و حتی اعلام داشتند آماده ارائه اینترنت جهانی به کاربران ایرانی هستند.

طی سالیان گذشته شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری سنگینی را در این حوزه کرده‌اند؛ از جمله پروژه اینترنت چمدانی، اینترنت بالونی و حتی پروژه اخیر، ایلان ماسک با نام «استارلینک» که بنا بر اخبار منتشر شده تا اوایل تابستان سال آینده اینترنت پر سرعت ماهواره‌ای ایلان ماسک به دست نخستین کاربران خواهد رسید.

«ماسک» در راستای عملیاتی کردن پروژه استارلینک خود قصد دارد تا دست کم ۱۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد که در نتیجه آن شبکه‌ عظیم ارتباطی دور تا دور زمین ایجاد خواهد شد و به دنبال آن برای نخستین بار همه ساکنان این کره خاکی امکان دسترسی به اینترنت جهانی و البته مطلوب آمریکایی‌ها را خواهند داشت. 

جالب اینکه سرعت این شبکه حدود 1 گیگابیت برآورد شده و بنا بر ارزیابی‌های منتشر شده، حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت آمریکایی خواهد داشت.

البته این پروژه تنها یکی از ده‌ها پروژه معرفی‌شده‌ای است که شرکت‌های آمریکایی در قالب آنها در تلاش برای ارائه دسترسی بدون محدودیت اینترنت به کاربران جهان هستند. دلیل اصلی این تلاش‌ها چیزی جز ممانعت از شکل‌گیری شبکه‌های ملی اطلاعات در کشورهای جهان و حفظ بازار پر سود جمع‌آوری اطلاعات کاربران جهان برای شرکت‌های آمریکایی نیست.

زهرا برهانی 

 جهان در آستانه تحول عمده در بخش انرژی است، به‌گونه‌ای که مصرف گاز افزایش و متقابلاً تقاضا برای نفت کاهش یافته است؛ همچنین جهان به دنبال اجبار برای کاهش مصرف و تولید زغال‌سنگ، ظهور انرژی‌های تجدیدپذیر و برقی شدن صنایع، ظهور منابع غیر متعارف نفت و گاز در آمریکای شمالی و تدوین مقررات مربوط به کاهش مصرف گاز دی‌اکسیدکربن است.

از این‌رو با نگاهی به روندهای موجود در جهان می‌توان هفت اکوسیستم را در بخش انرژی کشور در نظر گرفت که این هفت روند شامل تنوع شرکت‌های بالادستی و الگوهای قراردادی، توسعه زیرساخت‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، تبدیل نفت و گاز خام به فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی، توسعه صنایع پشتیبانی و تولید تجهیزات، ارتقای کارآیی و کاهش شدت مصرف انرژی و توسعه تجارت فرآورده‌های انرژی با همسایگان است.

پر واضح است که در همه این هفت اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه انرژی می‌توانند نقش‌آفرینی کرده و با فعالیت‌های خود افزون بر خلق سرمایه برای کشور، زمینه اشتغال هزاران جوان ایرانی را فراهم کنند.تحولات اخیر کشور پس از شروع سهمیه‌بندی بنزین نشان از لزوم توجه جدی سیاست‌گذاران به حوزه انرژی‌های جایگزین دارد و خواه و ناخواه دولت باید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در این حوزه گام‌های قاطعی بردارد؛ پس اگر شما هم به دنبال راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق هستید، حتماً به حوزه انرژی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

زینب قاسمی

 غلامحسین کرباسچی: به عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه دیشب جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه امروز جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی انصاف و احساس و تدبیر.

 حجت‌الاسلام سعید لواسانی: مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ اسلام هستند، پای انقلاب و نظام تا آخر ایستاده‌اند، شهید می‌دهند؛ اما حاضر نیستند عزت اسلامی خود را خدشه‌دار ببینند، آیا مسئولان قدر این ملت را می‌دانند؟ 

 محمد عبداللهی: فرق ۸۸ و ۹۸ این سایت که در سال ۸۸ جریان برانداز بخشی از مردم را به خیابان آورد و سال ۹۸ با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم مردم همراهی نکردند. این حجم از توحش و تخریب نیز به خاطر عصبانیت از بی‌اعتنایی مردم است.

مهدی محمدی: دولت آمریکا ظرف یک سال و هشت ماه گذشته راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را به اجرا گذاشت، دقیقاً با این هدف اعلامی و بارها تکرار شده که مردم ایران علیه نظام بسیج شوند و شورش‌ها و اعتراض‌های اجتماعی راه بیفتد که نتیجه آن فشار به نظام برای تغییر سیاست‌هایش در حوزه‌های رقابت راهبردی با آمریکا باشد. نظام جمهوری اسلامی در این مدت با هوشمندی بسیار ویژه‌ای این روند را مدیریت کرد؛ به گونه‌ای که توانست هم تاب‌آوری داخلی در مقابل فشارهای غرب را افزایش بدهد، هم ضریب تنفر از آمریکا و بی‌اعتمادی به آن در افکار عمومی رشد کرد، هم اتحاد داخلی درون نظام، و میان نظام و مردم تا حد زیادی برقرار ماند و هم در حوزه‌های راهبردی هیچ یک از اهدافی که آمریکا می‌خواست محقق نشد و شاهد روند تغییر محاسبات در آمریکا و اروپا و بهبود پیشنهادهای آنها به ایران بودیم. اکنون دولت در اقدامی حیرت‌انگیز، نتیجه‌ای را که آمریکا با درماندگی و استیصال در پی آن بود و امیدی هم به رسیدن به آن نداشت، به آن تقدیم کرده است. باید پرسید رئیس‌جمهوری که خود را متخصص امنیت ملی می‌داند و تقریباً هم مطمئن بوده این اقدام در این مقطع خاص به ناآرامی و التهاب منجر خواهد شد، چرا چنین تصمیمی گرفته است؟

شرکت توسعه راهکار نوین سامانه‌ای را با عنوان «دیدئو» معرفی کرده است که با آن می‌توان ویدئوهای آموزشی در یوتیوب را مشاهده کرد.

 برای این کار، دیدئو افزونه‌ای طراحی کرده که به لطف آن فرایند پیدا کردن و تماشای ویدئوهای بدون فیلتر یوتیوب راحت‌تر می‌شود و شما می‌توانید این افزونه را برای گوگل کروم، فایرفاکس، اوپرا و حتی سافاری از پایگاهی به نشانی «dideo.ir» دریافت کرده و با استفاده از آن به دنیایی از محتوای چند رسانه‌ای یوتیوب دسترسی پیدا کنید.