منظـور از اقتصاد بدون نفت این نیست که در چاه‌های نفت را ببندیم و از این طلای سیاه استفاده نکنیم. منظـور اصلی این است که وابستگی به نفت در بودجه را کاهش داده و این رقم را به صفر برسانیم. در این مسیر «افزایش بهره‌وری» یکی از راه‌های رهایی از نفتی بودن اقتصاد ایران است.

برای آنکه بتوانیم به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم راه دیگر تقویت جایگزین‌های درآمدهای نفتی است؛ برای نمونه می‌توان به کانون‌های تولید ارزش‌افزوده اشاره کرد. مهم‌ترین ارزش‌افزوده خدمات و اصلی‌ترین آن تولید ارز‌ش‌افزوده از فناوری‌های دانش‌بنیان است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این راستا حمایت شوند. استفاده از ظرفیت‌های دیگر برای ایجاد ارزش‌افزوده، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، از دیگر راه‌های جایگزین است.

مالیات برعایدی سرمایه یا(capital gain tax (CGT به‌ بیان ساده به مالیات بر تفاوت قیمت فروش با خرید گفته می‌شود. این پایه مالیاتی در مسکن و زمین کاربرد زیادی دارد؛ به طوری که طرفداران این پایه مالیاتی معتقدند این پایه کارکرد بسیار خوبی در جلوگیری از معاملات مکرر املاک و مستغلات دارد.

  روش اجرای این پایه مالیاتی بدین شکل است که جدول ارزش روز املاک تهیه شده و برای نمونه اگر قیمت روز ملک خریداری شده توسط فردی یک میلیارد تومان است و سال بعد آن را ۱/۲ میلیارد تومان بفروشد به ما به التفاوت حاصل شده مالیات ۹ درصدی تعلق می‌گیرد. از محاسن دیگر این پایه مالیاتی این است که با وضع آن می‌توان اطلاعات دقیق‌تری از منابع ثروت و املاک در کشور به دست آورد؛ البته این مالیات باید بر تمام عواید سرمایه وضع شود؛ اما توصیه می‌شود در شرایط حاضر اخذ این مالیات از املاک و مستغلات شروع شود.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)‌ در گزارشی اعلام کرده است، نبرد تجاری میان آمریکا و چین به سود تایوان، ‌مکزیک،‌ اتحادیه اروپا، هند و ویتنام تمام شده است. این گزارش در تشریح ادعای خود آورده است: هند با ۷۵۵ میلیون دلار ثابت‌ترین سهم را از این سود داشته است.

در این میان، تایوان بیشترین بهره‌‌وری را به ارزش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ در اختیار داشته است. افزایش صادرات مکزیک به آمریکا در پی تعرفه‌های تجاری واردات کالا از چین، به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده و این رقم برای اتحادیه اروپا نزدیک به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

 در این گزارش آمده است: «تعرفه‌های آمریکا بر واردات کالا از چین از منظر اقتصادی به هر دو کشور ضربه زده است.»