اینکه بگوییم آخر هفته برایتان یک شگفتانه یا سوپرایز داریم و برایش روزشمار بگذاریم و دائماً یادآوری کنیم که ۲۴ ساعت تا سوپرایزو...، حتی اگر شگفتانه ما ارسال انسان به فضا هم باشد آنقدر مخاطب را شگفت زده نمی‌کند چه برسد به اینکه به او بگوییم از این به بعد بسته‌های پستی شما را با پهپاد به دست‌تان می‌رسانیم! «محمدجواد آذری‌جهرمی» شخصی که اگر مقامش را نگوییم، شاید برخی او را به منزله اینفلوئنسرهای اینستاگرام و توئیتر بشناسند نه وزیر فناوری اطاعات و ارتباطات ایران، در هفته گذشته از سوپرایزی خبر داد که پنجشنبه گذشته از آن رونمایی کرد؛ سرویس جدید پست با نام پست پلاس است که یکی از وظیفه‌های فعلی آن ارسال بسته‌های پستی با استفاده از پهپاد است. ارسال بسته‌های پستی با استفاده از پهپاد را از هر زاویه‌ای نگاه کنیم شگفتانه به نظر نمی‌آید! پهپاد که پیش از این بوده ‌است، پست هم همینطور؛ حتی ایده ارسال پهپادی بسته‌های پستی هم پیشتر بوده و در کشورهای گوناگون اجرا شده است. حداقل این خبر در ایران که یکی از پیشرفته‌ترین ناوگان‌های پهپادی دنیا را دارد خبری نیست که شخص اول فناوری کشور بخواهد با آن یک هفته خودش را سر زبان‌ها بیندازد و مردم را سرگرم‌ کارهای بیهوده کند. شاید در کشوری دیگر که اوج فناوری آنها هواپیماهای کوچک کاغذی زمان کودکی‌مان بود، این خبر موجی از شادی را میان مردمش راه می‌انداخت؛ اما اینجا خریداری ندارد! نکته دیگر که تنها جنبه تبلیغاتی بودن این کار را نمایان می‌کند، این است که «علی عابدزاده» رئیس سازمان هوایی ایران، گفته‌ است شرکت پست برای راه‌‌اندازی پست پهپادی از این سازمان درخواست مجوز نکرده است؛ یعنی اولین قدم‌ها برای عملیاتی شدن این به اصطلاح سوپرایز، حتی قانونی هم برداشته نشده است و می‌توان گفت مانور یک هفته‌ای و سوژه رسانه‌ای بودن وزیر جوان تنها هدف وزارت فناوری اطلاعات بوده ‌است!

محمدصالح نادری 

اگر یک فعال فرهنگی هستید و دوست دارید برای خود یا پایگاه فرهنگی محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید یک پایگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، بدانید که تصمیم خوبی گرفته‌اید؛ زیرا تولید و ثبت محتوا در یک وبگاه به مراتب ماندگارتر از کانال‌ها و گروه‌های پیام‌رسان‌های رایج است. راه‌اندازی یک وبگاه کار چنان سختی نیست؛ زیرا به مدد توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اینترنت، خرید فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای وب یا همان HOST با کمترین هزینه ممکن شده و حتی می‌توان از سرویس‌های رایگانی که بعضاً تا 200 گیگابایت فضا در اختیار شما قرار می‌دهند، که برای آن تنها کافی است واژه «هاست رایگان» یا‌ «Free Host» را جست‌وجو کنید.

اما بخش مهم ماجرای راه‌اندازی یک پایگاه مربوط به طراحی و ساخت خود پایگاه اینترنتی است که به لطف هواداران دنیای برنامه‌‌های منبع باز برای راه‌اندازی یک پایگاه نیازمند به دانش برنامه‌نویسی نیستید و راه‌اندازی یک وبگاه پویا و سریع با وجود نرم‌افزارهای مدیریت محتوا (CMS) همانند وردپرس به سادگی چند کلیک شده است.

سیستم مدیریت محتوای Wordpress یکی از موفق‌ترین نرم افزارهای راه‌اندازی و طراحی پایگاه اینترنتی است  و کاربران را قادر می‌سازد بدون نیاز به دانش فنی و برنامه‌نویسی، یک پایگاه کاملاً داینامیک و منعطف راه‌اندازی کنند. پس تا این بخش دریافتید که تهیه ‌هاست و نرم‌افزار مدیریت محتوا برای یک پایگاه اینترنتی کار سختی نیست؛ اما در گام آخر به یک دامنه اینترنتی برای ثبت سایت خود نیاز دارید که برای این کار کافی است به پایگاه اینترنتی به نشانی www.Nic.ir سری بزنید و اسم مورد نظر خود را به صورت «دات آی آر» خریداری کنید.

مصطفی فرهی 

حتماً فیلم‌های «ترمیناتور» ماجرای خیالی تسلط ربات‌های قاتل بر زندگی بشر را به تصویر می‌کشد، در حالی که گروهی از انسان‌ها تلاش دارند با این ربات‌های پیشرفته مقابله کرده و مانع از انقراض نسل بشر شوند دیده اید ! بیست سال قبل تصور آنچه در این فیلم به نمایش در می‌آمد برای خیلی‌ها ممکن نبود؛ اما در هفته‌های گذشته انتشار و بازنشر گسترده فیلم بازی دسته‌جمعی ربات‌های انستیتو فناوری ماساچوست آمریکا بار دیگر بحث ربات‌های قاتل را در شبکه‌های اجتماعی جهان به راه انداخته است. همین ربات‌های کوچک فلزی پس از تجهیز به یک آرواره تیز فلزی و با تکیه بر هوش مصنوعی می‌توانند مأموریت حفاظت از محوطه را بر عهده بگیرند و هر موجود زنده‌ای را بر اساس الگوریتم تعریف شده خود تکه پاره کنند. البته مسئله ربات‌های قاتل فراتر از این حرف‌هاست؛ زیرا کافی است تصور کنید یک ارتش یا گروه نظامی قصد دارد شهری را با کمترین تلفات به تصرف در آورد، آنها می‌توانند با تکیه بر پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی اقدام به پاکسازی شهر از وجود انسان‌ها کنند، آن هم با دستور‌العمل ساده قتل هر فرد مسلح! خوب یا بد، امروز ساخت ربات‌هایی با قابلیت تصمیم‌گیری بدون دخالت انسان، از لحاظ فناورانه ساده محسوب می‌شود که این مسئله می‌تواند آینده جنگ‌ها را تحت تأثیر جدی قرار دهد؛ به همین دلیل هم چند سالی است که در جهان کمپین ممنوع‌سازی ربات‌های قاتل یا Campaign to Stop Killer Robots راه‌اندازی شده است.

زهرا برهانی 

نوآفرین‌ها یا همان استارت‌آپ‌ها بر مبنای ایده‌ها شکل می‌گیرند؛از این رو شما باید در زمینه ایده خود به تحقیقات و مشاوره فراوان دارید!

البته باید به این نکته مهم توجه کنید که در این مرحله نباید از محدوده خانواده و آشنایان قابل‌اعتماد فراتر روید، دلیل این موضوع هم ساده است، جلوگیری از افشای ایده. فراموش نکنید که ایده یک موضوع جدید است و ذهن افراد با یکدیگر متفاوت است.  شاید شما به یک ایده رسیده باشید که افراد دیگر هرگز به آن فکر نکرده‌اند.در برخی موارد شاهد اختراع و ایده‌های خلاقانه از طرف افراد هستیم که در سطح ملی و بین‌المللی، نمونه‌های مشابه ندارند و اگر ریسک افشای آن را بپذیرید و آن را با افراد در میان بگذارید، احتمال دزدیده شدن ایده شما وجود دارد و شاید افرادی امکانات و ارتباطات لازم برای رسیدن سریع‌تر به نتیجه آن را داشته باشند؛ پس برای ثبت اختراع و ایده نوآورانه خود، به سراغ پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مالکیت معنوی به آدرس اینترنتی «http://iripo.ssaa.ir» بروید .

احمد میثمی 

عبدالله گنجی: پمپئو شخصاً فراخوان ویدئو و عکس زد و بعد هم گفت ۲۰هزار دریافت کرده. بی‌بی‌سی و شبکه‌های سعودی هم اقدام مشابه کردند؛ اما تا کنون حتی یک کلیپ که مردم در آن مشغول شعار علیه گرانی بنزین هستند پخش نکردند. دیروز پمپئو اسم یکی از جان باختگان را برد که قبلاً پدرش از تماس پهلوی با خود خبر داده بود.

 

 عطالله مهاجرانی: در شبكه‌اى بى‌اعتبار، حقوقدانى كه شومنى ناموفق است و قاضى ارشدى! كه كمترين نشانى از طمأنينه و تشخص يک قاضى متوسط را ندارد گفت: «تلاش مى‌كند، تا «ايران مثل ليبى شو» حرف آخر را اول بزند. اينان ويرانى‌طلب و پياده‌نظام تجزيه كشور ايران و ملت ايرانند و در خواب بيند پنبه دانه!

 

  احمد توکلی: حساب اصلاح مصرف سوخت از طرح ناقص و غیرکارشناسی دولت جداست. اصلاح مصرف، سیاست‌های غیرقیمتی، قیمتی و حمایتی از مشاغل و مردم را با هم می‌طلبد. طرح فعلی، تنها انتقال بار نا‌‌‌‌کارآمدی دولت به دوش مردم است.

 

 

 عزت‌الله ضرغامی: فضای مجازی،جهنمی نیست! بلکه بستر مطمئن و کم خطر امر به معروف و نهی از منکر و تحقق نظارت عمومی است. فضای مجازی آمده است تا با احیای این فریضه حسینی انقلاب اسلامی را نجات دهد.

پیدا کردن بهترین خوابگاه با امکانات خوب و قیمت مناسب همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان و مسافران بوده است؛ چه بهتر که انتخاب خوابگاه بر اساس نظرات کاربران قبلی، بر مبنای موقعیت جغرافیایی و بر اساس بودجه شما باشد. اگر شما هم برای پیدا کردن خوابگاه دچار مشکل هستید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن «پانسیون» نزدیک‌ترین خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه دارای مجوز را پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز درباره هر یک از خوابگاه‌ها را به دست بیاورید. در این نسخه از اپلیکیشن تنها خوابگاه‌های مجوزدار در محدوده شهر تهران حضور دارند که در آن اطلاعات تماس، جانمایی روی نقشه، مشخصات، ویژگی‌ها و سایر اطلاعات خوابگاه‌های پایتخت برای شما گردآوری شده است و در آینده دیگر کلانشهرهای کشور را هم پوشش خواهد داد.