یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز از آن یاد شده است موضوع مشارکت سیاسی مردم در ساختار نظام سیاسی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در انتخاب و نظارت بر عملکرد مسئولان کشور نقش مهم و حیاتی دارند. یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر دولت را دارد مجلس شورای اسلامی است که انتخابات یازدهمین دوره آن در اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

این انتخابات از چند نظر برای مردم اهمیت بالایی دارد و مهم‌ترین آن این است که اولین انتخابات در گام دوم انقلاب اسلامی است. بعد از ده دوره انتخابات مجلس در گام اول انقلاب اسلامی شاهد ضعف‌ها و قوت‌هایی هستیم، که مردم و نسل جدید انقلاب اسلامی را به عبرت گرفتن از آنها وادار می‌کند. انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال ۱۳۹۸ چنان اهمیت دارد که می‌توان گفت شاخص‌های اصلی منتخبان ملت در این مجلس می‌تواند معرف آینده نظام سیاسی در گام دوم انقلاب اسلامی باشد. در واقع ضعف یا قوت مجلس آینده می‌تواند تصویری نسبتاً درست از آینده کشور را نشان دهد و گام دوم انقلاب اسلامی را پیش روی ملت به تصویر بکشد.

به همین دلیل در سلسله یادداشت‌های آینده ابعاد مختلف یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تمرکز بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بررسی خواهد شد تا بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب اسلامی و هموارکننده مسیر گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشیم. برای این مهم هم به مشارکت حداکثری در انتخابات نیاز هست و هم انتخاب اصلح مبتنی بر شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) همواره در سخنان و فرمایش‌های‌شان بر آنها تأکید داشته‌اند.

معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اصل مشارکت سیاسی مردم در سرنوشت کشور را از افتخارات و دستاوردهای حیاتی و مهم جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی برشمردند و در نتیجه با توصیه‌هایی که در پایان بیانیه نسبت به جوانان و مردم داشته‌اند، امیدوارند مردم با مسئولیت‌پذیری و مشارکت به موقع در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور در ابعاد مختلف، عاملی تعیین‌کننده و تأثیرگذار برای توسعه و پیشرفت کشور باشند.

برای اینکه این نقش در انتخابات پیش رو به صورت دقیق و پررنگ محقق شود، انتظار می‌رود بتوانیم با آسیب‌شناسی انتخابات‌های گذشته نسبت به نوع و کیفیت رأی دادن در آینده امیدوار باشیم. در این راستا نگارنده در نظر دارد در یادداشت‌های آتی موضوعات مهمی را بررسی کند که عبارتند از: آسیب‌شناسی انتخابات در ۴۰ سال اول انقلاب اسلامی، نقش دشمن و اهداف آن در انتخابات گذشته و آینده، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر انتخابات پیش رو، راه‌های افزایش مشارکت سیاسی، راه‌های پیشگیری از آسیب‌های گذشته، چگونگی انتخاب صحیح و همه‌جانبه برای داشتن مجلسی در تراز انقلاب اسلامی، جریان‌های سیاسی تأثیرگذار و حاضر در انتخابات مجلس، نقش شورای نگهبان در کیفیت بخشیدن به انتخابات و پیامدهای یک انتخاب صحیح یا غلط. 

حسن خدادی