روایتی از زندگی شهید عالی 

مستند «آمدیم نبودید!» داستانی از شهید «عالی» است که یک روز پیش از پیروزی انقلاب به شهادت می‌رسد.

«محمدحسین خوش‌بیان» کارگردان این اثر می‌گوید دو سال پیش پیشنهاد تولید مستندی با تمرکز بر روی مسجد لیله‌القدر که از مساجد محوری در انقلاب بوده، به ما شد. در تحقیقات اولیه به اعلامیه‌ای دست پیدا کردیم که مربوط به «شهید عالی»، جوان ۱۸ ساله‌ای می‌شود که یک روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسیده و ما بر آن شدیم بر اساس این وصیت‌نامه مستند را پیش ببریم. با تحقیق و پژوهش بسیار چهار سناریو تهیه کرده بودیم؛ ولی قصه به گونه‌ای به اتمام رسید که ما هیچ یک تصورش را هم نمی‌کردیم.

فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌کند

ترم زمستانه مدرسه تخصصی رسانه در هشت رشته میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر است. عادل بزدوده «عروسک‌سازی»، علی‌اکبر قاضی‌نظام «فیلمنامه‌نویسی»، عبدالرضا امیراحمدی «گویندگی و اجرا»، مهین نویدی «گریم و چهره‌پردازی» و محمود منتظم صدیقی «آهنگ‌سازی کودک» را تدریس می‌کنند. همچنین کلاس‌های «نور و تصویر»، «عکاسی» و «تدوین» به ترتیب با حضور استادانی چون ارسطو مداحی‌گیوی، علی نیک‌رفتار و حامد رضی برگزار خواهد شد. زمان آغاز کلاس‌های زمستانه مدرسه تخصصی رسانه از ۱۵ دی ماه خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و نام‌نویسی با شماره تلفن «۲۲۸۸۸۷۸۲» تماس بگیرند. 

سروده‌های کودکانه برای رهبر انقلاب 

کتاب «روح سبز ما! بهار ما! سلام» شامل سروده‌های کودکانه برای رهبر معظم انقلاب به ‌تازگی بازسازی و منتشر شده است. این ‌کتاب یکی از عناوین «کتاب‌های پروانه» واحد کودک و نوجوان انتشارات «به نشر» است.

مجموعه اشعار کتاب «روح سبز ما! بهار ما! سلام» شامل سروده‌هایی از حمید هنرجو، شاهین رهنما، سید سعید هاشمی، محمد عزیزی، افشین علاء و سیداحمد میرزاده است که با عناوینی، همچون آفتابی دیگر، باغ عاطفه، او... از زبان فرزندان ایران خطاب به رهبر معظم انقلاب سروده شده‌اند.

سایت‌های آگهی اینترنتی، زمینه درج هر نوع آگهی را بدون نظارت بر محتوای آن فراهم کرده است؛ اما همین فضای باز، حالا به مسیری برای گسترش فساد و سوءاستفاده از دختران و زنان جوان هم تبدیل شده است. افزایش بیکاری در جامعه سبب شده تا افراد جویای کار به هر دری بزنند تا شاید بتوانند کار جدیدی پیدا کنند. حتی عده زیادی شهر و خانه خود را رها می‌کنند و به امید کار به تهران می‌آیند؛ همین مسئله موجب شده است آگهی‌هایی با عنوان «اسکان رایگان» با تقاضای بیشتری مواجه شود. از سوی دیگر، همین افزایش تقاضا پای سوءاستفاده‌کنندگان را هم به این آگهی‌ها باز کرده است، تا جایی‌که عده‌ای از مردان آگهی‌هایی مثل «نظافتچی خانم» و «منشی شخصی» درج می‌کنند. این آگهی‌دهندگان هیچ حریمی برای آگهی خود در نظر نمی‌گیرند یا حتی برای پنهان کردن مقاصد شوم خود تلاش نمی‌کنند. آگهی‌دهندگان در توضیحات آگهی گفته‌اند که از تماس تلفنی خودداری شود و افراد مشخصات‌شان را به همراه عکس به چت خصوصی فرد ارسال کنند و در مواردی هم تأکید شده است که عکس خانوم‌ها بی‌حجاب باشد!

شیوع این پدیده از دو سال پیش تاکنون به یک معضل اجتماعی و فرهنگی، به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ، تبدیل شده است و بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک به شهرهای کوچک‌تر و محله‌های سنتی‌تر هم کشیده شود. البته این پدیده اجتماعی از چند منظر قابل توجه است. ابتدا باید به موضوع ضد فرهنگی چنین آگهی‌هایی توجه کرد. آنچه بیشتر از همه در این آگهی‌ها به چشم می‌خورد، موضوع دور کردن زنان و دختران از هویت و جایگاه ایرانی و اسلامی خود است. 

رهبر معظم انقلاب در تیرماه 1391 و در دیدار با شرکت‌کنندگان اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی»، فرمودند: «پول، تبلیغات، اسلحه، فریبنده‌های گوناگون مادی، استفاده‌ از غرائز طبیعی جنسی انسان؛ همه‌ اینها را استخدام کرده‌اند برای اینکه زن مسلمان را از هویت اسلامی خود دور کنند.»

نکته بعدی هم از نظر حقوقی است. درج چنین آگهی‌هایی در فضای مجازی، تحریک و ترغیب به جرایم منافی عفت به حساب می‌آید و مطابق با ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای، از 91 روز تا یک سال حبس، یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال برای مرتکب به همراه خواهد داشت.

همچنین اگر کسی با دعوت از متقاضیان چنین آگهی‌هایی، به صورت خصوصی و خلاف شرع، مرتکب خلوت با دختران و زنان شود، مشمول ماده 637 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی شده و تا 74 ضربه شلاق برای وی در پی خواهد داشت.  در نهایت اینکه این سؤال جدی وجود دارد که چه کسی باید بر محتوای این آگهی‌ها نظارت کند.  دادستانی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی وظیفه دارند تا با این جرایم و قانون‌شکنی‌ها برخورد کنند. از سوی دیگر، مردم هم موظفند ضمن آگاه‌سازی دیگران، در صورت برخورد با چنین آگهی‌هایی، بی‌تفاوت نباشند و آنها را به مراجع قانونی گزارش کنند. 

 

شاهرخ صالحی‌کرهرودی