مردم ساعت‌های طولانی از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بی‌توجه به این نکته که این وسیله چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر سلامتی انسان‌ها دارد.

تلفن‌های همراه دیگر فقط برای برقراری ارتباط صوتی با دیگران استفاده نمی‌شوند و از این ابزارهای الکترونیکی بیشتر برای حضور در شبکه‌های مجازی، بازی‌های آنلاین و غیرآنلاین، دیدن فیلم و... استفاده می‌شود. اما چرا تلفن همراه برای انسان مضر است؟ سلول‌های بدن انسان در گستره ۱۰ تا ۱۰۰۰ هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، بیشتر موبایل‌ها نیز در گستره ۲۷۰ تا ۱۸۰۰ هرتز ارتباط برقرار می‌کنند. می‌بینید که گستره امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم‌پوشانی دارد و این مسئله سبب ایجاد اختلالات جبران‌ناپذیری، مانند ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود. همچنین ثابت شده است این امواج تأثیر بدی در باروری مردان دارد. دانشمندان سراسر جهان تحقیقات بسیاری را درباره ارتباط سرطان و استفاده از موبایل انجام داده‌اند که نشان می‌دهد استفاده پی‌درپی از تلفن همراه سبب ابتلا به سرطان می‌شود، علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را هم افزایش می‌دهد. حتی تحقیقات جدید نشان داده‌اند اگر شخصی دو دقیقه با موبایل‌ صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش به طور کامل تغییر می‌کند. علاوه بر این، برخی تأثیرات منفی بر خون و ادرار دارد. محققان آمریکایی هشدار داده‌اند چه بسا استفاده مادران باردار از تلفن همراه، در آینده نوزادان آنها را با خطر مشکلات رفتاری روبه‌رو کند. این محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض تشعشعات تلفن همراه در دوران بارداری، بر رشد مغزی نوزاد تأثیر می‌گذارد و چه بسا موجب بروز مشکلات رفتاری، از جمله بیش فعالی، نگرانی و ضعف حافظه در آنها شود.

محمدصالح نادری 

امروزه کنترل استفاده کودکان از تلفن همراه و وسیله‌های ارتباطی هوشمند دیگر تقریباً ناممکن شده است. والدین در مواجهه با درخواست کودکان یا به راحتی آن وسیله را در اختیار کودک قرار می‌دهند یا کاملاً استفاده کودک‌شان را از تبلت، تلفن‌همراه و... ممنوع کرده‌اند. افزون بر ضررهایی که امواج تلفن همراه برای کودکان دارد، محیط شبکه‌های اجتماعی و خدمات فضای مجازی همواره محتویاتی دارد که مناسب سن کودکان نیست، به همین‌دلیل چند وقتی است سازندگان تلفن‌همراه و فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایده ایجاد بستری مناسب برای کودکان را دنبال می‌کنند.

یکی از کارهایی که به تازگی شروع شده، حالت کودک در فروشگاه نرم‌افزاری «بازار» است. فروشگاهی که تقریباً همه ایرانیان از آن برای دانلود برنامه‌های تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند. با فعال کردن حالت کودک در فروشگاه کافه بازار محتواهای این برنامه بر اساس رده سنی کودکان (تا ۱۰ سال) پالایش شده و برنامه‌ها، بازی‌ها و ویدئوهای مناسب، تا حد ممکن در معرض دید و استفاده‌ آنها قرار می‌گیرد. برای فعال‌سازی حالت کودک، کافی است روی گوشی خود در پایین صفحه اصلی برنامه بازار، به بخش «بازار من» بروید و با پیمایش به سمت پایین صفحه دکمه «بازار کودک» را روشن کنید. پس از فعال کردن این دکمه تاریخ تولد کودک شما پرسیده می‌شود تا محتوای مورد نظر بر این اساس تنظیم و به نمایش درآید. برای غیر فعال کردن بازار کودک هم کافی است تا دقیقاً همین کار را انجام داده و دکمه حالت کودک را خاموش کنید. برای جلوگیری از غیر فعال کردن این حالت توسط کودک شما، تاریخ تولد او به عنوان قفل در نظر گرفته شده است؛ اگرچه به نظر می‌رسد این قفل با توجه به کودکان این روزها چندان هم قوی نیست! اما می‌توانید تاریخ تولدی متفاوت از تاریخ اصلی تولد کودکان انتخاب کنید تا به راحتی این حالت غیر فعال نشود.

امیرعباس صالحی 

خروج رسمی آمریکا از توافق پاریس موجی از واکنش‌ها علیه سیاست‌های ضد محیط‌زیستی دولت آمریکا به راه افتاد، آن هم در حالی که ترامپ خروج از این توافق را به نفع اقتصاد کشورش می‌داند و نتایج الزامات این توافق را کاهش سطح تولید آمریکا و افزایش بیکاری در این کشور معرفی می‌کند. در جریان این هیاهوی ضد ترامپی در شبکه‌های اجتماعی، مؤسسه مالی معروف «مورگان استنلی» با انتشار یک گزارش اعلام کرده است، جهان برای رسیدن به اهداف اقلیمی مندرج در توافق پاریس به سرمایه‌‌گذاری ۵۰ تریلیون دلاری نیاز دارد. این مؤسسه یک شرکت بانک‌‌داری و خدمات سرمایه‌‌گذاری چندملیتی است.  دلیل اصلی شهرت این شرکت تحلیل‌ها و ارزیابی‌های اقتصادی آن است که موجب شده است مورگان استنلی در بین 100 شرکت پردرآمد آمریکا قرار گیرد. در گزارش این مؤسسه تأکید شده است، برای دستیابی به نرخ انتشار کربن صفر باید سالیانه از انتشار مقداری معادل 5/53 میلیارد تن دی‌‌اکسید کربن جلوگیری شود که این به معنای تحمیل کنترل‌های شدید بر صنایع تولیدی کشورهای صنعتی جهان است و به همین دلیل ترامپ علاقه‌ای به این توافق ندارد. البته این مؤسسه تأکید دارد، رسیدن به این هدف به استفاده مؤثر پنج فناوری کلیدی شامل انرژی‌‌های  تجدیدپذیر، خودروهای الکتریکی، هیدروژن، جذب و ذخیره‌‌سازی کربن و در نهایت سوخت زیستی نیازمند است.

اسماعیل شعبانی 

تمام دانش‌آموزان و دانشجویان جهان سابقه جزوه‌نویسی دارند، اما حتماً قبول دارید که هر جزوه‌ای جزوه نمی‌شود؛ زیرا هر کسی برداشت‌های خود از تدریس استاد را مکتوب می‌کند و اغلب تمام آن چیزی‌هایی را که باید نمی‌نویسند که این مسئله موجب فقدان تهیه یک جزوه جامع و مناسب از تدریس استادان می‌شود؛ به همین دلیل هم در ایام امتحان جزوه بعضی از دانش‌آموزان و دانشجویان مشتریان زیادی دارد.

خوشبختانه نوآفرین یا همان استارت آپ «جزوه ننویس» مجموعه‌ای از جزوه‌های درسی را در حوزه‌های مختلف علمی جمع‌آوری کرده است و شما به راحتی می‌توانید از بین صدها جزوه منتشرشده بهترین گزینه مورد نیاز خود را تهیه و استفاده کنید.

بنیانگذار جزوه ننویس درباره ایده‌پردازی موفق معتقد است، ایده‌ها یک‌شبه به ذهن انسان خطور نمی‌کند؛ زیرا از نظر او «ایده‌ فرایندی از مجموعه کارها و تجربه‌هایی است که فرد در زندگی گذرانده است. در همین راستا من نیز به سبب علاقه‌ای که به آموزش و همچنین اپلیکیشن‌ها داشتم، جزوه ننویس را در قالب یک ایده به اجرا درآوردم.»

اکنون ۳۰ درس مختلف در قالب اپلیکیشن در جزوه ننویس وجود دارد که استادان معتبر دانشگاهی محتوای این درس‌ها را تأیید کرده‌اند.تمرکز جزوه ننویس ایجاد زیرساخت مناسب برای عرضه این اپلیکیشن‌های درسی است. همچنین در این اپلیکیشن در کنار محتوا امکانات دیگری که ممکن است یک فرد برای درس خواندن به آن نیاز پیدا کند، مانند نشان‌گذار، ماشین‌ حساب، دفترچه یادداشت و... قرار داده شده است.

احمد محمدی 

سیدمحمود رضوی: ورشکسته‌ها درباره شکست سناریوی پنجم دی، می‌نویسند پس چرا نیروی انتظامی در خیابان‌ها بود؟ برانداز نامحترم، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی حافظ جان، مال، امنیت و ناموس تک تک شهروندان این مرز و بوم هستند و آمده بودند تا آب در دل مردم و نوامیس آنها تکان نخورد، امنیت اتفاقی نیست.

 

سعید جلیلی: هیچ‌ تسهیلاتی با اجرای دستورات FATF به ایران نمی‌دهند. برخی مدام مطرح می‌کنند که «چرا به FATF نمی‌پیوندیم تا تحریم‌ها از بین برود؟ ایران اکنون در حال اجرای برنامه ۴۱ بندی با FATF است؛ باید مردم بدانند که پس از اجرای ۳۹ بند توافق چه تسهیلاتی برای مبادلات کشور ایجاد شده است؟خود FATF اذعان دارد که برخی کشورهای اروپایی کمتر از نصف تعهدات خود را انجام داده‌اند؛ ما امروز بیش از ۹۵ درصد تعهدات خود را انجام داده‌ایم. نمی‌شود اقدامات ایران مشخص، دقیق و سروقت انجام شود؛ اما طرف مقابل نسیه هم عمل نکند

 

محمد ایمانی: رسانه بی‌طرف و بی‌غرض و مرض، وقتی از چند روز قبل، پیش‌خبر می‌رود که مثلاً پنجم دی قرار است در ایران جنبش خیابانی به راه بیفتد، در روز ادعایی، یا خبر را می‌زند یا اذعان می‌کند که خلاف واقع گفته است. در غیر این صورت، آبرویش را به حراج گذاشته، البته اگر آبرو داشته باشد. رسانه‌هایی که آرزو و عقده سهامداران سعودی، آمریکایی، انگلیسی یا صهیونیست خود را به پیش خبر تبدیل می‌کنند؛ اما در روز موعود لالمانی می‌گیرند انگار نه انگار که چند روز جنجال کرده‌اند، بی‌تردید مخاطب خاص خود را فاقد شعور و حافظه فرض می‌کنند

تحریم‌های خارجی و اعمال محدودیت‌های داخلی بر روی برخی نرم‌افزارهای مسیریاب دست به دست هم دادند تا نیاز به داشتن یک مسیریاب بومی در میان ایرانیان شکل بگیرد. بدون شک بهترین، کامل‌ترین و نزدیک‌ترین تجربه به مسیریاب‌های خارجی مربوط به اپلیکیشن «نشان» بود؛ محصولی که زودتر از رقبا به یک میلیون نصب فعال در کافه بازار رسید و جزء بهترین مسیریاب‌های ایرانی است و به صورت مرتب به‌روزرسانی‌های جدید دریافت می‌کند.

مسیریاب «نشان» در بیشتر شهرها پایگاه داده بهتر و به‌روزتری از مکان‌های عمومی دارد و برخلاف مسیریاب waze حین مسیریابی هم آنها را به نمایش در می‌آورد.