منتظر معجزه نباش و خودت معجزه كن، عالمی را درخشان كن... دنیا كه همیشه با ماه و خورشید و ستاره روشن نمی‌شود. بیا تمرین كنیم؛ همین كه خیرخواه باشیم، حسود نباشیم، مهربان و متین باشیم، یک‌ رنگ باشیم... روشنی می‌بخشیم به کل این دنیا... به این آدم‌ها ...بیاییم داشته‌های‌مان را از صافی رد كنیم مبادا چیزهایی بین‌شان باشد كه یک دنیا فاصله داشته باشد با اصالت وجودمان... مبادا خرده شیشه‌هایی داشته باشیم که ما را از دیگران دور می‌کند... بیاییم صاف و یک رنگ بشویم... تا یاد دهیم به دیگران انسانیت را...

حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرمایند: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی‌ها و شقاوت‌ها قرار داد و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکبر مقرر نمود، زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین کرد، روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده لازم دانست و حج را برای استحکام اساس شریعت و بنای دین اسلام واجب کرد.

نهج‌الحیاة، ص ۱۰۲

هرگز کسی شبیه تو خواهر نبود و نیست

در آسمان عاطفه اختر نبود و نیست

دار و ندار تو همه وقف حسین بود

مانند تو به پای برادر نبود و نیست

حتی تو از عصاره جانت گذشته‌ای

در کربلا، شبیه تو مادر نبود و نیست

آیینه شکسته صحرای کربلا!

مانند ماجرای تو دیگر نبود و نیست

بر شانه صبور تو بار رسالت است

مانند تو کسی که پیمبر نبود و نیست

در ذیل خطبه‌های فصیح تو گفته‌اند:

اصلاً کسی شبیه تو «حیدر» نبود و نیست

شیوایی کلام تو را هیچ کس نداشت

از ذوالفقار نطق تو خوش‌تر نبود و نیست

زینب شدی که زینت شیر خدا شوی

یعنی کسی شبیه تو زیور نبود و نیست

علی فردوسی

حضرت زینب(س) فضایل زیادی دارند که به مناسبت میلاد پربرکت این بانوی بزرگ اسلام، به برخی از این فضایل اشاره می‌شود:

دانای بی‌آموزگار

امام سجاد(ع) خطاب به عقیله بنی‌هاشم، زینب‌کبری(س) می‌فرمایند: «یا عمة انت بحمدالله عالمة غیر معلمة، و فهمة غیر مفهمة»؛ عمه جان! تو عالمه‌ای هستی بدون اینکه معلم داشته باشی و فهمیده‌ای هستی بی‌آنکه کسی مطالب را به تو فهمانده باشد. 

عقیله بنی‌هاشم

در برخی روایات آمده است، او را مجلس علمی بود و زنان به قصد آموختن احکام دین نزد او می‌رفتند. این صفات برجسته که برای هیچ یک از زنان معاصر او فراهم نشده است، زینب را از دیگران ممتاز کرد؛ چنانکه او را «عقیله بنی‌هاشم» می‌گفتند و از وی حدیث فرامی‌گرفتند.

شجاعت 

شجاعت امام حسین(ع) در خواهرش حضرت زینب(س) هم دیده می‌شد؛ قوت قلب او به برکت اتصالش به مبدأ تعالی راستی محیرالعقول است. شیخ شوشتری می‌فرماید: اگر حسین(ع) در صحنه کربلا یک میدان داشت، مجلله زینب‌(س) دو میدان نبرد داشت: میدان نبرد اولش مجلس ابن زیاد و دومی مجلس یزید پلید.

«آفتاب در حجاب» روایتی از زندگی حضرت زینب(س) به قلم سیدمهدی شجاعی است. در این اثر، نویسنده بخش‌های مختلفی از زندگی حضرت زینب(س) را بررسی کرده است. از جریان به دنیا آمدن و نام‌گذاری ایشان، ازدواج با پسر عمویش عبدالله، رحلت پیامبر(ص)، شهادت مادرش حضرت زهرا(س) و پدرش علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و در ادامه شهادت برادرش امام حسن(ع) رسیده است؛ پس از فصل عاشورا، شهادت امام حسین(ع) و به اسارت گرفتن او و خاندانش سخن گفته است. کتاب در ۱۸ فصل و یا به ‌تعبیر نویسنده، در ۱۸ پرتو نوشته شده است. قلم مستندساز و نثر آهنگین و توأم با عشق و احترام سیدمهدی شجاعی در روایت زندگی سراسر کش‌مکش حضرت زینب(س) سبب جذابیت بالای این کتاب فاخر شده است. 

تازه از جبهه برگشته بود، به سختی نفس می‌كشید و كم حرف می‌زد. با كمی دقت متوجه شدم سینه‌اش تركش خورده است. با اصرار زخمش را دیدم، خیلی عمیق بود. با توجه به وسعت جراحت متوجه شدم، بخیه‌ها كج و معوج است.

 با تعجب سؤال كردم: درست است كه منطقه جنگی است، ولی بخیه را كدام دكتر زده كه اینطور است؟ در حالی كه روی زخم را می‌بست با تبسم گفت: غیبت دكتر را نكن. اینجا را خودم بخیه كردم. با توجه به نیاز شدید جبهه به رزمنده در آن موقعیت عملیاتی اصلاً به اورژانس مراجعه نكردم چه برسد به بیمارستان و دكتر. 

به نقل از خواهر شهید قربانعلی حشمت

 

«قربانعلی حشمت» در اول تیر ماه سال ۱۳۳۹ در «قهدریجان» شهرستان «فلاورجان» اصفهان به دنیا آمد. از دوران نوجوانی کار کردن را شروع کرد. او کارش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌داد و پشتكار زیادی داشت به طوری که در سال ۱۳۵۸، در طول چند ماه نماكاری ۲۰ ساختمان را تمام كرد.

 با شروع جنگ تحمیلی، كار را رها كرد و به آموزش نیروهای مردمی مشغول شد. او یكی از نیروهای با شهامت سپاه بود و قدرت تصمیم‌گیری خیلی خوبی داشت.

 همین امر سبب شد كه به عنوان فرمانده گردان معرفی شود. او در عملیات بیت‌المقدس به فرماندهی گردان حضرت رسول(ص) از لشكر ۸ نجف اشرف منصوب شد.

 سرانجام، او در روز دهم اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ در حالی كه با آرپی‌جی به شكار تانک دشمن می‌رفت، هدف گلوله تانک دشمن قرار گرفت و به فیض شهادت رسید.

بسیاری از مردم به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند؛ اما فرصت کافی برای خواندن کتاب ندارند. در این وضعیت بهترین گزینه، استفاده از کتاب‌های «گویاست. کتاب‌های گویا در کشور ما پیشتر برای افراد روشندل تهیه می‌شد؛ اما کم کم استقبال از این کتاب‌ها جنبه عمومی پیدا کرد و امروزه کتاب‌های گویای زیادی به شکل رایگان در فضای مجازی در دسترس است. با وجود این، مهم‌ترین مشکل بسیاری از کتاب‌های گویا، تولید غیرحرفه‌ای آنهاست؛ در این وضعیت «پایگاه جامع کتاب گویا ایران صدا» که بزرگ‌ترین آرشیو کتاب گویای فارسی جهان است. برای استفاده از امکانات فوق می‌توانید به پایگاه جامع کتاب گویا ایران صدا به نشانی
«book.iranseda.ir» مراجعه کنید.

نکته: یاد شهید بابایی بخیر که طلاهای همسرش را فروخت و به افسران و سربازان متأهل داد و گفت: مایحتاج عمومی گرون شده و حقوق شما کفاف خرج زندگی رو نمی‌ده! یاد شهید بابایی بخیر که یکی از دوستانش تعریف می‌کرد دیدم صورتش‌رو پوشونده و پیرمردی رو به دوش کشیده که معلوله... شناختمش و رفتم جلو که ببینم چه خبره که فهمیدم پیرمرد رو برا استحمام می‌بره!! یاد شهید رجبی بخیر که پول قرض‌الحسنه به دیگر نیروها می‌داد و می‌گفت وام است و وقتی می‌گفتند دفترچه قسطش را بده، می‌گفت کسی دیگر پرداخت می‌کند. یاد شهید خرازی بخیر که قمقمه آبش را در حالی که خودش تشنه بود به همرزمانش می‌داد و خودش ریگ توی دهانش گذاشت که کامش از تشنگی به هم نچسبه!! آره یاد خیلی از شهدا بخیر که خیلی چیزها به ما یاد دادند؛ از جمله اینکه بدون چشم‌داشت و تلافی کمک کنیم و بفهمیم اگر کاری می‌کنیم فقط واسه رضای خدا باشه و هر چیزی رو به دید خودمون تفسیر نکنیم!!

نظر: این داستان‌های کوتاه شاید برای نسل آینده شبیه به افسانه‌ها و اساطیر باشد؛ اما هم اکنون همسنگران این رزمنده‌ها در میان جامعه هستند و این ایثارها را تأیید می‌کنند. جوانان بسیجی و نیروهای انقلاب بیایید با شهدا عهد ببندیم که مانند این دوستان شهیدمان در حل مشکلات مردم با توجه به وقت و اموال شخصی خود کمک کنیم؛ منتظر مسئولان نباشیم و همه چیز را هم به آنها حواله ندهیم.

شصت‌وچهارمین شماره مجله فرهنگی تحلیلی «راه» به مدیر مسئولی وحید جلیلی و سردبیری دکتر سعید خورشیدی با آثار و گفت‌وگوهایی از دکتر حسین کچوئیان، دکتر علیرضا شجاعی زند، مرضیه هاشمی، محمد سرشار، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، دیگر چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منتشر شد. پرونده‌های این شماره نشریه «راه» به موضوعات اغتشاشات اخیر در کشور، تحلیل بازنمایی خانواده ایرانی در تولیدات صداوسیما، اربعین، سیل، افول آمریکا، علوم انسانی، روایت پیشرفت و گام دوم انقلاب اختصاص دارد. اما مفصل‌ترین پرونده این نشریه با عنوان «یاری‌گری» درباره سیل و تعاون اجتماعی شکل‌گرفته حول آن است. گفت‌وگویی با مرضیه هاشمی که به مقایسه نحوه مواجهه با سیل در دو جامعه ایران و آمریکا می‌پردازد و نیز مقالاتی از دکتر مجتبی نامخواه، دکتر سیدمجید امامی و همچنین نگاهی به خاطرات آنها که در امدادرسانی به سیل‌زده‌ها حضور داشته‌اند تنها بخشی از این پرونده است.

در گذار عمر و گذر از منزل‌های زندگی، رنگ‌ها، طرح‌ها و حادثه‌ها، این یاد شماست که همچون تندبادی سرگشته و حیران در دل کویری و اندیشه برهوتی من، می‌وزد و می‌نالد و می‌جوید و فریاد می‌کشد تا شاید این دردها و نیازهای ناشناس و پوچ که سال‌هاست در دلم روییده‌اند، جای خود را به ترنم روح‌نواز و طلوع شورانگیز اندیشه و آبادانی دل کویری بدهد.

آقای مهربانم

با یاد حضرت زینب(س) نور دیده حضرت زهرا(س)، اندیشه‌ام جان می‌گیرد و دل کویری‌ام بسان بوستان پر گل می‌شود و کلمات پروانه‌وار در ذهن من طواف می‌کنند؛ چرا که نام زینب(س) زینت هر شروعی است و تفسیر و تعبیر هر شور و عشقی است و تنها اوست تأویل زیبایی «مارأیت الّاجمیلا».