در این ماه‌ها دمای هوای شهرهای مختلف ایران از جمله تهران گاهی به زیر صفر رسیده ‌است و شهروندان ایرانی پدیده‌های جوی گوناگونی، چون برف، باران و تگرگ را تجربه کرده‌اند. یکی از مشکلاتی که آب و هوای سرد به دنبال دارد کم شدن عمر باتری و تأثیر سرما بر باتری گوشی است. اگر در شهر شما هم دما به زیر صفر رسیده باشد حتماً متوجه شده‌اید باتری موبایل‌تان در آن روز مانند همیشه دوام نیاورده است و حتی در مواردی بی‌آنکه بدانید میزان شارژ باقی‌مانده‌تان کم و موبایل‌تان یکباره خاموش شده است.

تأثیر سرما بر باتری گوشی دلیلی کاملاً علمی دارد؛ همه باتری‌های موبایل‌ها، خواه از نوع لیتیوم یونی و خواه پلیمر لیتیوم یونی، مجموعه‌ای از صفحات فلزی را در خود دارند که به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند؛ در میانه این صفحات نیز مقداری مایع شیمیایی ذخیره شده است. دماهای به شدت گرم یا سرد موازنه میان این دو را بر هم می‌زند؛ برای مثال هوای به شدت سرد مقاومت باتری را زیاد می‌کند و از میزان الکترون‌ها و یون‌های مثبتی که می‌توانند حرکت کنند، می‌کاهد و در نتیجه حجم زیادی از ظرفیت باتری گوشی شما استفاده نمی‌شود و ظرفیت باتری به میزان قابل توجهی کم می‌شود.

تأثیر سرما بر باتری گوشی در دماهای پایین‌تر از صفر درجه سانتی‌گراد خود را نشان می‌دهد. دمای پیشنهادی برای استفاده از گوشی‌ها صفر تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های همیشگی به موبایل‌ها، از شارژ کردن آنها در دماهای کمتر از صفر خودداری کنید و برای موبایل و وسایل هوشمند باتری‌خور خود قاب و کیف‌هایی بخرید که از آنها در هوای سرد کاملاً محافظت کند.

محمدصالح نادری

از اینترنت (wifi) رایگان مراکز عمومی با اطمینان خاطر استفاده کنید، با رعایت موارد زیر:

پرداخت و امور مالی

در صورت اتصال به شبکه‌های وای‌فای عمومی اصلاً عملیات بانکی و پولی انجام ندهید؛ زیرا ممکن است هکرها در این شرایط به اطلاعات حساب بانکی شما دسترسی پیدا کنند و آنچه دوست ندارید، اتفاق بیفتد. شاید بپرسید چگونه؟ از طریق «حمله مرد میانی»، بدین صورت که هکر خود را به‌جای دستگاه یا فرد دیگری جا می‌زند و اطلاعات شما را می‌ورزد.

وارد حساب‌های کاربری خود نشوید

در هنگام استفاده از وای‌فای رایگان به هیچ شکل وارد سایت‌های کاربری یا پورتال‌های اداری خود نشوید؛ زیرا هکرها می‌توانند هنگام Sniff اطلاعات شبکه، به رمزهای شما قبل از کدگذاری شدن دسترسی پیدا کنند.

خرید نکنید

خرید کردن در اینترنت مستلزم وارد کردن اطلاعات بانکی است و هکرها می‌توانند با نفوذ از طریق نصب یک بد افزار کی لاگر در شبکه مکان ارائه‌دهنده اینترنت وای‌فای رایگان، به تمام اطلاعات وارد شده کاربران دست پیدا کنند.

وب‌گردی غیر ضروری نکنید

هنگام استفاده از اینترنت رایگان به احتمال زیاد یک فرد خطرناک در حال رصد فعالیت‌های شما است؛ بنابراین صرفاً فعالیت‌های ضروری خود را انجام دهید.

به اشتراک‌گذاری اطلاعات

برای اینکه اطلاعات شخصی شما به دست هکرها نیفتد، بهتر است هنگام دسترسی به شبکه وای‌فای رایگان بارگذاری خودکار اطلاعات یا Sync کردن‌های تلفن همراه خود را غیر فعال کنید.

تنها یک روز پس از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی، وزارت امنیت داخلی آمریکا در اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش حملات سایبری به زیرساخت‌های آمریکایی هشدار داد و نوشت: «ایران برنامه سایبری استواری دارد که می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد.» در این اطلاعیه آمده است: «ایران دست‌کم می‌تواند برخی از زیرساخت‌های حساس آمریکا را برای مدتی محدود مختل کند.» انتشار این اطلاعیه از این واقعیت حکایت دارد که دولت آمریکا افزون بر توانایی موشکی کشورمان از یک نگرانی جدید نیز به شدت رنج می‌برد و آن چیزی نیست جز توانایی رو به رشد کشورمان در حوزه سایبری که این مسئله احتمالاً در آینده به یکی از برجام‌های درخواستی غرب بدل خواهد شد.

آمریکا و به طور کلی جهان غرب که خود زاینده فضای سایبری است، هیچ وقت انتظار نداشت که دیگر کشورهای غیر همسو با آنها، از جمله کشوری مانند ایران که مخالفت خود با سیاست‌های استکباری‌اش را علناً فریاد می‌زند به دانش سایبری پیشرفته دست یافته و حتی امکان بهره‌گیری از آن را به عنوان یک سلاح استراتژیک کسب کند. دولت آمریکا که از یک دهه قبل در زمینه افزایش توانایی‌های سایبری کشورهای جبهه مقابل خود نگران شده بود، به دستور رابرت گیتس، وزیر دفاع وقت آمریکا یک قرارگاه سایبری با عنوان «قرارگاه فرماندهی سایبری آمریکا» یا به منزله یکی از قرارگاه‌های فرعی نیروهای نظامی آمریکا ایجاد کرد. این قرارگاه به لحاظ ساختاری ذیل «قرارگاه فرماندهی استراتژیک آمریکا یا «USSCOM» فعالیت می‌کند و مأموریت اصلی آن  گردآوری منابع موجود فضای سایبری آمریکاست، همچنین این قرارگاه باید اقدامات هماهنگ و جمعی را به منظور دفاع از محیط امنیتی اطلاعاتی، پدید آورد.

سعید ممقانی

طی چند سال گذشته و به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد شروع موج تبلیغاتی گسترده‌ای پیرامون موضوع‌ «استارت‌آپ» و «سرمایه‌گذاری» بوده‌ایم و حتماً قبول دارید هفته‌ای نبوده است که خبری درباره این حوزه اقتصادی در رسانه‌ها منتشر نشود؛ البته دلیل این توجه مضاعف را می‌توان ظهور نقش‌آفرینان جدیدی در حوزه کسب و کار کشور دانست که عمدتاً جوان و خلاق هستند. اما در بین اخبار مربوط به استارت‌آپ‌ها آنچه بیش از همه شنیده می‌شود، اخبار مربوط به راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌هاست؛ اما هیچ وقت در رسانه‌ها گفته نمی‌شود این شتاب‌دهنده‌هایی که با حضور مسئولان عالی کشور افتتاح می‌شوند، دقیقاً چیستند و به چه کاری می‌آیند. در یک تعریف ساده می‌توان گفت، شتاب‌دهنده‌ یا accelerator در مراحل اولیه راه‌اندازی استارت‌آپ، از شرکت‌های در حال رشد با ارائه‌ دوره‌های آموزشی، ارزیابی عملکرد و همچنین ارائه تسهیلات مالی حمایت می‌کند.  شرکت‌های نوپایی که تصمیم می‌گیرند به یک شتاب‌دهنده بپیوندند، باید در ابتدا طرحی ارائه دهند تا شتاب‌دهنده برای بازه زمانی مشخصی آن را بپذیرد؛ پس از پذیرش طرح، شتاب‌دهنده منابع و خدماتی مانند ساعات مشاوره، میزان سرمایه مذاکره شده و مشخص و فضای کاری اشتراکی را به آنها ارائه می‌دهد. دوره‌های زمانی استقرار هر شرکت پذیرفته شده را شتاب‌دهنده مشخص می‌کند و معمولاً مدت آن شش ماه است. فعالیت شتاب‌دهنده تا ارائه نسخه آزمایشی محصول ادامه می‌یابد؛ پس از آن استارت‌آپ باید فعالیت خود را خارج از شتاب‌دهنده ادامه دهد و مستقل شود. اگر شما هم ایده خلاقانه‌ای دارید و برای اجرایی کردن آن یک تیم خوب از دوستان حرفه‌ای و صمیمی تشکیل داده‌اید، بهتر است حتماً پیش از شروع جدی کار یک شتاب‌دهنده خوب پیدا کنید.

احمد محمدی

عزت‌الله ضرغامی: تظاهرات میلیونی عراقی‌ها با مطالبه خروج آمریکا از عراق در سال ۲۰۲۰، تکرار قیام آنها در سال ۱۹۲۰ برای خروج انگلیسی‌هاست. اصطلاح ثورة العشرین ثانی برازنده شکوه امروز آنهاست. ترامپ قمار خاورمیانه را باخت.

 

سیدعباس صالحی: امروز از دبیرخانه‌های جشنواره‌های موسیقی و تئاتر فجر بازدید داشتم. اجرای حدود ۱۲۰ گروه نمایشی و حدود ۸۰ گروه موسیقی در برنامه جشنواره امسال است. گروه‌هایی که بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب توسط هیئت داوری، در جشنواره حضور می‌یابند. به دبیران و داوران دست‌مریزاد می‌گویم.

 

عباسعلی کدخدایی: هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت آنان تأیید نشده با اعضا شورای نگهبان ملاقات می‌کنند. مدارک و دلائل برای آنان تبیین شده و توضیحات آنها استماع می‌گردد. اگرچه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل درک است، لکن مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می‌کردند.

 

سعید جلیلی: اگر مردم احساس کنند نیروهای انقلابی نسبت به مشکلات‌شان بی‌دغدغه هستند، به این نیروها اعتماد نمی‌کنند، اما اگر جوان انقلابی پیگیر مشکلات به حق مردم باشد، همان مردم او را به عنوان نماینده خود انتخاب خواهند کرد.

 

مهدی محمدی: در این چند روز بسیاری می‌پرسیدند پس چه شد «اخراج آمریکا از منطقه؟» یا می‌گفتند این حرف‌ها که خون حاج قاسم کاری‌تر از خود اوست، برای دل خوش کردن است. به خیابان‌های بغداد نگاه کنید. آمریکا از همان جایی ضربه نهایی را خواهد خورد که به آن امید نهایی بسته بود: مردم.

اگر سابقه تلاش برای یادگیری زبان‌های خارجی یا فرمول‌های پیچیده را داشته باشید حتماً با یک ابزار شگفت‌انگیز حفظ اطلاعات به نام جعبه لایتنر آشنا هستید. لایتنر یک جعبه پنج‌خانه‌ای است که برای یادگیری استفاده می‌شود. کارکرد لایتنر با روش علمی «به یاد سپردن» است که بر مبنای آن آموخته‌ها از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت منتقل می‌شوند. این ابزار و روش استفاده از آن را «سباستین لایتنر» در دهه ۱۹۷۰ اختراع کرد و امروز به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای ثبت اطلاعات در حافظه بدل شده است. خوشبختانه، با توسعه فناوری‌های دیجیتال، امروز اگر قصد حفظ آیات قرآن کریم را دارید، می‌توانید با نصب نرم‌افزار اندرویدی «العادیات» که در واقع جعبه لایتنر حفظ قرآن است، به راحتی آیات قرآن را یکی پس از دیگری حفظ کنید.