از واژه‌های پرتکرار در چند هفته گذشته موشک‌های بالستیک ایرانی و موشک‌های کروز آمریکایی بود. اما شاید خیلی‌ها ندانند این موشک‌ها چه ویژگی‌هایی دارند.

موشک‌های بالستیک به ‌دلیل برد و سرعت بالا از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند و به یکی از ابزارهای دفاعی مهم تبدیل شده اند. موشک بالستیک با توجه به بُردی که دارد از چند ده هزار متر تا چند صد کیلومتر از سطح زمین فراتر می‌رود و نیم‌کره زمین را در نزدیکی جو یا خارج از جو دور می‌زند و در نهایت، به ‌صورت عمودی و بر دماغه روی هدفی که از پیش تعیین شده است فرود می‌آید. موشک بالستیک می‌تواند بیش از ۱۲ هزار کیلومتر مسافت را طی کند و این میزان به نوع موشک و بُرد آن بستگی دارد. در واقع، بُرد و سرعت بالای بالستیک‌ها یک مزیت مهم به حساب می‌آید تا در بخش‌های نظامی یا غیرنظامی، مانند تحقیقات فضایی از آنها استفاده شود. یک موشک بالستیک با سوخت جامد می‌تواند مسافت ده هزار کیلومتری را کمتر از یک ساعت طی کند؛ از این رو هیچ سلاحی سرعت موشک‌های بالستیک را ندارد.

موشک کروز نوعی موشک هدایت‌پذیر است که به سه نوع هواپایه، زمین‌پایه و دریاپایه تقسیم‌بندی می‌شود. در بیشتر سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود. موشک‌های کروز برای جلوگیری از تشخیص به وسیله رادارهای دشمن، معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پایین و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند. موشک‌های کروز کلاهک جنگی بزرگی دارند که با استفاده از آن می‌توان اهداف را با دقت بسیار و در فاصله‌های طولانی منهدم کرد. موشک کروز به‌ دلیل سرعت کمترش دقت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان این نوع موشک را از بالا یا با هر زاویه‌ دیگری به سمت هدف شلیک کرد؛ اما موشک بالستیک از این امتیاز برخوردار نیست.

محمدصالح نادری

وقتی با گوشی همراه خود کار می‌کنید، چه نکاتی می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد؟

۱ـ با تلفن همراه به خواب نروید! دستگاه‌های هوشمند امروزی که با فناوری‌های نسل دو تا پنج کار می‌کنند، فرستنده و گیرنده‌‌های قوی امواج الکترومغناطیس هستند و مضرات بسیاری در هنگام خواب دارند؛ لذا تلفن همراه را در مجاورت خود قرار ندهید و حتی اگر خاموش کردن تلفن همراه یا گذاشتن آن در یک اتاق دیگر برای‌تان مقدور نیست، آن را روی حالت پرواز بگذارید.

۲ـ نور آبی صفحه تلفن همراه خود را غیر فعال کنید.نور آبی تولید شده در نمایشگر صفحه موبایل شما سبب سرکوب ملاتونین در بدن می‌شود، یعنی همان هورمونی که چرخه‌ خواب‌تان را تنظیم می‌کند و از همین روست که بعد از استفاده ممتد از تلفن همراه احساس سردرد و بروز مشکل در چشم و بینایی می‌کنید! به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم از نرم‌افزارهای فیلترکننده نور آبی در تلفن همراه خود استفاده کنید!

۳ـ از تلفن همراه با آنتن ضعیف استفاده نکنید! وقتی آنتن تلفن همراه‌تان ضعیف است، در واقع معنایش این است که تلفن همراه شما در حال ارسال سیگنال‌های الکترومغناطیس قوی‌تر است و هر چه انرژی بیشتری از تلفن همراه شما ساطع شود، طبیعتاً آسیب بیشتری به سلامت شما وارد می‌شود، از این رو پزشکان توصیه می‌کنند در مواقعی که آنتن‌دهی ضعیف است، به جای تلفن همراه از تلفن ثابت استفاده کنید یا تلفن همراه را تا حد ممکن از خود دور نگه دارید.

4- هنگامی که تلفن همراه خود را به شارژ می‌زنید هرگز با آن کار نکنید. اگر به این نکته گوش نمی‌‎کنید حداقل در حین شارژ کردن تلفن‌همراه، با آن مکالمه نکنید زیرا خطر انفجار و سوختگی دارد. بسیاری از افرادی که در حین شارژ کردن تلفن همراه با آن مکالمه کرده‌اند، در آخر به دلیل انفجار تلفن همراه خود، شنوایی خود را از دست داده‌اند.

صادق برهانی

هفته‭ ‬گذشته‭ ‬خبر‭ ‬هک‭ ‬تلفن‭ ‬همراه‭ ‬‮«‬جف‭ ‬بزوس‮»‬‭ ‬مدیرعامل‭ ‬شرکت‭ ‬بزرگ‭ ‬آمازون‭ ‬به‭ ‬بمب‭ ‬خبری‭ ‬جهان‭ ‬سیاست‭ ‬و‭ ‬تکنولوژی‭ ‬بدل‭ ‬شد؛‭ ‬زیرا‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬گزارش‭ ‬رسانه‌های‭ ‬بین‌المللی،‭ ‬وی‭ ‬قربانی‭ ‬یک‭ ‬عملیات‭ ‬هک‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬واتس‌آپ‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬بنا‭ ‬بر‭ ‬اسناد‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آمده،‭ ‬ولی‌عهد‭ ‬پر‭ ‬حاشیه‭ ‬عربستان‭ ‬یعنی‭ ‬‮«‬محمدبن‌سلمان‮»‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ماجرا‭ ‬نقش‭ ‬داشته‭ ‬است‭.‬هک‭ ‬تلفن‭ ‬همراه‭ ‬مدیرعامل‭ ‬آمازون‭ ‬در‭ ‬اوایل‭ ‬ماه‭ ‬مه‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۸‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬است؛‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صورت‭ ‬که‭ ‬هکرها‭ ‬برای‭ ‬بزوس‭ ‬یک‭ ‬پیام‭ ‬از‭ ‬طرف‭ ‬اکانت‭ ‬واتس‌آپ‭ ‬محمدبن‌سلمان‭ ‬ارسال‭ ‬کرده‭ ‬بودند‭.  ‬این‭ ‬پیام‭ ‬حاوی‭ ‬یک‭ ‬فایل‭ ‬ویدئویی‭ ‬آلوده‭ ‬به‭ ‬بدافزار‭ ‬‮«‬پگاسوس‮»‬‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آلوده‭ ‬کردن‭ ‬تلفن‭ ‬همراه‭ ‬بزوس‭ ‬حجم‭ ‬قابل‭ ‬توجهی‭ ‬از‭ ‬اطلاعات‭ ‬ذخیره‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬حافظه‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مقصد‭ ‬نامعلومی‭ ‬ارسال‭ ‬می‌کند‭! ‬بنا‭ ‬بر‭ ‬گزارش‭ ‬سازمان‭ ‬ملل‭ ‬متحد،‭ ‬عامل‭ ‬طراحی‭ ‬بدافزار‭ ‬یک‭ ‬شرکت‭ ‬جاسوسی‭ ‬صهیونیستی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬NSO‮»‬‭  ‬بوده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬تأیید‭ ‬این‭ ‬مسئله،‭ ‬می‌توان‭ ‬این‭ ‬ماجرا‭ ‬را‭ ‬گواهی‭ ‬از‭ ‬رابطه‭ ‬نزدیک‭ ‬دربار‭ ‬سعودی‭ ‬با‭ ‬رژیم‭ ‬صهیونیستی‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفت‭. ‬البته‭ ‬مدیران‭ ‬این‭ ‬شرکت‭ ‬صهیونیستی‭ ‬مدعی‌‭ ‬هستند‭ ‬از‭ ‬فناوری‌های‭ ‬جاسوسی‭ ‬آنها‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ماجرا‭ ‬استفاده‭ ‬نشده‭ ‬است‭.‬

البته‭ ‬دلیل‭ ‬طرح‭ ‬ادعای‭ ‬استفاده‭ ‬نکردن‭ ‬از‭ ‬محصولات‭ ‬این‭ ‬شرکت‭ ‬در‭ ‬جهت‭ ‬جاسوسی‭ ‬از‭ ‬شهروندان‭ ‬آمریکایی‭ ‬را‭ ‬می‌توان‭ ‬ناشی‭ ‬از‭ ‬قرارداد‭ ‬پنهان‭ ‬امنیتی‭ ‬رژیم‭ ‬صهیونیستی‭ ‬با‭ ‬کاخ‭ ‬سفید‭ ‬دانست‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬مبنای‭ ‬آن‭ ‬این‭ ‬رژیم‭ ‬متعهد‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬شهروندان‭ ‬و‭ ‬مقامات‭ ‬آمریکایی‭ ‬جاسوسی‭ ‬نکند؛‭ ‬هر‭ ‬چند‭ ‬نمی‌توان‭ ‬پایبندی‭ ‬آنها‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬تعهد‭ ‬را‭ ‬جدی‭ ‬گرفت‭!‬

امین‭ ‬نجف‌زاده‭ ‬

جان وانامیکر، که از او با عنوان پدر تبلیغات مدرن یاد می‌کنند، درباره تبلیغات گفته بود: «مطمئن هستم نیمی از بودجه‌ تبلیغاتی، به هدر می‌رود، اما نمی‌دانم کدام نیمه.» اگر دوست دارید خودتان برای پیشبرد کسب و کارتان کمی در حوزه تبلیغات وارد شوید، اولین گام آشنایی با اصول گرافیک و طراحی است. استارت‌آپ آموزشیِ «گرافیک پرایم» با ابتکار «امیرحسین طهماسبی» مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده است و می‌تواند شما را به یک طراح گرافیک و گرافیست حرفه‌ای تبدیل کند.

وی درباره چگونگی رسیدن به ایده راه‌اندازی این استارت‌آپ می‌گوید: «اولین بار که در آزمون فتوشاپ شرکت کردم، نتوانستم نمره قبولی بگیرم! یادگیری را از طریق اینترنت شروع کردم. با اینکه منابع فارسی زیادی در این زمینه وجود نداشت، ولی با آموزش‌های مختلف و پراکنده، مهارت خود را ارتقا دادم و ترجیح دادم به صورت عملی نیز وارد کار شوم. در یک کانون تبلیغاتی مشغول به کار شدم. بعد از آن، چندین سال به صورت تجربی و پروژه‌ای در زمینه طراحی گرافیک فعالیت کردم و تصمیم گرفتم عمیق‌تر وارد بحث طراحی گرافیک شوم. تحقیق و مطالعه منابع بین‌المللی را شروع کردم و پروژه‌های بزرگ مختلفی در زمینه طراحی گرافیک و UX و UI به انجام رساندم.»طهماسبی در انتها هم تأکید می‌کند: «تصمیم گرفتم با اطلاعات و تجارب خود یک مرجع آموزشی تحت برند «گرافیک پرایم» را، با هدف تبدیل شدن به یکی از مراجع آموزشی طراحی گرافیک ایران، راه‌اندازی کنم.»

احمد محمدی

عباس موسوی: ۴۱ سال پیش مردمی‌ترین انقلاب تاریخ به ثمر نشست و تاکنون هم سرمایه‌ای جز مردم نداشته است. امروز هم در گام دوم انقلاب پشتوانه‌ای جز «مردم» ندارد و قدرت ایران هم به مردم است. «فجر ۴۱ مبارک.»

 

  بهرام قاسمی: «معامله قرن» حتی معامله لحظه و ثانیه هم نیست. جهان و تاریخ بشری از این‌گونه متوهمان نااهل و معاملات «هیچ» بسیار به خود دیده است. حاکمیت و پیروزی از آنِ ملت‌هاست.

 

عطاءالله مهاجرانی: ترامپ هنوز درباره سقوط هواپيماى نظامى آمريكا در افغانستان سخنى نگفته، ظاهراً همه چيز عالی است! تعدادى دچار ضربه مغزى شده‌اند. مى‌گويند مایک هم جزء ضربه‌خوردگان است. بعيد است اسامى افسران بلندپايه سيا به فوريت اعلام شود.

 

  امیرعبداللهیان: بی‌تردید‌، پس از ترور سردار سلیمانی، خواب‌های آشفته رئیس‌جمهور آ‌مریکا برای مذاکره مستقیم با ایران هرگز تعبیر نخواهد شد. طرح موسوم به معامله قرن دولت آ‌مریکا در مورد فلسطین نيز شروع پايان رژيم جعلی اسرائيل را كليد خواهد زد. تل‌آويو جایی در آينده منطقه نخواهد داشت.

 

عزت‌الله ضرغامی: مشکل ما در اصول نیست، در رویه‌هاست. جایگاه رفیع شورای نگهبان و اصل مسئله احراز مورد اختلاف نیست، بلکه رویه‌های نادرست، تحقیرکننده و نهایتاً ناعادلانه داوری مورد اشکال است. حساب فرصت‌طلبان و کاسبان ردّ صلاحیت هم جداست.

 

  محمد ایمانی: معامله قرن با همه خباثتش، یک شاخص مهم در فهم سیاسی است و به سنگین‌تر شدن کفه مقاومت در منطقه کمک خواهد کرد. همه ماجرا، اراده مستکبران نیست. فلسطین با همه خیانت‌ها تاب آورد و مایه تحقیر اسرائیل شد. آمریکا و غرب می‌خواستند به زور تهدید و تطمیع و مذاکرات جهانی، درباره سوریه، عراق، لبنان و یمن هم معامله قرن راه بیندازند؛ اما تحولات منطقه به برکت تدابیر شجاعانه محور مقاومت خلاف خواست دشمن پیش رفت.

یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌ها و امکانات گوشی‌های هوشمند، ارائه اطلاعات آب و هوایی و پیش‌بینی وضعیت آب و هوا بوده و هست. این قابلیت به کاربران گوشی‌های هوشمند این امکان را می‌دهد که همواره از آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوایی و هشدارهای مربوطه پیش از وقوع آنها مطلع شده و خود را برای آن آماده کنند. حال اگر اطلاع از وضعیت آب و هوا برای‌تان اهمیت دارد، می‌توانید از برنامه ایرانی «هواسنج» استفاده کنید.