سبک زندگی به منزله یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به ملت و جوانان کشور شاخص‌های مهمی دارد که یکی از این شاخص‌ها ارتقای سبک زندگی در 40 سال دوم انقلاب اسلامی است تا شاهد بهبود رعایت حقوق متقابل افراد در روابط اجتماعی باشیم. اینکه این حقوق متقابل در کشور رعایت می‌شود یا نه موضوع بحث نیست، هرچند که معظم‌له قبلاً در قالب یک پرسش این موضوع را مطرح کرده‌اند و نشان داده‌اند این مهم در جامعه نیاز به بهبودی دارد.

این حقوق متقابل از نزدیک‌ترین افراد در خانواده تا دورترین افراد در جامعه را شامل می‌شود؛ یعنی افراد در یک خانواده به حقوق والدین، فرزندان، همسر و خویشاوندان احترام بگذارند، حقوق همسایه‌ها محترم شمرده شود، در محل کار، محیط تحصیل، مکان‌های عمومی و... این حقوق باید رعایت شود و از طرف همه افراد جامعه به آن توجه شود.

یکی از موارد مهم رعایت حقوق متقابل افراد در جامعه که امروزه موضوع اصلی بسیاری از کشورهای جهان است، مسئله سلامت است. بیماری واگیردار و تازه‌مهمان مردم جهان، یعنی کرونا با اینکه توانسته است تا حدود زیادی نگرانی را در بین مردم جهان به وجود بیاورد و در دو هفته گذشته کشور ما را هم درگیر خود کرده،‌ یکی از شاخص‌های مهمی است که می‌توان رعایت حقوق متقابل افراد در جامعه را با آن سنجید. سخنان رهبر معظم انقلاب در روز درخت‌کاری نیز بیانگر اهتمام جدی ایشان نسبت به رعایت سلامتی خود و دیگران است تا مردم از این موقعیت به وجود آمده درس بگیرند و در آینده نسبت به حقوق متقابل دیگران و افراد جامعه توجه داشته باشند.

اینکه هر فردی در درجه اول با رعایت بهداشت فردی می‌تواند سلامتی خود و خانواده‌اش را رعایت کند و درجه دوم نیز نسبت به مسائل بهداشتی در جامعه و به ویژه محل کار و مکان‌های عمومی توجه داشته باشد، اولین و اساسی‌ترین اصل مقابله با هرنوع بیماری واگیردار است تا بتوان جامعه را به سلامت از این بحران عبور داد. چنانکه معظم‌له در موضوع مقابله با بیماری کرونا فرمودند: «خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم؛ بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.»

درس حقوق اجتماعی افراد در هر جامعه‌ای، چه کوچک و چه بزرگ، شامل همه حوزه‌های اجتماعی می‌شود که سلامت فقط یکی از حوزه‌های مهم این حقوق اجتماعی است و باید به آن توجه شود. با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و گام نهادن در دومین سال از چهل‌سالگی دوم انقلاب اسلامی، انتظار می‌رود جامعه ایران اسلامی با مبنا قرار دادن سبک زندگی اسلامی در عمل نشان دهد همانطور که انتظار دارد دیگران حقوق اعضای آن را رعایت کنند، به حقوق آنها هم احترام می‌گذارد.

 

حسن خدادی