اندیشکده‌ بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که همواره طراح سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ در دل برجام بود، این بار به فکر بهبود وجهه واشنگتن در ایران افتاده است، آن هم به واسطه ویروس کرونا! شاید زمانی که «مارک دوبوویتز» مدیرعامل اندیشکده FDD در حساب توئیتری خود شادمانه از تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر صادرات ایران می‌نوشت، به همین نکته می‌اندیشید که این بیماری فرصتی برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی و گامی بلند برای نوعی براندازی غیرمستقیم، اما این بار نه با بهانه هسته‌ای بلکه در اثر یک حادثه بیولوژیک باشد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به جدیدترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد هیچ چیز غیر عادی در این گزارش وجود ندارد. اولیانوف در توئیترش درباره گزارش آژانس نوشت: «برای درک دقیق‌تر، لازم است بدانید که مسئله دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت در ایران برای نمونه‌برداری، هیچ ربطی به ادعای «گذشته نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران ندارد.» وی پیشتر در توئیت دیگری نوشته بود: «مسئله دسترسی دربردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. درواقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.»

«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس و تحلیلگر مشهور آمریکایی طی نشستی در شبکه خبری «سی‌‌بی‌اس» مدعی شد تنش‌ها میان ایران و آمریکا سبب بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است. وی اذعان می‌کند: «ما طی این سال‌ها روش مؤثری برای مقابله با ایران پیدا نکرده‌ایم.»

اذعان به شکست آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده در طول یک قرن گذشته از هیچ‌گونه دشمنی علیه ایران عزیز دریغ نکرده‌اند که از برکناری مصدق شروع شده و تا تحریم به بهانه تسخیر لانه جاسوسی ادامه یافته است.