نظم و انضباط از جمله مفاهیم مورد پسند عامه است که هیچ فرد عاقلی وجود آن را نفی نمی‌کند و در ضرورت ایجاد آن شک ندارد.

رعایت نظم و انضباط تأکید دین اسلام و ائمه معصومین(ع) بوده است؛ به گونه‌ای که رعایت آن هم‌ردیف رعایت تقوای الهی قرار گرفته است.

وقتی حرف از اقتصاد زده می‌شود، کل فرایند تولید، توزیع ، مصرف و خدمات پس از فروش  را شامل می‌شود. در این فرایند تک‌تک افراد تشکیل دهنده جامعه ملزم به رعایت نظم و انضباط اقتصادی در سطح خُرد و کلان هستند تا در نهایت بتوان در سایه این اقدامات  نظم و انضباط اقتصادی در سراسرکشور حاصل شود و کشور روند توسعه و پیشرفت اقتصادی را طی کند.

یک قسم مهم اقتصاد درباره مصرف کالا و خدمات تولیدشده در کشور است که در این حوزه نقش تک‌تک مردم به عنوان مصرف‌کننده در دستیابی به نظم و انضباط اقتصادی مهم و تأثیرگذار است.

مردم می‌توانند با رعایت اصول مدیریت مصرف و همچنین مصرف بهینه کالا و خدمات تولیدشده در جامعه، روند دستیابی به نظم و انضباط اقتصادی را تسریع کنند یا برعکس با مصرف مدیریت‌نشده و تحت تأثیر جو روانی موجود در برخی شرایط، متولیان امر را در تأمین و توزیع کالا و خدمات دچار مشکل و چالش اساسی کرده و موجبات بی‌نظمی اقتصادی در کشور را فراهم کنند.

در دوران دفاع مقدس و در اوضاعی که کشور علاوه بر شرایط سخت جنگ تحمیلی با تحریم‌های دشمن مشکلات اقتصادی فراوانی را پیش رو داشت، این مردم بودند که با مدیریت مصرف و درک وضعیت پیش‌آمده، مسئولان و دست‌اندرکاران اقتصاد کشور را در برون‌رفت از شرایط بحرانی جنگ، یاری کردند.

در حال حاضر که اقتصاد کشور از یک سو درگیر جنگ تمام‌عیار اقتصادی است و از سوی دیگر سلامت مردم با ورود میهمان ناخوانده «کروناویروس» در خطر است، اقتضای آن درک این شرایط و اقدام متناسب با آن از سوی مردم است تا مردم بار دیگر نشان دهند توان برون رفت از مشکلات را با درک شرایط، همدلی و اتحاد داخلی دارند.

بی‌شک نظم و انضباطی که مردم در کنار مسئولان می‌توانند خلق کنند روند غلبه بر مشکلات و برون‌رفت از بحران‌ها را تسریع می‌کند. به نظر می‌رسد نقش و جایگاه مردم در برون‌رفت از این شرایط مهم‌تر و تأثیرگذارتر است.

مردم ایران اسلامی نشان داده‌اند که در شرایط سخت‌تر از این هم کنار مسئولان خدوم خود بوده‌اند و یاری‌گر آنها هستند و به توفیق الهی و همت بلندشان سرآمد ملت‌های دیگر خواهند بود.

ان‌شاءالله

محمد نوری