شاید یکی از حسن‌های ویروس کرونا بیشتر شدن زمان بودن کنار خانواده باشد، هر چند کاش بهانه‌ای بهتر برای این دورهم‌نشینی‌ها پیدا می‌شد. این فرصت کنار یکدیگر بودن را عده‌ای با کتاب، عده‌‎ای با تلفن‌‌همراه و لوازم‌ الکترونیکی، عده‌ای با رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو و... سر می‌کنند. ما برای شما پیشنهادی دیگر داریم: VODها. سرویس‌های VOD که در فارسی می‌توان به آن ویدئوهای درخواستی گفت، سرویس‌هایی هستند که مانند ویدئوکلوپ‌های قدیم، کاربران فیلمی را برای دیدن درخواست می‌کنند، اما در VOD به جای اینکه به مغازه بروند، به وسیله اینترنت به انبوهی از محتواهای چندرسانه‌ای دسترسی دارند. در ادامه برخی از سرویس‌دهنده‌های VOD را معرفی می‌کنیم.

آیو: آیو با انحصاری شدن در تلوزیون‌های هوشمند سامسونگ در ابتدا توانست کاربران زیادی پیدا کند، اما به مرور با آمدن رقبای دیگر، به روز نبودن ویدئو‌ها و سریال‌ها و ضعف این شرکت در ارائه نرم‌افزارهای به‌روز، میدان را خالی کرد. حسن این سرویس در امکان مشاهده و بایگانی کردن محتواهای پخش‌شده از شبکه‌های تلوزیونی در هفت روز گذشته است.

فیلیمو: یکی از خدمات پایگاه آپارات است که کاربران آن می‌توانند به آرشیوی عظیم از فیلم‌های ایران و جهان دسترسی داشته باشند. فیلیمو یکی از بهترین بایگانی‌های محتوا را در میان دیگر سرویس‌دهندگان دارد و تقریباً هر فیلم و سریالی را می‌توان در آن یافت.

نماوا: اگر به دنبال به‌روزترین سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی هستید، نماوا می‌تواند پاسخگوی شما باشد.

در استفاده از VODها باید به دو نکته توجه کرد: اول، نحوه محاسبه حجم اینترنت مصرفی کاربران است؛ به دنبال سرویس‌دهنده‌ای بگردید که حجم مصرفی شما را رایگان حساب کند. دوم، بر محتواهای ارائه‌شده در VODها نظارت کمتری نسبت به صداوسیما می‌شود؛ بنابراین والدین باید نظارت بیشتری بر فرزندان‌شان در استفاده از این خدمات داشته باشند.

محمدصالح نادری

این روزها قیمت تلفن همراه در بازار کشورمان به قیمت پرایدهای ابتدای دهه 1390 خورشیدی رسیده است و دیگر اقشار متوسط جامعه که شامل طیف وسیعی از کارمندان و دانشجویان می‌شوند، امکان خرید راحت و بدون دغدغه تلفن‌های همراه هوشمند را ندارند؛ از این رو یادگیری نکاتی که موجب افزایش طول عمر استفاده از تلفن همراه هوشمند شود برای همه کاربران اهمیت پیدا کرده است؛ به همین دلیل در این مطلب با شیوه نگهداری بهینه باتری تلفن همراه هوشمند، که یکی از آسیب‌پذیرترین اجزای آن است، آشنا خواهید شد.

احتمالاً شنیده‌اید که تلفن‌های هوشمند امروزی طوری طراحی شده‌اند که در زمان اتصال طولانی‌مدت به شارژر، انتقال انرژی از شارژر به باتری را غیر فعال می‌کنند؛ اما اگر به این امید صبح تا شب تلفن خود را در حالی که به شارژر متصل است، رها می‌کنید، باید بدانید شدت جریانی که از شارژر به باتری منتقل می‌شود منجر به داغ شدن باتری می‌شود و هر چقدر شدت و زمان باقی ماندن این گرما بیشتر باشد، باتری لیتیوم یونی تلفن همراه شما زودتر از بین خواهد رفت.

یکی از بهترین روش‌های افزایش عمر باتری گوشی موبایل این است که دستگاه را برای مدت طولانی به شارژر نزنید و به محض اینکه باتری آن به اندازه کافی شارژ شد، گوشی را از شارژر جدا کنید.

هم‌زمان سعی کنید از قابلیت Power Saving Mode یا «حالت ذخیره‌سازی انرژی» در تلفن همراه خود استفاده کنید؛ این قابلیت که در بخش تنظیمات در دسترس است به طور خودکار مصرف انرژی تلفن همراه شما را بهینه‌سازی می‌کند و اینگونه نیازمندی شما به تکرار شارژ تلفن همراه در طول روز کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

حامد مظلومی

بدون شک شیوع جهانی ویروس کرونا جامعه بشری را در معرض تهدیدی جدی و قابل توجه بهداشتی قرار داده است؛ زیرا نه تنها فعلاً درمان مشخصی برای آن ابداع نشده است، بلکه هنوز دانشمندان منشأ آن را به درستی تشخیص نداده‌اند. در این رابطه هفته گذشته نشریه «نیویورک تایمز» به قلم دکتر «پیتر دازاک» اکولوژییست بیماری‌های واگیر مقاله‌ای منتشر کرد که حاوی نکات قابل توجهی است. وی در این مقاله می‌نویسد: «اوایل سال 2018، طی جلسه‌ای در سازمان بهداشت جهانی در ژنو، با گروهی از متخصصان که من نیز عضوشان هستم (طرح تحقیق و توسعه) اصطلاح «بیماری X» را اختراع کردیم. منظور ما از این اصطلاح، بیماری‌های عالم‌گیری بود که بعدها رخ می‌دهند و می‌توانند ناشی از عواملی ناشناخته باشند؛ در واقع منبع این نوع بیماری‌ها پاتوژن جدیدی خواهند بود که هنوز وارد جمعیت بشر نشده باشد.» وی ادامه می‌دهد: «در آن زمان گفتیم، بیماری X ممکن است ناشی از ویروسی با منشأ حیوانات باشد و در جایی از کره زمین ظاهر شود که نوع توسعه اقتصادی، مردم و حیوانات وحشی را به هم ارتباط می‌دهد. بیماری X احتمالاً در ابتدای شیوع با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود و باسرعت و در سکوت گسترش می‌یابد. با بهره‌برداری از شبکه‌های سفر و تجارت بشر، به چندین کشور می‌رسد و مهارهای اولیه را خنثی می‌کند. بیماری X میزان مرگ و میری بالاتر از آنفولانزای فصلی دارد، اما به راحتی آنفولانزا گسترش می‌یابد. این بیماری حتی قبل از رسیدن به وضعیت عالم‌گیر، بازارهای مالی را تکان خواهد داد.» وی در پایان مقاله خود نیز تأکید کرده است: «دانشمندان تخمین می‌زنند که 1/67 میلیون ویروس ناشناخته از این نوع  در جهان وجود دارد که قبلاً در افراد دیده شده، اما جدی گرفته نشده‌اند. کشف و توالی آنها باید در اولویت باشد؛ چراکه همیشه می‌دانیم باید دشمنان‌مان را پیش از حمله بشناسیم.»

سعید ممقانی

اساتید و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بر این عقیده‌اند که داستان نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودکان ایفا می‌کند؛ زیرا از طریق داستان‌های خوب، کودک با بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی مورد نیاز جامعه آشنا می‌شود. پرورش حس زیبایی‌شناسی در کودک، جلب توجه او به دنیایی که اطرافش را فرا گرفته است، پرورش عادات مفید در او و رشد دادن حس استقلال‌طلبی و خلاقیت کودک نیز از هدف‌های اصلی طرح داستان‌های خوب برای کودکان است. اما حالا تصور کنید که قهرمان داستان به جای یک فرد غریبه، خود کودک باشد؛ طبیعتاً جذابیت و اثرگذاری داستان برای کودک به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این ایده موجب شد جمعی از جوانان خلاق و هنرمند ایرانی دست به راه‌اندازی استارت‌آپی با عنوان «داستان من» و با شعار «قهرمان داستان خودت باش!» بزنند.

مدیران این استارت‌آپ موفق ایرانی درباره کسب‌وکار خود می‌گویند: «داستان من محصولی نوآورانه است که با پیوند قصه‌گویی، هنر و تکنولوژی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در تجربه خلق یک کتاب داستان اختصاصی برای کودک خود مشارکت کنید و او را قهرمان کتاب اختصاصی خودش کنید. داستانِ من به شما کمک می‌کند تا کتاب خواندن را برای کودک‌تان به تجربه‌ای فوق‌العاده تبدیل کنید. کتاب‌های اختصاصی داستانِ من که کودک شما خودش قهرمان آن است، علاوه بر اینکه یک هدیه ارزشمند و ماندگار است، او را به کتاب علاقه‌مند می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود.»

سحر براتی

محمدجواد ظریف: ما تعامل نزدیکی با سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با «کووید-۱۹» در ایران و تضمین مراقبت‌های مناسب از افراد مبتلا [به این بیماری] داریم. تدابیر پیشگیرانه شدیدی‌ـ از جمله غربالگری مسافران هوایی در مبادی خروجی‌ـ در حال اجراست. همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای ضروری هستند. یا همه با هم برنده می‌شویم یا با هم شکست می‌خوریم.

 

منوچهر متکی: شیخ‌الاسلام عزیز ما هم آسمانی شد. آنان که چهار دهه با مرحوم مهندس حسین شیخ‌الاسلام همکاری و مراوده داشتند، یک سینه سخن برای گفتن دارند. واژه‌ها بی‌اختیار در وصف او از قلم‌های مختلف بدون هماهنگی قبلی مشترک، بیان می‌شود! کلمه رمز شخصیت حسین آقای شیخ‌الاسلام: صداقت، صراحت، شجاعت، تواضع، دشمن‌شناس، زمان‌شناس، ولی‌شناس، مخالفاً لهوی، مطیعاً لأمر مولی، مقتدر در مواضع، مؤدب به آداب، سلامتی و پاک‌دستی، زاهد و آشنای مساجد، عاشق بی‌قرار اهل بیت(ع)، خستگی‌ناپذیر در ادای تکلیف ‌و انجام وظیفه. شیخ‌الاسلام سردار بی‌ادعای عشق در عرصه دیپلماسی بود.

 

عبدالناصر همتی: یکی از راهکارهای مدیریت روند بازار سرمایه استفاده دولت از فرصت عرضه اولیه سهام و نیز برنامه‌ریزی برای افزایش درصد سهام شناور شرکت‌های مهم است. اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداریم و با افزایش عرضه سهام عمق بیشتری به آن بدهیم. نکات مطرح‌شده به نقل از من در خصوص نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار ارز و... را تأیید نمی‌کنم و باز هم تأکید می‌کنم، بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری دارد.

‮«‬دکه‮»‬‭ ‬یا‭  ‬Dakke‭ ‬نام‭ ‬یک‭ ‬برنامه‭ ‬جذاب‭ ‬و‭ ‬مخاطب‌پسند‭ ‬خبری‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬شما‭ ‬می‌توانید‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬به‭ ‬دنیایی‭ ‬از‭ ‬جدیدترین‭ ‬اخبار‭ ‬و‭ ‬تحلیل‌های‭ ‬سیاسی‭ ‬رسانه‌های‭ ‬ایرانی‭ ‬و‭ ‬خارجی‭ ‬دسترسی‭ ‬پیدا‭ ‬کنید‭. ‬البته‭ ‬این‭ ‬نرم‌افزار‭ ‬رقبای‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬نرم‌افزارهای‭ ‬تلفن‭ ‬همراه‭ ‬ایرانی‭ ‬دارد؛‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬متمایز‭ ‬آن‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬طراحی‭ ‬زیبا،‭ ‬حجم‭ ‬کم‭ ‬مصرف‭ ‬اینترنت‭ ‬و‭ ‬دسترسی‭ ‬به‭ ‬منابع‭ ‬متنوع‭ ‬سیاسی،‭ ‬اقتصادی،‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬ورزشی‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭. ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مزیت‌های‭ ‬عمده‭ ‬این‭ ‬اپلیکیشن‭ ‬خبری‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬نمونه‌های‭ ‬مشابه،‭ ‬امکان‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬بدون‭ ‬نصب‭ ‬نرم‌افزار‭ ‬است؛‭ ‬یعنی‭ ‬برای‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬خدمات‭ ‬خبری‭ ‬آن‭ ‬کافی‭ ‬است‭ ‬سری‭ ‬به‭ ‬سایت‭ ‬دکه‭ ‬بزنید‭. ‬