سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار ویروس‌کرونا که طبق نظر متخصصان سرایت سریعی دارد، فوت کند، درباره غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟

جواب: مجرد ابتلا به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‎شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی‌ـ هر چند با صرف هزینه‌ـ باید حداقل واجب درباره غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم دهند و حنوط کنند و‌ـ هر چند از روی لباس‌ـ کفن کرده و دفن کنند.

سایه مرگ، به اکناف جهان افتاده

کرونا نام گرفته است و به جان افتاده

دسته‌دسته ببرد، از همه خلق جهان

همه هستند، ز ویروس کرونا نگران

این بلایی که شیاطین زمان ساخته‌اند

از برای هدفی، کشور چین، تاخته‌اند

دستاویز شده ضربه به ایران بزنند

آتشی خرمن بنیان مسلمان بزنند

بلکه ایران مقاوم، ز نفس اندازند

موذیانه یل شیعه، به قفس اندازند

کورخواندند، خطاکرده، پشیمان بشوند

باز هم عاجز و وامانده به ایران بشوند

عزم کرده، همه مرد و زن ایرانی

همت مردم آزاده ما می‌دانی

دشمن خیره‌سر از مردم ما دست بدار

نرسی مقصد و مقصود، در این ملک و دیار

ما توکل به خدا کرده، نداریم هراس

دست او کرده حمایت همه از اصل و اساس

صاحب و سرور ما هست در ایران، مهدی

منتظر باش، ستاند ز تو تاوان، مهدی

کاسبان کرونا رذل‌ترین دشمن ماست

خصم خون‌خواره و دیوانه و جان و تن ماست

آزمندی که ز هر راه به دست آرد پول

نگران نیست، کند ملت ایران مقتول

جان مرد و زن ایران به خطر اندازد

بینوا، عاقبت کار یقین می‌بازد

دست تقدیر، دو چشمان تو را گریاند

پنجه تیز عدالت، ز تو جان بستاند

امتحانی شده بر پا، ز برای من و تو

ناظر کار جهان است، خدای من و تو

مختصرگفت: «فرائی» کس اگر بود، شنید

دل و جان بست، به الطاف خداوند وحید

 

عبدالمجید فرائی

شهید املاکی شما، (جانشین لشکر قدس گیلان) که توی میدان جنگ شیمیایی زدند و خودش هم آنجا در معرض شیمیایی بود، بسیجی بغل‌دستش ماسک نداشت، شهید املاکی ماسک خودش را برداشت بست به صورت بسیجی همراهش! قهرمان یعنی این! البته هر دو شهید شدند. هم املاکی شهید شد و هم آن بسیجی شهید شد؛ اما قهرمانی مانند اینها که از بین نمی‎روند؛ زنده‌اند، هم پیش خدا زنده‌اند، هم در دل ما زنده‎اند و هم در فضای زندگی و ذهنیت ما زنده‌اند.

رهبر انقلاب در دیدار جوانان گیلان

حسین، شب عاشورای سال ۱۳۴۰ در شهرستان لنگرود دیده به جهان گشود. خلاقیت حسین در ارائه شناسایی‌ها و طرح نظامی به قدری عالی و دقیق بود که گویا سال‌ها در دانشکده‌ها دروس علوم عالی نظامی و رزم آموخته بود؛ اما دانشگاه او ایمان به خدا و کلاس او جبهه و میادین نبرد با دشمنان اسلام و قرآن بود. سال 1361 ازدواج کرد، اما هنوز بیش از ۱۲ روز از ازدواج وی نگذشته بود که به سوی جبهه‎ها شتافت.او در عملیات‌های متعددی نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای داشت. سرانجام در ۹ فروردین سال 1367 در عملیات والفجر ۱۰ در منطقه عمومی سیدصادق در اثر حمله ناجوانمردانه به همراه یاران و هم‌رزمان به شهادت رسید و پیکرش در میان انبوه آتش و حملات شیمیایی دشمن روی ارتفاعات بانی بنوک مأوا گرفت.

نماینده منتخب و فقید مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس

«دکتر محمدعلی رمضانی‌دستک» از استادان تاریخ دانشگاه‌های گیلان و پاسدار بازنشسته سپاه پس از 40 سال تلاش و مجاهدت در جبهه‌های مختلف انقلاب اسلامی، از جمله در هشت سال دفاع مقدس جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و به هم‌رزمانش پیوست.مردم آستانه و بندر کیاشهر از خدمات چهارساله تو محروم شدند. تو پاک‌دست بودی، چون با همه مسئولیت‌هایی که داشتی از آنها سوءاستفاده نکردی.برادرم، خداخواست تو خوش‌نام بروی، چون خوش‌نام بودی و در یک کلام، عاقبت به‌خیر شدی.

پاسدار بازنشسته، ایرج یحیی‌پور

کتابی ارزشمند با عنوان «اخلاق معاشرت» به قلم توانمند جواد محدّثی نوشته شده و بارها تجدید چاپ شده است که در آن احكام معاشرت را با عنايت به آيات و روايات بررسی می‌کند. اینکه چگونه سخن بگوییم؟ چگونه رابطه برقرار کنیم؟ با چه کسانی و با چه معیارهایی دوست شویم؟ برخورد شایسته با دیگران براساس آموزه‌های دینی چیست؟ از جمله مواردی است که با خواندن این کتاب با آن آشنا می‌شویم. گفتنی است، كتاب «اخلاق معاشرت» را انتشارات بوستان كتاب در قطع رقعی و در ۲۶۰ صفحه منتشر کرده است.

«حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا دل‌نوشته‌ای به مناسبت درگذشت حسین شیخ‌الاسلام نوشت:

به برکت حداقل 10 سال دوستی و ارتباط کاری تنگاتنگ با مرحوم آقای حسین شیخ‌الاسلام، درمسئولیتم به عنوان معاون پارلمانی وزارت خارجه، به چند ویژگی ارزشمند ایشان در دیانت و تقوی اشاره می‌کنم؛ باشد که اسباب تنبه و تذکری برای بنده و دیگران گردد.ایشان شدیداً به برپایی نماز اول وقت مقید بود؛ هیچ کاری را بر نماز اول وقت ترجیح نمی‌داد،در قرائت ادعیه و اذکار وارده اهتمام عجیبی داشت؛ هر روز صبح دعای پرمضمون «صباح» و هر عصر جمعه دعای ملکوتی «سمات» را قرائت  می‌نمود (در سفر یا حضر).اهل نماز شب و شب‌زنده‌داری کامل  بود.حداقل بنده هیچ دروغی، اعم از به اصطلاح مصلحتی یا غیر مصلحتی در این مدت از ایشان نشنیدم. او سمبل صداقت، پاکی، تقوی، بردباری و تحمل بود.او هر چند که همواره عاشق مشی و مرام شهید عزیز، سلیمانی بود و بی‌تاب شهادتش، ولی خود نیز حاج قاسم وزارت خارجه بود... اللهم لا نعلم منه الا خیراً.

تو باید از دل کعبه می‌آمدی، از سپیده دم نور، از آنجایی که خورشید اسلام طلوع می‌کند و پرچم اسلام برافراشته می‌شود. تو باید می‌آمدی تا باران رحمت بر سر مؤمنان ببارد، تا چشمه محبت از دل کویر بجوشد تا پیامبر عشق، خاتم الانبیاء(ص) در دل تاریکی‌ها و در میان آدم‌هایی که با جنس او غریبه‌اند، سنگ صبوری داشته باشد. باید می‌آمدی تا پدران را روزی باشد، ای پدر امت.

آقاجان

در این روزهایی که دل‌مان به ولادت آقای‌مان خوش است و در این روزهایی که دل‌مان مانند هر سال پر می‌کشد به آسمان اعتکاف، پر می‌کشد به دور گنبد فیروزه‌ای جمکران تا لحظه‌ای غبار و زنگار گناه از وجودمان گرفته شود، در همین ثانیه‌ها که در خانه خود قرنطینه شدیم، تو التیام این زخم‌های دوری و انزوای ما باش تو مرهم دل‌های شکسته و بیمار ما باش. ای ناخدای کشتی نجات، ای فراتر از عشق زمین، محتاج دعا‌های سحرگاهی شماییم، همان دعای سحرگاهی در دل سرداب مقدس که فرمودید: «وابقهم واحیهم فی عزنا و ملکنا وسلطاننا ودولتنا»؛ خدایا شیعیان را حفظ کن و آنها را در دولت و سلطنت ما، حیات ده.