‌نگاهی به مجلس آینده در گفت‌وگو با مهدی طغیانی منتخب مردم اصفهان

به‌زودی مجلس یازدهم شروع به کار خواهد کرد  و انتظار این است که با برنامه‎های منسجم و هدفمند پیگیر حل مشکلات مردم باشند. در همین زمینه با «مهدی طغیانی» منتخب مردم اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‎آید:

 

شما برای مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم چه برنامه‎ها و اولویت‎هایی دارید و چه مسائلی را پیگیری خواهید کرد؟

این دوره از مجلس با آثار ناشی از تحریم‎ها و سوء‌مدیریت‌ها در اقتصاد و زندگی مردم مصادف شد. طبعاً مطالبه اصلی ما در حوزه‎های اقتصادی است، آن هم در بحث‎های مربوط به معیشت مردم، تورم، بیکاری و.. است ؛ بنابراین اولویت در مجلس یازدهم بحث‎های اقتصادی است.بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در داخل حل می‏شود و به این شکل نیست که فقط تحریم‎ها موجب به وجود آمدن این مشکلات باشند یا تنها راه حل رفع آنها نیز فقط بحث مذاکره و تلاش برای برداشته شدن تحریم‎ها باشداولویت اصلی در مجلس یازدهم به میدان آوردن ظرفیت‎ها و داشته‏های کشور و تبدیل تولید به یک ارزش در ایران است. تولید باید به‎صرفه باشد و در مقابل آن، هر فعالیت غیر تولیدی نباید صرفه اقتصادی بیشتر داشته باشد؛ یعنی دولت باید با ابزار مهم حکمرانی اقتصادی، مثل مالیات، یارانه و انواع و اقسام مجوزها و تسهیلات تلاش کند تولید به یک ارزش تبدیل شود .

با توجه به نقاط ضعفی که در برخی سطوح اجرایی کشور وجود دارد، شما چه برخورد یا تعاملی با دولت خواهید داشت؟

به نظر بنده، ما می‎توانیم با بدنه دولت تعامل داشته باشیم؛ چراکه با تغییر دولت‌ها مدیران عالی‌رتبه تغییر می‎کنند و اعضای بدنه دولت کم‌وبیش باقی می‎مانند؛ سعی می‎کنیم با تعامل با بدنه دولت و مدیران بتوانیم حرکت‎هایی انجام دهیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

به نظر شما رئیس مجلس باید چه ویژگی‎هایی داشته باشد؟

اصلی‎ترین کار رئیس مجلس به میدان آوردن ظرفیت‎های خانه ملت و هماهنگی بین نماینده‎هاست تا آن صدای واحدی که قرار است از مجلس شنیده شود، به گوش برسد و بین نمایندگان با سلیقه‌ها و دیدگاه‎های مختلف، انسجام به وجود بیاورد.

زینب السادات حسینی

بازنگاهی به بیانیه گام دوم-2

بازنگاه راهبردی به بیانیه گام دوم را از شماره پیش آغاز کردیم و در گام اول، برای درک جهت‌گیری‌ها و رویکردهای این بیانیه در بررسی عناصر کلیدی آن، دو عنصر مردم و جوانان را شرح دادیم؛ در این شماره سومین عنصر کلیدی بیانیه گام دوم را بررسی خواهیم کرد که عبارت است از «شعارهای انقلاب اسلامی». شعارهای انقلاب ملت ایران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «برای همه چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثناست؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد؛ زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است.» اما چرا ایشان بر حفاظت از شعارهای انقلاب اصرار دارند؟دلیل این موضوع را می‌توان در آیات قرآن و تأکید خداوند بر حفظ شعائر جست‌وجو کرد؛ چنانکه در آیه 158 بقره آمده است: «إِنَّ لصَّفَا وَلْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ للَّهِ»؛ علاوه بر این، سیره پیامبران الهی نیز در توجه و تمرکز بر شعائر بوده است؛ تمام پیامبران الهی شعارشان توحید و عدالت بود. رسول خدا(ص) با انتخاب شعار «قولوا لا اله الا الله» به مقابله شرک و جاهلیت رفتند. اباعبدالله(ع) در روز عاشورا شعارها را مدام بر زبان خود و یاران جاری کردند، ‌چنانکه شهید مطهری می‌نویسد: «اباعبدالله(ع) در روز عاشورا شعارهای زیادی داده است که در آنها روح نهضت خودش را مشخص کرده که من برای چه می‌جنگم، چرا تسلیم نمی‌شوم، چرا آمده‌ام که تا آخرین قطره خون خودم را بریزم. همین شعارها بود که اسلام را زنده کرد. تشیع را زنده کرد و پایه دستگاه خلافت اموی را چنان متزلزل کرد.» نکته دیگر پیرامون بیانیه گام دوم، تأکید بر ویژگی‌های انقلاب اسلامی از جانب امام خامنه‌ای است؛ انقلابی منحصربه‌فرد که به تعبیر ایشان در بیانیه گام دوم «همچون پدیده‌ای زنده و بااراده همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.» از این‌رو شجره طیبه انقلاب، دارای ویژگی‌های استثنائی ذیل است: شعارها؛ رویکردهای انقلاب اسلامی در عین دارا بودن ماهیت سیاسی و اقتصادی، ماهیت ارزشی، دینی و الهی دارد. کیفیت حضور مردم؛ در آن انقلاب‌ها بخشی از مردم حضور داشتند، اما در انقلاب اسلامی تمام اقشار و اصناف بودند. نقش‌آفرینی مردم؛ نقش‌آفرینی در انقلاب اسلامی به پیروزی انقلاب محدود نماند و مردم در ادامه و استقرار انقلاب نقش اول را داشتند. عنصر رهبری؛ در آن انقلاب‌ها، رهبران معمولاً جاه‌طلب، خودخواه، فاسد و قدرت‌طلب بودند؛ اما در انقلاب اسلامی رهبری با فردی فقیه، عادل، حکیم، مردم‌دار، طرفدار واقعی مستضعفان و اجرای عدالت بود و به تعبیری رهبری انقلاب اسلامی از جنس رهبری الهی بوده است. حرکت در مسیر اولیه؛ با پیروزی، انقلاب‌ها پس از اندک زمانی یا به طور کلی از اهداف اولیه به قهقرا بازگشتند یا چیزی بیشتر از پوسته از آنها باقی نماند؛ اما انقلاب اسلامی همچنان بر اساس همان اصول، مسیر خود را طی می‌نماید و با وجود تمام دسیسه‌های دشمنان مانند رود زلال باقی مانده است و بر ماهیت خود اصرار دارد.

حجت‌الاسلام علی معبودی