رزمایش مواسات یکی از بهترین ابتکارات رهبر معظم انقلاب در روزهای اخیر است که موجب جوشش عمیق عواطف مردم در کمک به نیازمندان و دستگیری از آنان شده است. مواسات مد نظر در منابع اسلامی دارای ویژگی‌هایی است، مانند همراهی کردن، کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی و کمک آبرویی. موضوع مواسات آن‌قدر وسیع و زیبا در اسلام تصویرسازی شده است که در اثر آن چنان به هم نزدیک می‌شویم که دردها و آلام دیگران را زودتر از دردهای خودمان درمان می‌کنیم. درباره این رزمایش مؤمنانه اشاره به چند نکته ضروری است:

اکنون که شاهد این حرکت عظیم و مخلصانه مردم در سراسر کشور هستیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که در مواسات باید امور خیریه ادامه‌دار و فرایندمحور باشد و نیازمند را به مقصد برساند؛ به این معنا که با هدیه یک یا دو کالا و در یک زمان مشخص فعالیت ما تمام نمی‌شود و وظیفه به انجام نمی‌رسد.

در زمینه مواسات، حفظ شأن و آبروی دریافت‌کننده باید رعایت شود؛ گزارش‌های تصویری، فیلم‌برداری، در میان جمع توزیع کردن یا انتشار فهرست‌ها با نهایت دقت در حفظ آبروی فرد صورت می‌گیرد و همین اقدامات موجب شده است مردم به این گروه‌ها اعتماد کنند و کمک‌های مؤمنانه آنها را که خالصانه و بدون ریاست، دریافت نمایند؛ چنانچه احیاناً تصویری در این زمینه تهیه می‌شود که برای تشویق مؤمنان می‌تواند بهره‌برداری شود، مطلوب است کرامت دریافت‌کنندگان لحاظ شود.

امام کاظم(ع) می‌فرمایند: «هرگز به نیکوکاری نخواهید رسید تا اینکه از آنچه دوست دارید، انفاق کنید.» در بسیاری از بسته‌ها و مواد غذایی که توزیع می‌شود، شاهد توزیع عادلانه کالاهای با کیفیت و مرغوب در بین مردم هستیم؛ باید کالاهایی توزیع شوند که نیاز ضروری مردم هستند و مردم برای تأمین معاش به آنها نیاز دارند.

در حالی که کشور با مشکلات ارزی مواجه است و دغدغه رهبر معظم انقلاب همواره استفاده از کالای ایرانی بوده، لازم است نیروهای انقلابی بیش از سایرین به این امر توجه داشته باشند که اجناس و کالاهایی را تهیه و توزیع کنند که صددرصد ایرانی هستند؛ مثلاً دیده شده است در برخی بسته‌های مواد غذایی از مرغ، گوشت و برنج وارداتی استفاده می‌شود؛ توزیع این اقلام نه تنها خاطر جوانان علاقه‌مند به همکاری را مکدر می‌کند، بلکه موجب می‌شود اصل مواسات نیز زیر سؤال برود. به این موضوع هم توجه داشته باشیم که خرید کالای بیگانه هم منجر به بیکار شدن همین اقشار ضعیف می‌شود و هم اقتصاد کشور را ضعیف و نحیف می‌کند و همین موضوع با شعار سال که جهش تولید است منافات دارد.

مواسات، تمرینی برای خدمت و فعالیت عاشقانه و عادلانه در حکومت امام زمان(عج) است؛ این حرکت مؤمنانه اگر از هم‌اکنون مبنای عمل و سبک زندگی قرار بگیرد، با یاری خداوند خواهیم دید تا زمان ظهور حضرت ولی‌عصر‌(عج) بسیاری از نابه‌سامانی‌های زندگی انسان‌ها برطرف می‌شود و تعداد مشتاقان و یاوران آن حضرت روز به روز افزایش می‌یابد. باید از امروز برای رسیدن به آن روز بزرگ، حرکت مستمر و مشتاقانه داشته باشیم تا ان‌شاءالله در رکاب آن حضرت قرار بگیریم.

فرهاد مهدوی