همه ما صف‌نشینی را تجربه کرده‌ایم؛ از صف نفت، سوخت و شیر دولتی در قدیم گرفته تا صف نان، بنزین و سبدکالا در زمان حال؛ اما به‌تازگی نوع جدیدی از صف‌نشینی رواج پیدا کرده است که حاضران در صف، از وجود هم خبر ندارند. یکی از مزیت‌های صف‌های بنزین، نان و... این است که وقتی حجم زیاد افراد در صف به چشم‌مان می‌خورد، از خرید صرف نظر می‌کنیم و به دنبال جای دیگری می‌رویم؛ اما در صف‌های جدید که آنلاین یا به اصطلاح برخط هستند، کسی از دیگری خبر ندارد و با چشم نمی‌توان تعداد افراد را دید؛ به همین دلیل لحظه‌لحظه به افراد صف اضافه می‌شود، امیدها بالا می‌رود و خود را فاتح رقابت می‌دانیم، در حالی که شاید میلیون‌ها نفر دیگر در صف خرید محصول باشند.حتماً دیده‌اید، وقتی نانوایی متوجه طولانی شدن صف نان می‌شود، به افراد حاضر در صف می‌گوید: از این نفر به بعد نان نمی‌رسد، در صف منتظر نباشید. یک شاطر ساده سازوکار مدیریت صف را می‌داند، اما وقتی یک فروش اینترنتی انجام می‌شود، می‌شنویم اصلاً سایت باز نشد، کلی منتظر ماندم و آخر خطا زد و... اما دلیل آن چیست؟در همان مثال نانوایی، اگر چند میلیون نفر برای خرید به یک نانوایی ساده هجوم ببرند، نه تنها نانی به کسی نمی‌رسد، بلکه تلفات جانی هم خواهیم داد! اما اگر نانوایی را به یک فروشگاه بزرگ تبدیل کنیم و برای ورود و خروج افراد سازوکار بیندیشیم، همه به هدف خود می‌رسند. متأسفانه، در فروش‌های اینترنتی، بستری که آماده پذیرایی از مشتریان می‌شود، همان نانوایی ساده است که میلیون‌ها نفر به آن هجوم می‌برند؛ البته جای شکر دارد که صف آنلاین است و حداقل اینجا تلفات نداریم!مشکلات فروش‌های آنلاین را همه می‌دانیم؛ مسئولان چنین فروش‌هایی بهتر از همه ما می‌دانند مشکل کجاست و اگر واقعاً قصد فروش داشته باشند، ایجاد بستر مناسب، سازوکار فروش درست و... کار سختی نیست؛ مانند سازوکار درست ثبت نام مسکن ملی که کمتر کسی را با مشکل مواجه کرد.

محمدصالح نادری

مایکروسافت بخش قابل توجهی از تمرکز خود را بر توسعه ویندوز متمرکز کرده است که ثمره این تلاش‌ها خود را در ویندوز ۱۰ نشان می‌دهد. متأسفانه، ویندوز ۱۰ با تمام ویژگی‌های خوب و جذابش، امنیت چندان بالایی ندارد؛ زیرا وابستگی زیادی به فضای مجازی و دنیای اینترنت دارد و کاربری پایدار آن منوط به به‌روزرسانی مستمر است و به همین دلیل، کاربران حساس به مسائل امنیتی کمتر به این نسخه از سیستم عامل ویندوز علاقه‌ دارند. با این حال اگر از کاربران علاقه‌مند به ویندوز ۱۰ هستید، توصیه می‌کنم برای حفظ امنیت خود حداقل سه نکته زیر را مد نظر قرار دهید:

۱ـ هنگام استفاده از ویندوز ۱۰، میکروفون و وب‌کم ویندوز لپ‌تاپ خود را غیرفعال کنید. برای این کار کافی است در منوی استارت ویندوز عبارت Device Manager را جست‌وجو کنید و در بخشCamera  دوربین و در بخش Audio میکروفون رایانه خود را Disable نمایید.

۲ـ ویندوز ۱۰ قابلیت ذخیره کردن موقعیت مکانی شما را دارد؛ از این رو بهتر است سریعاً سری به تنظیمات ویندوز بزنید و این قابلیت را غیرفعال کنید. برای این کار در منوی استارت Location را جست‌وجو و در تنظیمات بازشده وضعیت دسترسی به اطلاعات مکانی خود را روی Off تنظیم نمایید.

۳ـ در ویندوز ۱۰ به جای محدود کردن امنیت خود به یک Pin Code یا یک رمز معمولی بهتر است قابلیتBitlocker  را فعال کنید تا دیگر هیچ کس امکان دسترسی به اطلاعات رمزگذاری‌شده شما را نداشته باشد. برای فعال کردن بیت‌لاکر کافی است روی درایو مورد نظر خود راست کلیک کنید و Turn on Bitlocker را انتخاب نمایید و مراحل خواسته‌شده را گام به گام دنبال کنید.

به یاد داشته باشید، امنیت یک امر مطلق نیست و هرچه بیشتر حواس‌تان به امنیت اطلاعات‌تان باشد، کمتر در خطر هک و سرقت اطلاعات قرار خواهید گرفت.

حامد مظلومی

مدتی قبل یک فعال فضای مجازی به نام Ratarossa کمپینی را برای شناسایی محل نگهداری خودروی فراری گران‌قیمت پسر صدام حسین راه‌اندازی کرد. این فعال فضای مجازی از طریق راه‌اندازی این کمپین تلاش کرد به سرنوشت این خودرو که در زمان حکومت صدام تحت مالکیت «عدی حسین» پسر شرور او بود، پی ببرد.

در پی فراخوان این چهره مشهور یوتیوبی، هزاران کاربر عراقی به امید بردن جایزه این کمپین در مدت زمان کوتاهی از خودروهای فراری موجود در عراق عکس تهیه کردند و فقط بعد از گذشت یک هفته، این خودروی فراری پسر صدام حسین در اقلیم کردستان عراق پیدا شد؛ اما هنوز معلوم نیست این خودروی گران‌قیمت چگونه از بمباران‌های هوایی نیروهای آمریکایی جان سالم به در برده، از انبار خودروهای لوکس پسر صدام خارج شده و ۱۸ سال پس از سقوط حکومت صدام به کردستان عراق رسیده است؛ ولی مشخص است مالک فعلی این خودرو که فقط ۴ هزار کیلومتر کار کرده، قیمت فروش آن را یک و نیم میلیون دلار اعلام کرده است.

نکته جالب توجه این است که «رغد حسین» دختر صدام حسین که هم‌اکنون در اردن زندگی می‌کند، به این ماجرا واکنش نشان داده و خریداران احتمالی این خودرو راـ که البته از اموال ملت عراق تهیه شده‌ـ چنین تهدید کرده است: «ما از هر کسی که دارایی‌های شخصی خانوادگی‌مان را در اختیار بگیرد، شکایت خواهیم کرد، چه این فراری و چه چیزهای دیگر. ما به دیگران نیز هشدار می‌دهیم که به هر دلیلی در این مسائل دخالت نکنند؛ زیرا باید در برابر قانون پاسخ‌گو باشند.»

اغلب به جوانان جویای کار توصیه می‌شود به جای انتظار کشیدن برای استخدام در ادارات دولتی، خود به خلق فرصت کاری یا همان کارآفرینی مشغول شوند؛ البته مسلم است کارآفرینی نیازمند مهارت و تخصص در یک حوزه مشخص است و بدون داشتن این دو نمی‌توان به یک کارآفرین موفق تبدیل شد.

برای درک بهتر این مسئله نیز کافی است به جست‌وجوی ساده‌ای در اینترنت دست بزنید و سابقه مدیران و مؤسسان کسب‌وکارهای بزرگ، مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ دنیا را بررسی کنید.

با این بررسی ساده متوجه خواهید شد برای خلق یک کسب‌وکار موفق به تقویت مهارت‌های علمی و تخصصی خود در حوزه کاری مورد نظرتان نیاز دارید؛ اما مشکل اینجاست که در کشور ما، مهارت‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها معمولاً جنبه نظری دارند و کمتر در عمل به کار افراد می‌آیند؛ پس شما ناچارید از منابع ثانویه برای مهارت‌افزایی خود در حوزه کسب‌وکار بهره ببرید.

خوشبختانه، یکی از این منابع ثانویه و مفید برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی، استفاده از منابع منتشرشده از سوی استارت‌آپ آموزشی «آکادمی آموختن» است که با ورود به سایت آن می‌توانید از صدها آموزش تولیدشده در این استارت‌آپ استفاده کنید و به رمز و رازهای کسب درآمد از طریق فضای مجازی پی ببرید؛ پس از فراگیری مهارت‌های ارائه‌شده در این سایت، می‌توانید کسب‌وکار مورد نظر خود را به راحتی راه‌اندازی کنید و با یک ایده خلاقانه و کمی پشتکار، به یک کارآفرین خودساخته بدل شوید.

عبدالله گنجی: ‏این سخن (بهزاد نبوی: تحریم انتخابات اشتباه بود) منتقدان نیست؛ اعتراف یک عنصر محوری جریان اصلاحات است. این اعتراف باید در تاریخ ثبت شود، باید قالب شود و در اتاق مدعیان ‎آشتی ملی نصب شود. به آنهایی که منتخبان تهران را نماینده 20 درصد مردم می‌دانند هم باید گفت آنها که رأی قبلی خود را حتی بیشتر کسب کردند، آینه مقابل خود گذارید.

 

مالک شریعتی‌نیاسر: شرکت منتخبان انقلابی ‎مجلس یازدهم در گعده‌های مختلف سیاسی، صنفی یا جغرافیایی، اگر در خدمت انسجام و مشورت دادن به ‎فراکسیون واحد باشد، نه تنها مضر نیست، مفید هم هست؛ مشروط بر آنکه هرگونه دخالت حقیقی و حقوقی از بیرون مجلس را نفی کنند و از تجملات هم
بپرهیزند
.

 

حسین دلیریان: ‏در ماجرای ‎ناوچه کنارک انقدر اخبار فیک و دروغ منتشر شد که آدم از بعضی از این خبرها حیرت می‌کرد؛ حتی بعضی از این دروغ‌ها، وقوع‌شان از نظر نظامی و عقلی هم ممکن نبود! رجوع به منابع موثق و رسمی یک اصل است و مردم ایران باید توجه بیشتری به این اصل کنند.

یکی از راه‌های خوب و البته قدیمی پرورش فکری و اخلاقی کودکان، قصه‌گویی برای آنهاست؛ زیرا با طرح قصه برای کودکان علاوه بر سرگرم کردن‌شان، می‌توان به خوبی تجربیات و مفاهیم اخلاقی جدید را به آنها آموخت؛ به ویژه در سنین خردسالی که فرزند بیش از هر زمانی در کنار والدین و در بطن محیط خانواده قرار دارد؛ البته باید در نظر داشت که با توجه به تأثیر بالای قصه‌ها بر کودکان، فرد قصه‌گو باید در انتخاب داستان برای آنها دقت کند؛ زیرا کودکان به دلیل پویایی فکری خود به‌شدت با محتوای داستان ارتباط برقرار می‌کنند؛ به همین دلیل طرح داستان‌های غیرمفید می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی روحی و روانی آنها شود؛ از این رو والدین برای داستان‌گویی به یک منبع مناسب و معتبر از داستان‌های کودکانه مفید نیاز دارند که خوشبختانه اپلیکیشن «گوگولیا» با ۱۰ هزار بار دانلود در کافه بازار، این نیاز را به‌خوبی برآورده کرده است.