همیشه عالی بودن را برای خودمان تکرار کنیم تا عالی شویم. ما به هر‌چه فکر می‌کنیم، هرچه می‌گوییم و هرچه به زبان می‌آوریم، تبدیل می‌شویم؛ پس همواره با خودت تکرار کن: همه چیز عالی است.به ذهن و ضمیر خود عالی بودن را القا کنید. ذهن ما چیزی را می‌سازد که می‌گوییم. افکار ما می‌تواند یک بیابان خشک را به گلستانی تبدیل کند.

امام صادق(ع): «إنّ من تَمامِ الصَّومِ إعطاء الزكاةِ یعنى الفِطرةَ كما إن الصَّلاة على النبِى صلى الله علیه و آله مِن تَمامِ الصَّلاة.»؛ تكمیل روزه به پرداخت زكات یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله كمال نماز است.

(وسائل‌الشیعه، ج ۶، ص ۲۲۱)

آمدیم از سفر دور و دراز رمضان

پی نبردیم به زیبایی راز رمضان

هرچه جان بود سپردیم به آواز خدا

هرچه دل بود شکستیم به ساز رمضان

سر به آیینه «الغوث» زدم در شب قدر

آب شد زمزمه رازونیاز رمضان

دیدم این «قدر» همان آینه «خلّصنا»ست

دیدم آیینه‌ام از سوز و گداز رمضان

بیش از این ناز نخواهیم کشید از دنیا

بعد از این دست من و دامن ناز رمضان

نکند چشم ببندم به سحرهای سلوک

نکند بسته شود دیده باز رمضان

صبح با باده شعبان و رجب آمده بود

آنکه دیروز مرا داد جواز رمضان

شام آخر شد و با گریه نشستم به وداع

خواب دیدم نرسیدم به نماز رمضان

 

علیرضا قزوه

تا به حال بارها از زبان کارشناسان تغذیه شنیده‌اید که سبزیجات بخورید، نیمی از بشقاب غذایی خود را از سبزیجات تشکیل بدهید و... . اگر فکر می‌کنید فقط هرچیزی که سبز باشد، سبزیجات به حساب می‌آید، حتماً ادامه متن را بخوانید. سبزیجات ممکن است خام یا پخته‌شده، تازه، یخ‌زده، کنسروشده یا خشک‌شده باشند، حتی عصاره یا آب سبزیجات نیز در گروه سبزیجات شمرده می‌شوند؛ البته می‌توان آنها را بر اساس مقدار مواد مغذی در چند گروه کلی دسته‌بندی کرد؛ اول، سبزیجات برگ‌سبز چون کاهو، کلم‌ها ازجمله بروکلی، اسفناج، لوبیا و نخودفرنگی؛ دوم، سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت و نخودسبز؛ سوم، سبزیجات ‌قرمز و نارنجی همچون گوجه‌فرنگی، هویج، کدو‌تنبل و دسته آخر هم سایر سبزیجات، مانند فلفل دلمه‌ای، کرفس، خیار، لوبیاسبز، کدوسبز، سیر، پیاز و قارچ. مصرف سبزیجات یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ و تداوم سلامتی است؛ از این رو می‌توانید غذا‌هایی را که معمولاً درست می‌کنید و هر روز می‌خورید، کاملاً تغییر دهید و مقدار بیشتری سبزیجات در تهیه‌ آنها به کار ببرید. بسیار خوب خواهد بود که روزتان را با مصرف سبزیجات شروع کنید و همراه صبحانه یک لیوان آب سبزیجات، مثل آب هویج مصرف کنید. از مصرف سالاد و سبزی‌خوردن همراه غذا هم غافل نشوید. برای میان‌وعده صرف حلقه‌های هویج یا کرفس و ذرت یا نخودسبز گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند؛ اما شاید برای‌تان سؤال باشد چرا متخصصان تغذیه تا این میزان به مصرف سبزیجات تأکید می‌کنند باید بدانید سبزیجات حاوی ویتامین‌های مهم، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی و فیبرها هستند. فیبرها با ایجاد حس سیری موجب کاهش مصرف غذا می‌شوند و به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند. رژیم غذایی پرمیوه و سبزیجات می‌تواند به شما در برابر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی کمک کند؛ بنابراین برای سلامتی، هر روز سه تا پنج واحد سبزیجات میل کنید.

زهرا وحیدی نیا

امسال نخستین سالی است که در سوم خرداد، حاج‌قاسم سلیمانی در میان ما حضور ندارد. شایسته است تا با بازگویی خاطره‌ای از «سردار احمد غلامپور» به نقش او در عملیات آزادسازی خرمشهر اشاره کنیم.«در عملیات بیت‌المقدس، حاج‌قاسم فرمانده تیپ ۴۱ ثارالله، به‌ عنوان یکی از تیپ‌های قرارگاه قدس بود و مأموریت سختی به این تیپ واگذار شد که با عمده‌ قوای دشمن درگیر شود و نیروهای دیگر با عبور از کارون بتوانند خود را به جاده اهوازـ خرمشهر برسانند. نبرد سختی در منطقه عملیاتی تیپ‌های قرارگاه قدس جریان داشت که تیپ ۴۱ ثارالله نیز در نبردی سخت، جانانه و نزدیک با دشمن‌ـ به‌ طوری که گاهی فاصله بین ما و دشمن به کمتر از ۳۰ متر می‌رسیدـ فداکارانه جنگید و موفق شد به بهترین شکل ممکن، مأموریت خود را به انجام برساند. بعد از عقب‌نشینی دشمن به پشت مرزها، یکی از نقاط مرز که دشمن اصرار داشت اجازه چسبیدن به مرز را ندهد، منطقه کوشک، یعنی محل عملیات تیپ ۴۱ ثارالله بود و از جبهه مقابل، فشار زیادی از لشکر ۵ عراق به حاج‌قاسم و بچه‌های تیپ کرمان وارد شد. عملیات تمام شد و جنگ پایان یافت و زمان برق‌آسا گذشت. حدود دو سال قبل، حاج‌قاسم که فرماندهی نیروی پرافتخار قدس سپاه را عهده‌دار بود، به من گفت: حاج‌احمد، یادت هست لشکر ۵ عراق در عملیات بیت‌المقدس، چقدر جنگید و چه فشاری روی ما می‌آورد؟ توی خواب هم نمی‌دیدیم روزی برسد که با عنایت خدا، فرمانده همان لشکر ۵ عراق، دوزانو مقابل ما بنشیند و کسب تکلیف کند. خدایا، بزرگی‌ات را شکر.»

خداحافظی این بار یک جورهایی فرق داشت. ۲۰ روز بیشتر از دامادی‌اش نگذشته بود که همسر ولی‌الله یک کاسه آب زلال، یک اقیانوس بغض و بی‌قراری توی دلش، شوهرش را از زیر همان قرآن سفره عقد رد کرد. ولی‌الله با لبخندی از مهر قرآن را بوسید. چند قدم که دور شد، ایستاد و اشاره کرد، زن دو قدم برداشت، ولی‌الله آرام در گوش همسرش گفت: «یک امانتی برات گذاشتم لای قرآن، به مادرم و خانواده نگو. حلالم کن!» همسر جوان ولی‌الله وقتی برگشت رفت داخل اتاق، نامه را برداشت و بوسید. کوتاه نوشته بود: «بچه‌های عاشق امام حسین(ع)، حسینی شهید می‌شوند. من شهید ولی‌الله استرآبادی، از اصحاب کربلا، چون مولایم سیدالشهدا، سر از بدنم جدا می‌شود؛ باید صبور باشید، چون زینب(س) خیلی صبور باش. دیدار در بهشت. تو صبور باش.»

به نقل از همسر شهید

 

«ولی‌الله استرآبادی» در ۲۱ مهرماه سال ۱۳۴۱ در گرگان چشم به جهان گشود. در روز سوم عملیات «رمضان» با یک ترکش سر از بدنش جدا شد. هوا گرم و سوزان بود و تشنگی بیداد می‌کرد. پیکر پاک ولی‌الله را عقب تویوتا گذاشتند. قمقمه‌اش از آب لبریز بود و بچه‌ها هر کدام یک جرعه از آب را با سلام بر سر بریده‌ آقا اباعبدالله(ع) نوشیدند. در ۲۷ تیر ۱۳۶۱، شهید ولی‌الله همچون اربابش با سری جدا از بدن، در شلمچه به آرزویش رسید و به فیض شهادت نائل شد.

 

فاطمه سادات طلایی

نکته: در بوستان سعدی آمده است: «یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب‌خیز و مولع زهد و پرهیز. شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه‌شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه‌ای گرد ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه‌ای (نماز صبح) بگزارد. چنان خواب غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جان پدر، تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.»

 

نظر: در آموزه‌های دینی ما احادیث بسیاری در منع از عیب‌جویی دیگران و به عبارت سعدی «در پوستین خلق افتادن» و عیب‌زدایی از خود وارد شده است. در بیانی از امیر سخن، حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۶ آمده است: «طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ»؛ خوشا به حال کسی که به جای عیب‌جویی از مردم عیوب خود را اصلاح می‌کند.افرادی که به این صفت بد گرفتارند، به طفل می‌مانند و طفل کسی است که خود را با دیگران مقایسه می‌کند تا به خود امتیازی دهد و به نفسش خوراک.

به منظور تربیت مربیان و هادیان سیاسی متعهد و متخصص مورد نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایجاد زمینه لازم برای ارتقای علمی مربیان، هادیان سیاسی، مدیران و کارشناسان، دانشکده عقیدتی سیاسی شهید محلاتی(ره) اقدام به برگزاری آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته) در رشته‌های تربیت مربی علوم سیاسی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی و فقه و حقوق اسلامی کرده است.

زمان نام‌نویسی: تا ۱۶ خرداد ۱۳۹۹(ارسال مدارک و تقاضانامه ثبت‌نام به دانشکده شهید محلاتی(ره))

زمان توزيع کارت: جمعه ۱۳/۴/۱۳۹۹ از ساعت ۶ تا ۹ صبح/ مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)

زمان برگزاری آزمون: جمعه ۱۳/۴/۱۳۹۹ ساعت ۱۰ صبح/ مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفاتر نمایندگی‌های ولی‌فقیه در سپاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی زیر مراجعه شود:

http://www.pasdar.org/web/mahalati

http://www.smc.ac.ir

با رونق گرفتن فضای مجازی، گروه‌ها و کانال‌های بسیاری شروع به فعالیت کردند که هر کدام به دنبال ارائه اطلاعات غلط یا درست، گاه جذب مخاطب به هر قیمت، حتی رونق دادن به کسب‌وکار در این فضا بودند. فعالیت‌های مختلفی از اخبار گرفته تا نشر اطلاعات علمی، قصه، شعر، معرفی تورهای مسافرتی و هرگونه گروه یا کانال‌ عجیب و غریبی شکل گرفت و گسترده شد. با ورود شبکه‌های اجتماعی ایرانی به این مقوله، شرایط کمی تغییر کرد و فعالیت در فضای مجازی رنگ و شکلی منسجم و چارچوبی مشخص به خود گرفت. گروه‌هایی قابل اعتماد با نیت‌هایی صادقانه و به دور از هرگونه قصد و نظر شخصی شکل گرفتند و فعالیت‌‌های خود را حول اهداف مهم و آرمانی آغاز کردند؛ از این دست می‌توان به کانال «قصه‌های کودکانه» در شبکه‌ اجتماعی ایتا اشاره کرد که از سال ۱۳۹۷ با هدف تربیت نسل مهدوی و سرباز و یار امام عصر(عج) مشغول به فعالیت شد. در این مجموعه شاعر، قصه‌نویس، قصه‌گو و افرادی با توانمندی‌های گوناگون در تکاپو هستند تا سهمی هرچند ناچیز را در شناساندن امام عصر(عج) به کودکان داشته باشند. نکات اخلاقی تربیتی و روان‌شناسی با رویکردی مهدوی در این شبکه به صورت مداوم به مخاطبان عرضه می‌شود که می‌توان از آنها برای سرگرمی و تربیت شایسته‌ کودکان بهره برد.

و چه زود دیر می‌شود! شب‌هایی که دست‌ نیایش بر در خانه دوست دراز بود و راز و نیازهای عاشقی برپا. ما بودیم و شب‌های دلدادگی؛ شب‌هایی که از بطن خانه‌ها، نوری به سوی آسمان نشانه می‌رفت و ملائکه همچون کبوتران، گرد حریم خانه‌ به پرواز درمی‌آمدند.

آقاجان

اشک‌ها جاری است و دل‌ها غمین. این حرف، نه اینکه تربت ما را به غصه و ناله سرشته‌اند، نه! مگر می‌شود کسی شما را بخواند و بخواهد، ولی شکسته باشد و غصه‌دار. نه، هرگز این نیست. داغ این دل ما غصه دوری است؛ این دوری است که دل می‌شکند، این دوری است که حلقه اتصال اشک‌ها و دل‌های شکسته ماست.ماه مبارک دارد آهسته‌آهسته غروب می‌کند و این روزها حال دل‌مان به اندازه تمام غروب‌های جمعه دل‌گیر است. مولای من، نمی‌دانم به قدر دانه‌ای گندم توانستم از این سرزمین پرحاصل برچینم یا خیر. با این همه، تمام امیدم به دستان مبارک شماست؛ چون می‌دانم بال گشودن و اوج گرفتن کارنامه‌‌ام به دست شماست.