هم‌زمان با اولین سالگرد سرنگونی پهپاد متجاوز «MQ4C» آمریکا در سی‌ام خردادماه سال ۱۳۹۸، اطلاعات جدیدی از عملیات هدف قرار گرفتن این پهپاد از سوی پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است. نیروی هوافضای سپاه هم برای پاس‌داشت این دستاورد مهم در سالگرد آن اقدام به رونمایی از «سامانه سوم خرداد» کرد؛ به علاوه این سامانه را با قابلیت‌های جدید روی شناور نصب کرد؛ اما ماجرای هدف قرار گرفتن پهپاد «گلوبال هاک» چه بود؟

بر این اساس، هم‌زمان با پرواز پهپاد «MQ4C» از پایگاه هوایی «الظفره» امارات، یک فروند هواپیمای گشت دریایی «P8» و یک فروند پهپاد «MQ9» آمریکایی نیز در حال پرواز در منطقه بوده که هواپیمای «P8» در فاصله ۱۶ کیلومتری این پهپاد قرار داشته است. پهپاد آمریکایی پس از ارتفاع گرفتن به سمت تنگه هرمز پرواز می‌کند و در آن محدوده یک بار FIR ایران را نقض می‌کند و به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد و پس از دور زدن و بازگشت، رادار در فاصله ۴۹۰ کیلومتری آن کشف می‌کند. راداری که این پهپاد را کشف کرده است، می‌تواند به صورت سه‌بعدی در فاصله ۵۰۰ کیلومتری بیش از ۲۰۰ هدف را آشکار کند که این رادار نیز ساخت متخصصان داخلی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. پس از نقض مرز هوایی ایران از سوی این پهپاد، مأموریت هدف قرار دادن آن در محدوده زیر «جاسک» و «کوه مبارک» به دو سامانه مستقر واگذار می‌شود که هر دو سامانه روی آن قفل راداری انجام می‌دهند. رادار کشف سامانه، این هدف را در ارتفاع ۱۲ کیلومتری، سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت و فاصله ۱۶۹ کیلومتری کشف می‌کند. سامانه سوم خرداد سرنگون‌کننده پهپاد در فاصله ۱۲۰ کیلومتری روی این هدف قفل راداری را انجام می‌دهد و پس از آماده سازی موشک در فاصله ۹۰ کیلومتری، موشک شلیک می‌شود و اصابت موشک به هدف در فاصله ۷۵ کیلومتری در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد.گفتنی است، این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن در حال افزایش ارتفاع بوده و در زمان شلیک سامانه در ارتفاع ۱۴ کیلومتری در حال پرواز بوده است. همچنین هواپیمای سرنشین‌دار «P8» نیز در زمان سرنگونی پهپاد در فاصله ۱۷ کیلومتری آن قرار داشته و پهپاد شناسایی رزمی «MQ9» نیز با هواپیمای «P8» حدود ۱۷ کیلومتر فاصله داشته است. پس از سرنگونی این پهپاد، با وجود رجزخوانی آمریکایی‌ها و به ویژه رئیس‌جمهور این کشور، تا سه روز بعد تحرک و واکنش تهاجمی خاصی از سوی آنها صورت نگرفت و بعدا تعدادی جنگنده «F22» و بمب‌افکن به منطقه آمد که تحرک نظامی خاصی از سوی آنها هم گزارش نشده است. از دیگر نکات مهم این ماجرا، اظهار نظر نظامیان روسیه است که پس از سرنگونی این پهپاد اعلام می‌کنند این پهپاد را یک موشک افسانه‌ای هدف قرار داده است. ارتفاعی که این پهپاد با آن هدف قرار داده شد، دور از تصور آمریکایی‌ها بود و به همین سبب از این اقدام و توانایی جمهوری اسلامی به نحوی شوکه شدند؛ چه اینکه این پهپاد با یک سامانه کاملا بومی و ایرانی هدف گرفته و منهدم شده است. نکته‌ای که آمریکایی‌ها هم از آن غافل نیستند، تسلط راداری جمهوری اسلامی روی پرنده‌ها و پایگاه‌های هوایی و ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه و فرامنطقه است؛ به صورتی که جمهوری اسلامی قادر است تمام تحرکات آنها را رصد کند و در گزارش‌های خود تمام اطلاعات پروازی و مبدأ و مقصد این پرنده‌ها را ارائه می‌دهد. در واقع، پدافند هوایی جمهوری اسلامی در ابتدا، در حوزه راداری توانایی بالایی دارد و در مرتبه بعد، توانایی شناسایی و رهگیری اهداف هوایی در آن بالاست. با افزوده شدن سامانه‌های جدید پدافندی، این توانایی روز به روز در حال افزایش است و اخیرا هم اخباری مبنی بر فعالیت پدافند هوایی سپاه روی سامانه‌های پدافندی برد بلند، خواب آشفته جدید آمریکا در منطقه خواهد بود.

بازنگاهی به بیانیه گام دوم-۵

از آرمان‌های ستودنی انقلاب اسلامی ایجاد محیط مساعد رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقواست، آرمانی که فلسفه بعثت تمام انبیای الهی، به‌ویژه رسول‌اکرم(ص) بوده است؛ چنانکه رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «من مبعوث شدم تا مکارم و ارزش‌های والای اخلاقی را در جامعه امری رایج کنم.» انقلاب اسلامی بر پایه توحید و اسلام ناب شکل گرفته است، در قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت به ایجاد همین محیط تأکید شده و در اصل سوم از اصول کلی این قانون آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است همه امکانات خود را برای «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» به کار گیرد. در سایه همین اصل و به برکت انقلاب، ما شاهد رشد فضائل اخلاقی میان اقشار گوناگون مردم بودیم. در این زمینه رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم می‌نویسند: «عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی(ره) در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجن‌زاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و به‌خصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی به‌ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به‌ سود دین و اخلاق دگرگون شد.» امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم بر اهمیت اخلاق و معنویت تأکید و توصیه می‌کنند: «معنویّت به ‌معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به‌ معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکوست. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ همه حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.» معظم‌له در ادامه، پیرامون راه افزایش معنویت در جامعه می‌فرمایند: «اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضدّ معنویّت و اخلاق، به ‌شیوه‌ معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.» در نتیجه، انقلاب اسلامی به عنوان معجزه قرن اگر تحولات زیادی در سطح کشور، منطقه و بین‌الملل ایجاد کرده است، دل‌های زیادی را جذب خویش و در برابر زیاده‌خواهی‌ها وستمگری‌ها ایستادگی کرده است، به این دلیل بوده که به فضائل اخلاقی پایبند بوده است؛ از این‌رو در نظام جمهوری اسلامی دولتمردانی که رشد فضائل را فراهم نکنند، مشروعیت خود را از دست خواهند داد؛ چرا که فضای آلوده نمی‌تواند پرورش‌دهنده عناصر کارآمد و الگو باشد.

حجت‌الاسلام علی معبودی