امروزه، در کشورمان، ایران با توجه به نوساناتی که در زمینه ارز اتفاق می‌افتد و بالا رفتن قیمت‌های لوازم الکترونیکی، شاید خیلی از افراد توان خرید اجناسی را که نیاز دارند، نداشته باشند. دیدن تلفن‌همراه ۳۰ میلیونی، لپ‌تاپ ۶۰ میلیونی و یخچال ۱۵۰ میلیون تومانی هرچند برای همه ما تعجب‌آور است، اما با توجه به قیمت ارز، نبود واردات جنس‌های جدید و ضعف تولیدکنندگان داخلی در پوشش کامل بازار، می‌توان گفت چنین قیمت‌هایی زیاد بی‌دلیل نیستند. در این بین، یکی از راه‌حل‌هایی که خریداران به سراغ آن رفته‌اند، استفاده از کالای «استوک» است. کالای استوک در بازار ایران تعریف مشخصی ندارد و فروشندگان، هر جنس دست دومی را به اسم استوک به مشتری می‌دهند.  در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ خارجی، مشتری می‌تواند کالای خریداری‌شده را تا مدتی بدون هیچ دلیلی به فروشگاه پس دهد و پول خود را بگیرد؛ این کالا پس از بازگشت، از چرخه فروش دوباره خارج می‌شود و به عنوان استوک فروش می‌رود، یا کالایی مدت زیادی در انبار برای فروش باقی می‌ماند و آخر سر، فروشگاه از فروش آن صرف‌نظر می‌کند و با قیمت پایین‌تر به عنوان استوک یا عمده به فروش می‌رساند. هنگامی که کالایی را به عنوان استوک می‌خرید، حتماً به سال ساخت و ظاهر آن دقت کنید. لپ‌تاپی که ۱۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و ظاهر تمیزی هم ندارد، استوک نیست و باید به عنوان یک کالای دست دوم به آن نگاه کنید که نهایتاً دو سال دیگر مستعمل خواهد بود. برخی کالاهای استوک به دلیل تولید بسیار محدود، هیچ‌گونه لوازم جانبی ندارند؛ فرض کنید جاروبرقی استوکی خریده‌اید و مدتی بعد نیاز دارید لوله آن را عوض کنید؛ اما هیچ جا برای فروش آن پیدا نمی‌کنید.در خرید کالاهای استوک وسواس بیشتری به خرج دهید و قیمت به‌ظاهر مناسب این کالاها شما را گول نزند؛ هیچ ارزانی‌ای بی‌حکمت نیست.

محمدصالح نادری

مودم‌های بی‌سیم یا همان مودم‌های ADSL Wireless امروزه، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین شیوه‌های اتصال کاربران به فضای مجازی به شمار می‌آیند و معمولاً در هر خانه‌ای یک مودم بی‌سیم می‌توان یافت. تکنولوژی اتصال بدون سیم این مودم‌ها موجب تسهیل شیوه اتصال کاربران به فضای مجازی شده است؛ اما این مودم‌ها مشکلات خاص خود را هم دارند که مهم‌ترین آنها آسیب‌پذیری شدید ارتباطات بی‌سیم در مقابل هک و دسترسی غیرمجاز است؛ از این رو کاربران برای کاهش خطر نفوذ افراد بیگانه به شبکه بدون سیم منزل یا محل کار خود، معمولاً رمزهای پیچیده و ترکیبی انتخاب می‌کنند تا ریسک هک ارتباطات بی‌سیم خود را کاهش دهند؛ و با یادگیری یک ترفند ساده می‌توانید به راحتی رمز عبور شبکه بی‌سیم خود را در محیط ویندوز بازیابی کنید. برای این کار کافی است روی نماد network در نوار ابزار، راست کلیک کنید و «open network and sharing center» را انتخاب کنید. در ادامه، روی «Change adapter settings» کلیک کنید و روی شبکه Wi-Fi خود، راست کلیک کرده و از فهرست کشویی «status» را انتخاب کنید. حال، در پنجره بازشوی جدید، «Wireless Properties» را انتخاب و روی برگه Security کلیک کنید. در این مرحله، برای مشاهده رمز شبکه وای‌فای خود کافی است «show characters» را انتخاب کنید تا رمز ذخیره شده در حافظه دستگاه خود را ملاحظه کنید. البته به این نکته باید توجه داشته باشید که این ترفند در صورتی به‌ کار می‌آید که شما قبلاً از رایانه خود برای اتصال به مودم بی‌سیم‌تان استفاده کرده باشید و رمز فعلی شما هم همان رمزی باشد که پیش‌تر از طریق آن رایانه را به شبکه بی‌سیم متصل کرده بودید؛ زیرا در غیر این صورت رمز نمایش داده شده به شما یک رمز قدیمی و تاریخ‌مصرف گذشته خواهد بود.

حامد مظلومی

هفته گذشته برای نخستین بار یک شرکت خصوصی توانست با موفقیت دو فضانورد را به فضا پرتاب و به‌سلامت به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. این رخداد به دلیل اهمیت ویژه آن در شبکه‌های اجتماعی ایران و جهان انعکاس ویژه‌ای یافت، به‌طوری که قریب به یک میلیون نفر از کاربران فضای مجازی فقط در یوتیوب به تماشای این پرتاب نشستند؛ البته این پرتاب موشک یک رخداد عادی و تکراری نبود؛ زیرا از ۹ سال قبل و پس از پرتاب شاتل آتلانتیس به فضا، مأموریت ارسال فضانوردان به فضا از سوی ناسا متوقف شده بود و اعزام اخیر دو فضانورد آمریکایی به فضا نیز، نه از سوی ناسا، بلکه به کوشش شرکت خصوصی SpaceX انجام شد. در واقع دلیل اصلی اهمیت پرتاب اخیر هم دقیقاً نقش این شرکت خصوصی در شکل‌دهی آینده سفرهای فضایی است و به نظر می‌رسد پس از این تجربه موفق، زمینه افزایش نقش بنگاه‌های خصوصی در توسعه سفرهای فضایی مهیا شود. برای درک بهتر چرایی اهمیت این ماجرا بد نیست بدانید فضاپیمای اسپیس ایکس قادر به اعزام هم‌زمان هفت نفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی است؛ در حالی که مهم‌ترین رقیب این پروژه، یعنی سازمان فضایی روسیه، فقط امکان اعزام سه فضانورد به فضا را دارد و با نظر به اینکه ناسا فقط قصد رزرو چهار صندلی فضاپیمای اسپیس ایکس را دارد، عملاً این شرکت می‌تواند سه صندلی خود را در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان به فضاگردی قرار دهد و از قبال آن میلیون‌ها دلار درآمد کسب کند. در واقع هدف اصلی این شرکت نیز باز کردن بابی جدید در حوزه گردشگری، آن هم در فضای خارج از جو زمین است و طبیعتاً این اقدام می‌تواند درآمد قابل توجهی برای این شرکت به همراه داشته باشد؛ البته هدف‌گذاری اسپیس ایکس بر گردشگری از ایستگاه فضایی بین‌المللی نیست، بلکه این شرکت به دنبال راه‌اندازی تورهای گردشگری فضایی در مسافت‌های طولانی حتی به مقصد مریخ است و موفقیت اخیر این شرکت می‌تواند رؤیای مسکونی کردن فضا را به حقیقت نزدیک‌تر کند.

برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق الزاماً نیازی به خلق ایده‌ای کاملاً جدید و بکر نیست؛ بلکه می‌توان با کمی جست‌وجو از تجربیات موفق گذشته استفاده کرد و کسب‌وکار جدید و پرمخاطبی را شکل داد. برای نمونه «آموزشگاه بیاموز» که از جمله استارت‌آپ‌های موفق حوزه آموزش کشورمان شمرده می‌شود، رسماً با الگو‌برداری از استارت‌آپ آموزشی W3Schools فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون به یک مرجع آموزشی پرمخاطب بدل شده است. «دبلیو تری سکولز» که الگوی استارت‌آپ بیاموز بوده، یک وب‌سایت آموزشی معروف در حوزه دانش وب است و با مراجعه به آن می‌توان با زبان‌های برنامه‌نویسی معروف، مانند پی‌اچ‌پی، مای‌اس‌کیوال، اچ‌تی‌ام‌ال، سی‌اس‌اس، جاوااسکریپت، پایتون، اکس‌ام‌ال و جی‌کوئری به طور کامل آشنا شد؛ به طوری که اغلب فعالان حوزه برنامه‌نویسی و توسعه وب از آن به عنوان معتبرترین مرجع آموزشی موجود یاد می‌کنند. به همین دلیل نیز استارت‌آپ «آموزشگاه بیاموز» با الگوبرداری از این وب‌سایت موفق تلاش کرده است تا به شکلی مناسب و مخاطب‌پسند محتواهای آموزشی را به کاربران فارسی زبان خود عرضه کند و در این مسیر تاکنون موفق شده است بیش از شش‌هزار محتوای آموزشی تولید و منتشر کند. جالب است بدانید وب‌سایت بیاموز از سال ۱۳۸۷ با هدف توسعه و ارتقای سطح آموزش کاربران در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرده و امروز پا را از این حوزه فراتر گذاشته و مباحث آموزشی متنوعی را به سبد محصولات خود افزوده است؛ زیرا در همان بدو راه‌اندازی این استارت‌آپ و در سند چشم‌انداز آن، زمینه‌های آموزش سایر علوم، از جمله زبان انگلیسی، علوم قرآنی و... نیز پیش‌بینی شده بود. مدیران این استارت‌آپ موفق ایرانی هدف اصلی خود از راه‌اندازی این مجموعه آموزشی را اعتلای سطح دانش فنی و ارتقای توانمندی‌های کاربران اعلام کرده‌اند که این نوع هدف‌گذاری نشان از روحیه بسیجی این نخبگان جوان ایرانی دارد و طبعاً وجود این روحیه، اثربخشی فعالیت این دست استارت‌آپ‌ها را در جامعه بیشتر می‌کند.

عبدالله گنجی: آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه سوریه و هر کشوری که با آن تجارت کند، شروع کرد؛ واقعا سوریه جنگ‌زده چه تهدیدی را متوجه منافع آمریکا می‌کند؟ واقعیت این است که آمریکا با تحریم ایران منتظر فروپاشی مقاومت بود که نتیجه نگرفت و فهمید اقتصاد سوریه وابسته به ایران نیست، حال مستقیم وارد شد.

 

علی خضریان: در شرایطی که با رشد اقتصادی منفی ۷ درصدی مواجه هستیم و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند راهگشا باشد، طرح جهش تولید دانش‌بنیان را که به دنبال تسهیل حضور جوانان و نخبگان، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ملی و عرصه‌های تولیدی کشور است، با ۶۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه کردیم.

 

مهدی محمدی: جالب است؛ اروپایی که می‌گفت به برجام نیاز امنیتی دارد، حالا در شورای حکام خود بانی قطعنامه‌ای شده که از حیث سیاسی به معنای تنزل برجام به مرتبه‌ای پایین‌تر از کاغذپاره است.

 

سیدعباس صالحی: قطرات خون شهید سلیمانی یادآور خون یحیای نبی(ع) است که می‌جوشید و نمی‌خشکید. ترامپ و قاتلان او تا پایان عمر نفس خوشی نخواهند داشت. بیهوده دستکش مخملین خونین را پیش‌نیاورند. انتقام سخت الهی برای‌شان آغاز شده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بین دستگاه‌ها و سازمان‌های پرتعداد فعال در عرصه فضای مجازی، از جمله پیشروترین سازمان‌ها شناخته می‌شود؛ زیرا سبب مسئولیت ویژه این نهاد در حوزه حفظ نظم و امنیت عمومی در جامعه، حضور این نیرو در فضای مجازی از ابتدای ورود اینترنت به کشورمان لازم و ضروری بوده است؛ و منجر به ایجاد یک مجموعه تخصصی با عنوان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، یا همان «پلیس فتا» زده شد. البته حضور پلیس در فضای مجازی صرفاً محدود به حوزه مقابله با جرائم فضای مجازی نیست و این نهاد، فعالیت‌های فرهنگی مختلفی را برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه در حوزه امنیت عمومی پیگیری می‌کند؛ یکی از جدیدترین این اقدامات ارائه «نرم‌افزار کاربردی آموزش همگانی پلیس» است که استفاده از آن را به شما توصیه می‌کنیم.