مهاجرت معکوس

برای تحقق اقتصاد منهای نفت، شرط اول، ایجاد درآمدهای پایدار غیرنفتی و بی‌نیازی از درآمدهای نفتی برای اداره امور جاری کشور است. با توجه به بافت روستایی کشور در دهه‌های گذشته و وجود زمین‌ها و امکانات بالقوه و بدون استفاده در بسیاری از مناطق روستایی، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تحقق این هدف را می‌توان بازگرداندن رونق به روستاها دانست. حمایت‌های دولت از فعالیت‌هایی چون دامپروری و کشاورزی و ایجاد بازارهای صادراتی برای این محصولات می‌تواند تقویت‌کننده مهاجرت معکوس به سمت روستاها باشد.

 

تمرکز روسیه بر فلزات

 

به گزارش «اسپوتنیک»، وزارت بازرگانی روسیه اعلام کرد تولید طلای این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 9/6 درصد افزایش داشته است؛ بر همین اساس، در ژانویه و فوریه سال گذشته، روسیه 36/3 تن طلا تولید کرده است که این رقم برای سال جاری به 39/71 تن رسیده است. آمارها حاکی از آن است که تولید نقره در این کشور نیز بالا رفته و به 142/3 تن رسیده است. روسیه به طور مداوم در حال افزایش ذخایر طلای خود است، به گونه‌ای که در روز ۱ می سال جاری، حجم این ذخایر به ۵۶۶ میلیارد دلار رسید.

 

تهاتر  و  رکود

 

«تهاتر» به نوعی معامله گفته می‌شود که در آن فرد در مقابل کالایی که به دیگری تحویل می‌دهد، یک کالای دیگر دریافت می‌کند؛ در واقع برطرف شدن یا حذف دو دِین متقابل تا اندازه‌ای که با هم برابری کنند، تهاتر نام دارد. در تعریف دقیق‌تر می‌توان گفت، تهاتر معامله‌ای بدون استفاده از ابزار مبادله است؛ ابزار مبادله مفهومی است که حتی در نبود شکل رایج پول می‌تواند کار پول را انجام دهد؛ ازاین‌رو استفاده از این ابزار در زمان رکود و نبود نقدینگی می‌تواند موضوعی برای خروج اقتصاد از رکود به شمار آید.