مروری بر زندگی شهید بهشتی

مجموعه تلویزیونی «شهید بهشتی» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در مرحله تحقیق قرار دارد. حدود چهار ماه است که گروه نویسندگان این سریال مشغول تحقیق هستند و داستان آن از زمان نوجوانی این شهید آغاز می‌شود و تا زمان شهادت‌شان ادامه پیدا می‌کند.

منابع تحقیقی برای نگارش این سریال، علاوه بر کتاب‌هایی که درباره زندگی این شهید نوشته شده، مصاحبه‌های دوستان، همکاران و نزدیکان ایشان است. این سریال در ۴۰ قسمت تهیه و تولید می‌شود.

ان آن از زمان نوجوانی این شهید آغاز می‌شود و تا زمان شهادت‌شان ادامه پیدا می‌کند.

منابع تحقیقی برای نگارش این سریال، علاوه بر کتاب‌هایی که درباره زندگی این شهید نوشته شده، مصاحبه‌های دوستان، همکاران و نزدیکان ایشان است. این سریال در ۴۰ قسمت تهیه و تولید می‌شود.

سیمافیلم سریال تاریخی می‌سازد

سریال «به توان بی‌نهایت» از محصولات سیمافیلم که پیش از این «کارگاه 48» نام داشت، این روزها به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی مراحل لازم را طی می‌کند تا به‌زودی وارد پیش‌تولید شود.

این سریال براساس واقعه‌ای تاریخی ساخته می‌شود و طی روایت این موضوع تاریخی، داستان‌هایی از عشق و ماجراهای خانوادگی را نیز به نمایش می‌‌گذارد. آرش قادری که پیش از این نگارش فیلم‌نامه‌های سریال‌هایی چون «هوش سیاه»، «ماتادور» و «گاندو» را در کارنامه خود داشته، مشغول بازنویسی آن است.

چاپ بیستم اثر وجیهه سامانی

چاپ بیستم «آن مرد با باران می‌آید» اثر وجیهه سامانی از سوی انتشارات کتابستان معرفت برای نوجوانان منتشر شد.

از این کتاب در سال ۱۳۹۷ در جشنواره شهید اندرزگو (روایت انقلاب) نیز تقدیر شده است و به این دلیل که برگزیده حوزه هنری بود، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد؛ اما پس از آن به نشر کتابستان معرفت واگذار شد و اکنون چاپ بیستم را سپری می‌کند. این رمان در دهه فجر سال 1398 نیز به تأیید و تقریظ رهبر معظم انقلاب رسید.

برخی اخبار رسانه‌ای حکایت از آن دارد که قرار است صدور مجوز برای پخش سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به «صدا و سیما» منتقل شود و در شرایطی که صداوسیما، با استناد صوت و تصویر فراگیر، مسئولیت نظارت بر سایت‌های پخش بر خط فیلم را برعهده داشت، قرار است در روند صدور مجوز ساخت و نمایش سریال‌های نمایش خانگی نیز وارد شود، اما سوال این است آیا این تغییر به نفع مخاطب ایرانی خواهد بود، یا اقدامی بی‌اثر است؟ «شبکه نمایش خانگی» در طول دو دهه گذشته، همیشه یکی از گزینه‌های جذاب برای فیلم دیدن‌های خانوادگی بوده است؛ از ویدئو کلوپ‌ها تا نمایش برخط این جذابیت همواره وجود داشته است. همیشه هم صدور پروانه برای پخش فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی، اعم از فیلم‌هایی که قبلا در سینما اکران شده‌اند یا فیلم‌های تلویزیونی یا سریال‌های که ساخته شده‌اند، نیاز به اخذ پروانه نمایش خانگی دانسته‌اند. این مجوز از سوی شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شد و از آنجایی که نمایش آن ویژه‌تر و برای نمایش خانگی بود، در زمینه ممیزی فیلم‌ها به طور معمول، تساهل و تسامح بیشتری لحاظ می‌شد. تاجایی که اگر فیلمی مجوز اکران در سینما راهم پیدا نمی‌کرد، در شبکه نمایش خانگی می‌توانست جایی برای اکران پیدا کند.  پس از موفقیت سریال‌های خارجی مانند Lost یا Game of Thrones، در کنار سیاست ایجاد جایگزین برای سریال‌های ترکیه‌ای در شبکه‌های ماهواره‌ای، علاقه سینماگران برای ورود به موضوع سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی نیز با اقبال مواجه شد و در طول یک دهه گذشته، بیش از 50 سریال موفق و ناموفق وارد شبکه نمایش‌خانگی شده است؛ البته ورود سریال‌ها به شبکه نمایش خانگی، با موافقان و مخالفان زیادی روبه‌رو بوده است. موافقان، با بیان اینکه باید با روند مخرب سریال‌های ترکیه‌ای و فرهنگ حاکم بر آنها مقابله کرد و از سوی دیگر، فرصت دیدن آثار با کیفیت را برای مخاطبان ایرانی فراهم کرد، از این سریال‌ها دفاع می‌کردند، اما واقعیت این است بسیاری از این سریال‌ها، با تجاری‌سازی گسترده و پرداخت دستمزدهای غیرمتعارف در حوزه فیلم‌سازی، علاوه بر اینکه روندهای سینمایی را با اخلال مواجه کرده‌اند، در عمل هم، تفاوتی با سریال‌های ترکیه‌ای نداشته است. تساهل بیش از حد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور نمایش برای برخی سریال‌های ضدخانوادگی و مروج فرهنگ‌های غربی، روندی قابل انتقاد و حتی قابل اعتراض است، اما در طرف مقابل ، صداوسیما نیز روند خوبی در حوزه سریال‌سازی نداشته است. اگرچه سریا‌ل‌های خوبی همواره تولید و پخش شده‌اند، اما روند کلی به شکلی است که انتقاداتی بر آن وارد است. بنابراین می‌توان گفت واگذاری نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی به صداوسیما می‌تواند نظارت بر محتوای سخیف برخی سریال‌ها را ارتقا دهد و جلوی سوءاستفاده‌های مالی از پروژه‌ها را بگیرد، اما ضروری است که با تدبیر صحیح و نظارت دقیق بر تولید آثار فاخر و ارزشمند استانداردهای مناسبی برای سریال‌های نمایش‌خانگی تدوین کند.

شاهرخ صالحی‌