بعضی‌ها عجیب هستند. خوب می‌خندند؛ خوب گوش می‌کنند؛ اصلاً انگار آمده‌اند که مایه دل‌گرمی‌ات باشند، بعضی‌ها عجیب حواس‌شان به تو هست، مراقب تو هستند و هیچ وقت رقابت نمی‌کنند با تو و آرزوی‌شان موفقیتت است. اینها ماندنی‌ترین موجودات خداوند هستند؛ می‌مانند؛ لبخندشان، تصویرشان، صدای‌شان، حرف‌های‌شان... همه را پیشت امانت می‌گذارند و زمانی تو می‌مانی و یاد و آرزوی دیدار دوباره آنها؛ پس تا هستند، قدرشان را بدانیم...

نبی ‌اکرم(ص) فرمودند: علامت صابر و شکیبا سه چیز است: اوّل آنکه سست و بی‌حال نیست؛ دوّم آنکه ملول و محزون نیست؛ سوّم آنکه از پروردگار متعال شکایت نمی‌کند؛ زیرا شخص وقتی کسل و سست شد، حقوق دیگران را ضایع می‌کند و وقتی ملول و محزون باشد، ادای شکر نمی‌کند و هرگاه از پروردگار شاکی شد، از او عصیان می‌کند.

(علل‌الشرایع، ج ص 591)

اى ستون‌هاى زمين، گلدسته‌هاى سربلند

اى رواق زرنگار، آيينه‌هاى بندبند

اى مقرنس‌هاى چوبى، گنبد زرين كلاه

بر سر آن آستان پرشكوه بى‌گزند

بر سر هفت آسمان آن مهربان افراشته

چترى از بال كبوتر، از حرير و از پرند

دست او اینک پناه آهوان خسته است

بال بگشـاييد از شوق، آهوان دركمند

كفتران آسمانى هم اسير دام او

می‌کشاند هر دلى را در رهايى‌ها به بند

اى حضور هشتمين، افتادگان غربتيم

دست ما را هم بگير از لطف، اى بالا بلند

 

یدالله گودرزی

آیا می‌دانید با داشتن یک رژیم غذایی مغذی می‌توانید خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید؟

تحقیقات نشان می‌دهد تقریباً یک سوم مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان به دلیل رفتارهای اشتباه سبک زندگی از جمله رژیم غذایی نادرست و فعالیت بدنی کم است؛ برای جلوگیری از این اتفاق، به توصیه‌هایی که در ادامه می‌آید، عمل کنید. وزن ایده‌آل خود را حفظ کنید. از هر پنج نفری که در اثر سرطان می‌میرند، یک نفر شاخص توده بدنی بالا یا اضافه وزن دارد، اما دقیقاً تأثیر وزن بر خطر سرطان معلوم نیست؛ با این حال، چاقی درافزایش ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، كيسه صفرا، کلیه، کبد، تخمدان‌ها، لوزالمعده، پروستات و... تأثیر دارد. مصرف غذاهایی را که کالری زیاد و مواد مغذی کمی دارند محدود کنید. نوشیدنی‌های شیرین شده مانند نوشابه، تنقلاتی چون چیپس و پفک، کیک و شیرینی و فست‌فود‌ها به سرعت، کالری بالایی را وارد بدن شما می‌کنند. از سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل غافل نشوید. در حد اعتدال، گوشت قرمز مصرف کنید. برخی مطالعات حاکی از ارتباط سرطان روده بزرگ و خوردن مقادیر زیادی گوشت قرمز به ویژه گوشت‌های فرآوری شده مانند ژامبون ، بیکن و هات داگ است. از بخش کوچکی از گوشت لذت ببرید و بقیه بشقاب خود را با غلات کامل و سبزیجات  پر کنید. پروتئین‌های گیاهی بخورید. لوبیا و عدس از منابع مغذی و مقرون‌به‌صرفه پروتئین و فیبر غذایی هستند. مصرف بیشتر پروتئین‌های گیاهی نسبت به پروتئین‌های حیوانی، ریسک بسیاری از انواع سرطان را به حداقل می‌رساند. غذاهای کامل بخورید. غذاهای کامل بهترین شرط برای کاهش خطر سرطان است. مواد مغذی موجود در مواد غذایی به عنوان یک ماده محافظتی عمل می‌کنند، درحالی که قرص‌های مکمل این‌گونه نیستند.

زهرا وحیدی نیا

یکی از نکات مهم زندگی «حاج قاسم» علاقه زیاد او به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او روی سپاه تعصب داشت؛ تعصبی مبتنی بر ریشه تشکیل سپاه. حاج قاسم دغدغه صیانت از پاسداری را داشت و دلواپس این بود که با تلاش دشمن و ناشی‌گری بعضی از ما، سپاه آسیب نبیند. آخرین سخنرانی ایشان در مجمع فرماندهان در مهرماه سال 1398 است که بهترین یادگاری از ایشان مانده است. برادران سپاه ببینند؛ در جمع ما که می‌نشست به‌جای اینکه تعریف و تمجید کند؛ برای اینکه سپاه، سپاه بماند، پاسدار انقلاب و سنگرنشین خط مقدم انقلاب بماند، با صراحت وضعیت را نقد می‏کرد. حاج قاسم با صراحت بود؛ بعضی افراد بصیرت دارند، اما صراحت ندارند، شجاعت بیان ندارند. حاج قاسم هم بصیرت داشت و هم صراحت لهجه و بیان حاج قاسم برجسته‌ترین مصداق آمر به معروف و ناهی از منکر بود؛ اگر جایی احساس تکلیف می‌کرد ملاحظه نمی‌کرد؛ مصلحت نظام و انقلاب مدنظرش بود، برای خودش مصلحت اندیشی نمی‏کرد، با صراحت وارد می‌شد و موضع می‌گرفت و نسبت به سپاه باور ویژه‌ای داشت که این سپاه است که باید انقلاب را حفظ کند. به پاسداری خودش افتخار می‌کرد و تلاش می‌کرد این پاسداری در مسیر پاسداری بماند. حاج قاسم زاهد بود، اما نمایش زهد نمی‌داد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه

به همراه یک گردان، پس از باز کردن معبر مین به سیم خاردار حلقوی می‌رسد که به هیچ عنوان نمی‌شد آن را قطع کنند، رجبعلی با هم‌رزم خود تصمیم می‌گیرند که یک نفرروی سیم خاردار بخوابد؛ ابتدا هم‌رزمش قصد داشته است این کار را انجام دهد، ولی رجبعلی او را قسم می‌دهد که بگذار من این کار را انجام دهم.  رجبعلی روی سیم‌ خاردار می‌خوابد و در حالی که خون از بدن پاکش جاری بوده است، بیش از 160 نفر از روی بدن او عبورمی‌کنند. وقتی همه عبور می‌کنند، می‌بینند تمام بدنش غرق در خون است و دست به دعا برمی‌دارد و می‌گوید: «خدایا شهادت مرا برسان» همان لحظه، بلافاصله تیری از سوی نیروهای عراقی شلیک می‌شود و به چشم چپ او اصابت می‌کند و همان‌جا به آرزویش می‌رسد.

 

به نقل از هم‌رزم شهید رجبعلی غلامی

 

«رجبعلی غلامی» سال 1343، در افغانستان به دنیا آمد. سال 1359، به ایران آمد و در شهرستان بجستان ساکن شد. در پایگاه بسیج بجستان به فعالیت مشغول شد. وی تمام درآمد خود را که یکصد تومان بود، به ستاد کمک‌رسانی جبهه تحویل می‌دهد و مبلغ 9500 تومان هم بابت سهم امام(عج)، به امام جمعه وقت بجستان می‌سپارد و در وصیت نامه‌اش نیز متذکر می‌شود که موتورش را بفروشند و پولش را به جبهه واریز کنند. این برادر افغانی در اسفند 1362 در منطقه کردستان در عملیات والفجر 9به شهادت رسید. در بخشی از وصیت‌نامه شهید آمده است: «برادران عزیز، همان‌طور که می‌دانید من غریبم و پدر و مادر ندارم و همچنین برادر و خواهری. از شما عزیزان تقاضا دارم گاه گاهی که به سر قبرم حاضر ‌می‌شوید، فاتحه‌ای بخوانید و اگر ممکن بود یک شب جمعه دعای کمیل بر سر مزارم برگزار کنید.»

آلفرد، خیلی ناراحت شد. با خود فکر کرد: آیا خوب است من را پس از مرگ این‌گونه بشناسند؟ سریع وصیت نامه‌اش را آورد. جمله‌های بسیاری را خط زد و اصلاح کرد. پیشنهاد کرد ثروتش صرف جایزه‌ای برای صلح و پیشرفت‌های صلح آمیز شود. امروزه، نوبل را نه به نام دینامیت، بلکه به نام مبدع جایزه صلح نوبل، جایزه‌های فیزیک و شیمی نوبل و... می‌شناسیم. او امروز، هویت دیگری دارد.

 

نظر: یک تصمیم، برای تغییر یک سرنوشت کافی است؛ فقط اراده ای قوی میخواهد تا انسان با انتخاب درست، مسیر زندگی دنیا و آخرتش را تغییر دهد.

و اینک قلم به دست می‌گیرم و انشای خویش را آغاز می‌کنم. قرعه‌کشی چیز خوبی است. این را من نمی‌گویم، مادرم می‌گوید. چون او هر ماه، دور از چشم پدر، پول‌هایی را که زیر موکتِ آشپزخانه یا لای آن پتو گل‌گلی‌ای که خاله اقدس‌این‌ها برای تولدم آوردند، قایم کرده است را به اکرم خانوم همسایه‌مان می‌دهد تا قرعه‌کشی شود. پدرم برای تشکر از مادرم، نامش را برای خرید ماشین نوشت.  حالا قرعه‌کشی در قرعه‌کشی شده بودیم. چند سال پیش بود که هر بانکی یک ماشین جایزه می‌داد، الآن باید منتظر این بودیم که اسم‌مان دربیاید تا بتوانیم ماشین بخریم. اسم‌ها که اعلام شد، نام مادرم نبود. پدرم می‌گفت که همه این برندگان، فامیل خودشان هستند؛ مگر می‌شود؟ البته اشکالی ندارد آدم ۳۰، ۴۰ هزارتا فامیل داشته باشد. شانس دیگری برای قرعه‌کشی نداشتیم که ناگهان در تلویزیون قرعه‌کشی «زاترین» را دیدیم. باید قابلمه می‌خریدیم تا سرویس قاشق و چنگال برنده شویم، شروع کردیم به قابلمه خریدن. تا به خودمان آمدیم، خانه‌مان شده بود مرکز قابلمه و خبری از قاشق و چنگال نبود. ما از این انشا نتیجه می‌گیریم که باید به پدر و مادرمان احترام بگذاریم و بعدش هم این‌ همه صف خرید وجود دارد؛ دیگر الکی وارد صف قرعه‌کشی خرید چیزی نشویم.

علیرضا عبدی

با شیوع کرونا و محدود شدن فعالیت‌های مختلف، خلاقیت‌هایی رشد کرد که در جای خود امکان بررسی و توجه ویژه به آنها وجود دارد. انتشارات «سوره مهر» با افتتاح غرفه مجازی، با عنوان «انتهای راهروی ۲۷»، از این فرصت استفاده کرده است و نسخه مجازی غرفه سوره مهر را در فضایی شبیه به آنچه در سال‌های پیش و در نمایشگاه کتاب در اختیار داشتند، طرح‌ریزی کرده است و خاطره خوب نمایشگاه کتاب را برای علاقه‌مندان تداعی می‌کند.   غرفه مجازی سوره مهر، هر شب میزبان یک یا دو نویسنده است؛ این گفت‌وگو به شکل زنده از صفحه اینستاگرام سوره مهر و در غرفه اصلی مجازی سوره مهر پخش خواهد شد. همچنین این گفت‌وگوها در آرشیو سایت به شکل روزانه قابل دسترس است. نکته جالب اینکه امضای آثار از سوی نویسندگان، هنوز هم ادامه دارد و اگر مخاطبی چنین درخواستی داشت، می‌تواند کتاب را امضا شده دریافت کند؛ همچنین با توجه به اینکه امسال هزینه برپایی نمایشگاه به صورت فیزیکی وجود ندارد، تخفیف ویژه ۲۵ درصدی برای خرید کتاب در نظر گرفته شده است و به همراه ارسال، هدیه‌ای هم به خریداران تعلق می‌گیرد. برای بازدید از این غرفه با مراجعه به سایت انتهای راهروی ۲۷، از آثار این نمایشگاه دیدن کنند.

یا صاحب‌الزمان(عج)، می‌بینی که فلک در نگاه کریمانه تو شگفت‌زده و تسلیم است. نظر می‌کنی که خورشید چه حقیرانه بوسه بر گنبد فیروزه‌ای مسجد تو می‌نشاند و به اوج فلک عروج می‌کند و می‌نگری که آسمان، ابرهای مرواریدی خود را به طواف حریم عاشقانه تو می‌کشاند و در آخر چطور عشق، کبوتر دل را به سوی دانه محبت شما به پرواز در می‌آورد.

مهربانم

در جهانی که کوچه پس کوچه‌های آن رنگ است و رنگ و خانه‌های آن سست‌‌تر از خانه عنکبوت، از امام غایب خود گفتن و شنیدن و برای او دویدن، شرط دین‌داری ماست و چه زیبا فرمود علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، آن سلطان و حبیب ما که: «در كار او ما را به دلتنگى و تنبلى و سستى و ضعف مبتلا مفرما و ما را از كسانى قرار ده كه به وسيله آنان دينت را يارى مى‌رسانى.»