«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جواب نامه وزیر امور خارجه کشورمان نوشته است: «با نزدیک شدن به پنجمین سالگرد برجام، مایل‌ام از این فرصت استفاده کنم و اهمیت این توافق را یادآور شوم. برجام دستاوردی تاریخی برای نظام منع اشاعه هسته‌ای است و به ثبات منطقه و دنیا کمک می‌کند. من مصمم به ادامه همکاری با طرف‌های برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق هستم.» اروپایی‌ها در حالی از برجام صحبت می‌کنند و آن را پراهمیت می‌دانند که رفتار پنج سال گذشته آنها نشان می‌دهد سیاستی که سه کشور اروپایی در برجام پیش برده‌، مجبورسازی ایران به اجرای یک‌طرفه توافقنامه هسته‌ای است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی بر عدم پنهان‌کاری تهران در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد و دو سوءتعبیر را بیان کرد. اولیانوف نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشف نکرده که ایران چیزی را پنهان کرده است. ایران «ان‌پی‌تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را نقض نکرده است. (این دو) دو مورد واضح از سوءتعبیر درباره وضعیت واقعی امور هستند.» اولیانوف پیش از این در توئیتی به نامه «محمدجواد ظریف» نوشته بود: «ایران از کمیسیون مشترک برجام درخواست کرده است نگرانی‌هایش درباره اجرای توافق از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق «مکانیسم حل اختلاف» رفع کند.»

خبرگزاری آلمانی «دویچه وله» در یادداشتی نوشت: «هم‌زمان که ایالات متحده روز استقلال خود را گرامی داشت، این کشور شاهد افزایش مبتلایان به کرونا بود و میزان محبوبیت «ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور نیز رو به افول است. درخشش این ملت (آمریکا) در حال کم‌رنگ شدن است. به آزادی مطبوعات (در این کشور) ضربه خورده است و دموکراسی نیز تهدید می‌شود. بیماری همه‌گیر (کرونا) که اگر اراده‌ای در کار بود، بهتر می‌توانست مدیریت شود، روزانه هزاران نفر را مبتلا می‌کند. این کشور هفته‌ها درگیر ناآرامی‌های مدنی به دلیل قتل یک سیاه‌پوست به دست یک مأمور پلیس بود که رئیس‌جمهور آن به جای اینکه در جست‌وجوی وحدت و صلح باشد، نفرت (مردم) و خشونت‌ را برانگیخت.»