برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، باید درآمدهای نفتی به عنوان سرمایه در نظر گرفته شوند و تلاش شود به پول حاصل از فروش نفت کمتر به عنوان محل درآمد توجه شود؛ به عبارت دیگر، باید از پول نفت برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر برای توسعه و صنعتی کردن کشور استفاده شود و کمتر از آن به عنوان محلی برای تأمین نیازهای مالی جاری، کم‌بازده و غیرمولد که بخش قابل توجهی از آن به هزینه‌های دولت باز می‌گردد، استفاده کرد. تنها راه تحقق این موضوع، افزایش درآمدهای غیرنفتی دولت یا کاهش هزینه‌ها و تصدی‌گری‌های دولت است.

به گزارش «راشاتودی»، «سمیر گوئل» از کارشناسان ارشد دویچه بانک آلمان گفت: «بازار ارز جهانی در شرایط کنونی با چالش‌های مختلفی، به دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به موج دوم کرونا مواجه است.» وی افزود: «سؤال بزرگ برای سرمایه‌داران این است که آیا باید دوباره به دلار آمریکا به عنوان دارایی ایمن رجوع کرد یا خیر؟» این کارشناس معتقد است یوان چین به شکل نسبی در حال به دست آوردن ثبات و یک محدوده معاملاتی است؛ با این حال مشکلات احتمالی تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا و امکان بالا گرفتن تنش بین پکن و واشنگتن می‌تواند ریسک‌های یوان را افزایش دهد.

مالیات‌ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. مالیات مستقیم به مالیاتی گفته می‌شود که مستقیماً از افراد یا شرکت‌ها دریافت می‌شود. مالیات مستقیم دو ویژگی دارد: پرداخت‌کننده، و مقدار آن معین است؛ مثلاً در مالیاتی که از حقوق کارمندان دریافت می‌شود، هم پرداخت‌کننده و هم مبلغ آن مشخص است؛ اما در مالیات‌های غیرمستقیم، نه پرداخت‌کننده معین است و نه افراد می‌دانند چه مقدار مالیات پرداخته‌اند؛ مثلاً در مالیات پرداختی برای نوشابه، این دولت است که تعیین می‌کند خریداران به ازای هر لیتر نوشابه چه مقداری مالیات بدهند.